نمایندگان یک گام به زندان نزدیک شدند

 آرمان: پس از اعتراضات اخیر و بازداشت تعدادی از افراد بود که نمایندگان بر بازدید از زندان اوین تاکید کردند و اصرار آنها زمانی بیشتر شد که خبر خودکشی در زندان منتشر شد. دیروز سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس از بازدید هیاتی از مجلس به ریاست ملکشاهی رئیس این کمیسیون از زندان اوین خبر داد. به نوشته ایسنا؛ حسن نوروزی گفت: کمیسیون حقوقی بعد از تصویب مواد ۶ و ۷ لایحه اصلاح پولشویی مصوب کرد که یکشنبه آینده (۸ بهمن) از زندان اوین بازدید داشته باشد. به گفته وی، «در این بازدید ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی، تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و برخی دیگر از نمایندگان به همراه خودش حضور خواهند یافت. این بازدید از ساعت ۱۰ صبح انجام خواهد شد.» 21 دی ماه بود که مصطفی کواکبیان از اعضای فراکسیون امید درمورد برنامه بازدید اعضای مجمع نمایندگان استان تهران از بازداشتگاه اوین افزود: درخواست بازدید از زندان اوین و بندهای سیاسی و مرتبط با بازداشت‌های اخیر روز گذشته به رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور ارسال شد. مجمع نمایندگان تهران تلاش دارد تا در اولین فرصت ممکن بازدید از اوین فراهم آید تا علاوه بر بررسی و نظارت بر عملکرد مسئولان ذیربط در حوادث اخیر کشور، پیام امیدبخشی نیز به خانواده‌های بازداشت‌شدگان مخابره شود. 25 ماه جاری بود که محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای با اشاره به نظر موافق رئیس مجلس، رابط پارلمانی قوه قضائیه و معاون وزیر اطلاعات برای بازدید نمایندگان از زندان اوین گفت که انجام این بازدید پالس مثبتی به افکار عمومی می‌دهد.
بازدید انجام می‌شود
رئیس فراکسیون امید در خصوص بازدید تعدادی از اعضای این فراکسیون از زندان اوین در پی حوادث اخیر، گفت: کارگروهی که تشکیل شده بود پیگیری‌ها را انجام داده و توافق شده تا بازدیدی از زندان داشته باشد لذا متعاقب بازدید، پیگیری‌ها را انجام خواهیم داد. محمدرضا عارف در مورد موضع‌گیری برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص تجمعات اخیر، اظهار کرد: موردی که می‌فرمایید نمی‌دانم چه چیزی است اما ما اعتراض را حق مردم می‌دانیم و مصر هستیم که اصل ۲۷ قانون اساسی به رسمیت شناخته شود. مردم باید حرف‌هایشان را بگویند، شاید بهتر باشد از طریق جلساتی که با مسئولان دارند حرف‌هایشان را بزنند. عارف خاطرنشان کرد: در عین حال اعتراض حق مردم است و باید بین اعتراض و تخریب تفاوت قائل شد گرچه معترضان و مردم زود متوجه شدند و خط خود را از عواملی که دنبال تخریب بودند دور کردند.
موافقت دادستان


نایب رئیس دوم مجلس با تاکید بر موافقت دادستان تهران برای بازدید نمایندگان از زندان اوین، گفت: قاعدتا این بازدید باید هفته آینده انجام شود. به نوشته ایسنا؛ وی افزود: با آقای لاریجانی درباره بازدید نمایندگان از زندان اوین صحبت کردم. ایشان گفت دادستان تهران موافق انجام این کار هستند و قرار شد روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و قضائی مجلس هیات 5، 6 نفره‌ای را برای انجام این بازدید تعیین کنند. علی مطهری با بیان اینکه فعلا بحث بازدید از زندان اوین و تحقیق درباره فردی که خودکشی کرده، در جریان است، گفت: قاعدتا نیاز به تحقیقات بیشتر درباره تعداد خودکشی‌هاست و بد نیست بازدید از اوین به کل کشور تعمیم داده شود و درباره کل افرادی که گفته می‌شود در حوادث اخیر در زندان‌های کشور خودکشی کرده‌اند تحقیق شود تا تبلیغات و شبهات از بین برود. مطهری با رد شایعاتی درباره مخالفت برخی مسئولان قضائی با بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین، تاکید کرد: همان‌طور که گفتم دادستان تهران با این مساله موافقت کرده است. رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس هم روز گذشته با اشاره به تعیین تکلیف نهایی فهرست بازدیدکنندگان از زندان اوین در جلسه این کمیسیون، امکان حضور اعضای دیگر کمیسیون‌ها در این هیات را منتفی دانست و گفت که اعضای کمیسیون‌های دیگر می‌توانند به طور مستقل از کمیسیون قضائی درخواست بازدید بدهند. ا...یار ملکشاهی با اشاره به آخرین وضعیت تصمیم‌گیری در مورد بازدید اعضای کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس از زندان اوین و زمان تعیین هیات ملاقات کننده با بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر، اعلام کرد: هنوز در این رابطه به تصمیم نهایی نرسیده‌ایم اما قرار است در جلسه کمیسیون قضائی و حقوقی در این رابطه تصمیم‌گیری کنیم. او درپاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد رئیس کمیسیون بهداشت و درمان برای حضور یکی از اعضای این کمیسیون در هیات بازدیدکننده گفت: درخواست بازدید از زندان مربوط به کمیسیون قضائی و حقوقی است و در صورتی که دیگر نمایندگان خواستار بازدید از زندان‌ها باشند، می‌توانند به طور مستقل اقدام کنند.
یک دعوت
همچنین رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از دعوت رئیس پزشکی قانونی به این کمیسیون درباره بررسی علل خودکشی برخی از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر خبرداد و گفت: در نامه‌ای به رئیس مجلس تقاضا کردم برخی از اعضای کمیسیون بهداشت در کمیته حقیقت‌‌یاب برای بازدید از زندان اوین حضور داشته باشند. علی نوبخت با اشاره به آخرین وضعیت بازدید تعدادی از نمایندگان از زندان اوین و ملاقات با بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر اعلام کرد: با توجه به آنکه پیش‌تر این مساله مطرح شده بود که مجلس به عنوان یک واحد نظارتی، کمیته حقیقت‌یاب زیر نظر کمیسیون قضائی تعیین کند، وقتی متوجه این مساله شدم در نامه‌های جداگانه به رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی پیشنهاد کردم حتما در میان اعضای کمیته حقیقت‌یاب یک یا چند نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان نیز حضور داشته باشند چرا که ابعاد پزشکی و روانی زندانیان به گونه‌ای است که حتما باید یک طبیب با نگاهی طبیبانه به قضیه نگاه کند.