«ابتکار» از همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گزارش می دهد از چالش پول های رمزنگاری شده تا توصیه ارزی بانک مرکزی

سمیرا ابراهیمی
روز گذشته هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با حضور وزیر ارتباطات و رئیس کل بانک مرکزی به منظور بررسی چالش های این حوزه برگزار شد. در سال های اخیر، بانکداری الکترونیک استفاده از کاربردهای نظام های پرداختی تکنولوژیک، جای بانکداری سنتی را گرفته است که این موضوع در هر بخش از عملیات بانکداری، به ایجاد زیرساخت های فنی و قانونگذاری خاصی نیازمند است. در این همایش میزگردی با عنوان نوآوری، بازیگران جدید و کارایی در کسب و کار مالی برگزار شد. در این نشست، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی درباره اصلاح مدل کارمزدی و دریافت کارمزد از دستگاه های کارتخوان و شرکت های پرداخت، گفت: نظام بانکی با چالش هایی رو به رو است که نیاز به اصلاح ساختار جدی در این بخش دارد، برای طبقه بندی و اصلاح این چالش‌ها عدم تعادل هایی وجود دارد که باید اصلاح شود که یکی از آنها درآمد و هزینه نظام بانکی است.
او افزود: بانک ها برای ورود به فناوری اطلاعات بنا به شرایط بازار و نگاه رقابتی، عموما در نقطه شروع در مسیر بازاریابی به اقتصادی بودن ارایه خدمات بانکی توجه زیادی نداشتند البته این مطلب در سایر خدمات بانک ها نیز کاملا مشهود است. در دنیا برای بررسی و ارزیابی ساختار بانک این که چه میزان از هزینه های جاری از درآمدهای کارمزدی تعیین می شود مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه ساختار ما هم اکنون نامناسب است، اضافه کرد: اگر کارمزد در دنیا حذف شود بانک برای ادامه حیات مجبورند که هزینه ها را به نرخ تسهیلات اضافه کند و در نهایت هزینه تامین مالی را گران می کند، اما مشکل ما از این فراتر است.


سیف ادامه داد: برای ایجاد تعادل باید ساختار کارمزدی چه در بانکداری الکترونیک چه در سایر خدمات بانکی باید اصلاح شود. و ما ناچار به اجرای این مهم هستیم. وی همچنین تاکید کرد که عدم تعادل دارایی و بدهی و نقدینگی نیز مورد توجه بانک مرکزی است که در این خصوص اقداماتی هم انجام شده است.
پس از سیف، علی دیوان دری به بحث فیلترینگ استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و این موضوع را از وزیر ارتباطات جویا شد که آیا استارت آپ ها به عنوان پلتفرم قابل پذیرش هستند؟
دراین‌باره آذری جهرمی عنوان کرد: خواست کسب و کارهای نوین از رگولاتوری این است که مانع آن‌ها نباشند. ما در دولت این مباحث را مطرح کردیم و با توجه به مداقه رئیس جمهوری دراین‌باره تصمیم دولت این بود که تعارضات کسب‌وکارهای نوپا در معاونت حقوقی رئیس جمهوری و با حضور وزارت ارتباطات و وزارت کار مرتفع شود. آنچه در حال حاضر برای کسب‌وکارها ضروری است ایجاد قانونی برای نحوه رفتار با کسب و کارهای نوپا و حمایت از آنان است.
در ادامه علی دیوان دری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و کاهش هزینه‌های مشتریان، برنامه‌های بانک مرکزی را در رابطه با کارمزدها جویا شد. دراین‌باره ولی الله سیف گفت: نظام بانکی ما با چالش‌هایی مواجه است و اصلاح در نظام بانکی کشور نیاز است. چالش عدم تعادل هزینه و درآمد نظام بانکی کشور یکی از چالش‌ها است که باید مرتفع شود و عمدتاً بانک‌های ما عدم تعادل درآمد و هزینه دارند و باید ساختار کارمزدی نظام بانکی را اصلاح کنیم. عدم تعادل در دارایی و بدهی و عدم تعادل در نقدینگی مسائل دیگری است که باید آن‌ها را رفع کنیم. در ادامه دیوان دری به مسائل فین‌تک‌ها و انتقاد آنان نسبت به اینکه بانک مرکزی آن‌ها را به رسمیت بشناسد، اشاره کرد که ناصر حکیمی دراین‌باره گفت: تنها جایی که استارت آپ ها را به رسمیت شناخت بانک مرکزی بود. در سازمان رسمی سنتی که روال‌هایی برای مقررات گذاری دارد، شکستن این روال‌ها کار سختی است. ما برای این منظور فرایندی شفاف را در مقررات گذاری ایجاد کردیم و دیگر با فرایند سنتی روبرو نیستیم. ما باید با این روند همراه شویم چراکه فناوری منتظر رگولاتوری نمی‌ماند.
