دلار همچنان ركورد مي شكند

آرمان- فریبا نهاوندی: قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد به 4650 تومان رسید. این رکوردی بی سابقه برای این ارز مهم تلقی می‌شود و بازار‌های مختلف در ایران از جمله بازار طلا و سکه و حتی بازار گوشی تلفن همراه را ملتهب کرده است. گزارش‌ها حاکی از صف کشیدن متقاضیان دلار برای دریافت این ارز است. مسئولان بانک مرکزی که پیش از این وعده داده بودند در بهمن و اسفند قیمت دلار کاهش می‌یابد اکنون به دنبال توزیع دلار مداخله‌ای هستند. آنها می‌گویند نظارت‌های خود را تشدید کرده و بر هم زنندگان نظم بازار را مورد پیگرد قرار می‌دهند.
صعود دلار
سکه تمام و دلار آمریکا در روز یکشنبه باز هم به روند افزایشی روزهای گذشته خود ادامه دادند و رکوردهای جدیدی را به ثبت رساندند. به گزارش ایسنا، به‌طور کلی بازار ارز با افزایش نرخ‌ها همراه شده است. دلار آمریکا که از هفته گذشته در تمامی روزها در شیب صعودی قرار داشت، دیروز هم در ادامه همان مسیر به حرکت افزایشی خود ادامه داد و با رسیدن به نرخ ۴۶۵۰ تومان به بالاترین نرخ امسال خود رسید. همچنین یورو بیشترین افزایش قیمت را در میان سایر ارزها داشت و با افزایش ۱۲۳ تومانی مسیر صعودی روزهای قبل را ادامه داد. سایر ارزها نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. همه ارزهای مهم نیز همچون روزهای گذشته در بازار با افزایش قیمت روبه‌رو بودند. پوند انگلستان، لیر ترکیه، یوان چین و درهم امارات از جمله این ارزها هستند. اما سکه در هفته گذشته بالا و پایین زیادی را تجربه کرد و روز گذشته در ادامه حرکت روز شنبه خود با افزایش قیمت همراه شد و به یک‌میلیون و ۵۲۱‌هزار تومان رسید که بالاترین نرخ سکه‌هاتمام در سال جاری است. افزایش سکه تمام در بازار نسبت به سایر سکه‌ها بسیار محسوس‌تر و پررنگ‌تر بود، طوری که نسبت به روز شنبه این نوع سکه ۱۱ ‌هزار تومان گران شد. همچنین گفتنی است که سایر اقلام سکه نیز در ادامه روند صعودی خود با شیب آرام‌تری افزایشی شدند. بازار طلا نیز وضعیت مشابه با ارز و سکه را داشت. بازار طلای داخلی در هفته گذشته وضعیت نسبتا با ثباتی داشت و در این هفته اندکی با افزایش قیمت روبه‌رو شد و روز گذشته هم تا حدودی به این افزایش قیمت ادامه داد.
کنترل نامحسوس


هر چند با رشد قیمت ارز، نیروی انتظامی با هماهنگی بانک مرکزی از هفته گذشته عملیات پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها را آغاز کرد، اما این روزها برای کنترل نرخ بازار، برخورد با پیک‌های بازاری که مسئول جابه جایی و تعیین نرخ ارز هستند نیز در دستور کار قرار گرفته است. نرخ دلار روز گذشته با تلاطم بازار ارز به محدوده 4650 تومان صعود کرد و بر همین اساس کنترل نامحسوس برای برخورد با دلالان در بازار شدت گرفته است. صرافان بازار می‌گویند که رونق معاملات فردایی این روزها در بازار بر رشد قیمت دلار تاثیر گذار بوده و بسیاری از دلالان با رونق این بازار به نوسانات در این بازار دامن می‌زنند. یادآور می‌شود، بانک مرکزی در سال 1393 برای کنترل بازار ارز اعلام کرده بود که معاملات فردایی ارز ممنوع است. همچنین بانک مرکزی برای جلوگیری از این مشکلات، اقدام به تدوین و ابلاغ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها کرد تا دخالت عوامل غیرمجاز در بازار ارز و نوسانات در این بازار کمتر شود. معاملات فردایی معاملاتی است که در واقع در آن تسویه‌ای انجام نمی‌شود و تنها در قالب این معاملات افراد محدودی با صدای بلند در بازار قیمت تعیین می‌کنند و نوعی دلالی غیرمجاز به شمار می‌رود.
ورود واسطه‌ها به قیمت‌گذاری ارز
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است نوسانات شدید نرخ ارز باعث شده که امکان پیش‌بینی از تجار گرفته شود و بانک مرکزی و دولت باید سکوت خود را در قبال نرخ ارز بشکنند و نرخ ارز را تثبیت کنند. افزایش قیمت ارز مطمئنا تاثیراتی بر شاخص‌ها و بخش‌های مختلف اقتصاد خواهد گذاشت، شرایطی که معمولا به نفع صادرکنندگان و ضرر وارد‌کنندگان است. در این زمینه علاء میر محمد صادقی معتقد است که سکوت بانک مرکزی و دولت نسبت به وضعیت نرخ ارز باعث نوسانات بیشتر خواهد شد و باید زودتر نسبت به تثبیت نرخ ارز اقدام شود. به گزارش ایسنا، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: وضعیت فعلی نرخ ارز مطمئنا تاثیر نامطلوبی بر روی کالاهای ایرانی خواهد گذاشت. او ادامه داد: گرچه این افزایش نرخ ارز ممکن است باعث توسعه صادرات شود، اما مشروط به اینکه نرخ ارز تثبیت شود. سکوت دولت و مقامات بانک مرکزی هم در این زمینه خیلی ابهام برانگیز است. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: قبلا وقتی تحولی در بازار ارز ایجاد می‌شد بانک مرکزی و رئیس آن در این مورد صحبت می‌کرد و سیاست‌های خودشان را اعلام می‌کردند که در نهایت باعث می‌شد نرخ ارز یا پایین بیاید و یا حداقل تثبیت شود. میر محمد صادقی با بیان اینکه نرخ ارز باید تثبیت شود، تصریح کرد: اما سکوت مسئولان باعث شده است که برخی از واسطه‌ها در موضوع ارز دخالت کنند و قیمت ارز افزایش پیدا کند. گرچه ممکن است این اتفاق بر روی صادرات اثر مثبت بگذارد، اما اثرات سوئی خواهد داشت. لذا توصیه این است دولت و بانک مرکزی نرخ ارز را تثبیت کنند و اجازه ندهند نرخ ارز را واسطه‌ها تعیین کنند چون نتیجه آن برای اقتصاد مفید نیست. او اضافه کرد: اگر دولت امکانات دارد بهتر است نرخ ارز را پایین‌تر از رقم فعلی بیاورد چون نرخ ارز هر چقدر پایین‌تر باشد به کاهش تورم کمک می‌شود. البته از طرف دیگر هم قدرت صادرات محدود می‌شود، اما در مجموع ثبات نرخ ارز به وضعیت بازار کمک می‌کند و تجار می‌توانند نسبت به پیش‌بینی فعالیتشان اقدام کنند. اما نوسانات فعلی همه را متحیر کرده است و همه فکر می‌کنند که بهتر است ارز بخرند.