رمزینه های سرگردان
دیگر موضوعی که در این همایش مطرح شد تا به ابهامات بسیاری از فعالان حوزه ارزهای رمزنگاری پاسخ دهد، صحبت هایی از سوی ناصر حکیمی، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی بود. حکیمی در خصوص پذیرش ارزهای رمزنگاری شده از سوی بانک مرکزی گفت: مواضع بانک مرکزی درباره ارزهای دیجیتال تا اوایل سال آینده مشخص می شود. او در ادامه افزود‌: اگر بخواهیم سرمایه گذار با روش های سنتی به کار خود ادامه دهد، به اتلاف وقت دامن زده ایم، بنابراین اگر مسیر تعالی فناوری های نوین را پیگیری نکنیم هرج و مرج رخ خواهد داد.
وی با تاکید بر اینکه مسیر آغاز شده در پرداخت یار، تجمیع کننده و متمرکز کننده باید ادامه یابد، تصریح کرد: در رابطه با فناوری های جدید اکوسیستم ایجاد شده و ما در پدیده های فین تک متوقف نخواهیم شد، بلکه ادامه مسیر میان بخشی خواهد شد.
حکیمی با اشاره به چالش های پیش روی بانکداری نوین گفت: تمرکز عمده روی سامانه ها و خدمات پرداخت، تمرکز روی دسترسی پذیری به جای محصولات جدید و عدم معرفی محصولات ترکیبی از مهمترین چالش های این حوزه است.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه باید راهکارهای رفع چالش های مذکور مد نظر قرار بگیرد، افزود: رسمی شدن فرایند بانکداری باز، رسمی شدن امکان برون سپاری فعالیت های بازار پول اعم از پرداخت و انتقالات، اطلاعات به داده های بانکی و تطبیق گزارش دهی باید در راستای کار قرار بگیرد.
حکیمی در ادامه سخنان خود به ویژگی های رویکرد بانک مرکزی به فناوران و فناوران مالی اشاره کرد و گفت: باز بودن و شفاف بودن، به شدت متکی بر نوآوری، اختلاط محتمل مسئولیت ها، پراکندگی و وسعت بازیگران جدید، سرعت پذیرش و ویروسی بودن را می توان از این ویژگی ها برشمرد.
وی افزود: در خصوص سیاست های اقتصادی به نکاتی نظیر عدم تعریف قالب های مورد نظر مانند مجوز، مشارکت همگانی در تعریف چارچوب، پویایی ساختاری رصد، پایش و نظارت و شفاف سازی در حوزه مسئولیت، انعطاف در حوزه پاسخگویی، توزیع نظارت و پایش در ساختار سلسله مراتبی از ویژگی های سیاست های بانک مرکزی در خصوص فناوران به شمار می رود؛ ضمن اینکه برای فین تک، دیگر مجوز نمی دهیم. حکیمی در ادامه به ویژگی های سیاست نامه اشاره کرد و گفت: تعریف چارچوب به جای مجوز، ساختار نظارت سلسله مراتبی و پاسخگو بودن کسی که مجوز دارد از جمله ویژگی های این سیاست نامه برشمرد ضمن اینکه تاکید کرد کسی که مجوز دارد باید پاسخگو باشد اما می تواند بخشی از اختیارات خود را تفویض کند.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی به خطوط قرمز سیاست های فناوری خاطرنشان کرد و افزود: فعالیت زیر چتر موسسات مجوز دارد و باید گزارش دهی استاندارد و شفافیت سازی همچنین کنترل ارتباط بین بانکی توسط بانک مرکزی صورت گیرد.
وی امکان حذف پول را کماکان در انحصار بانک مرکزی و
بانک ها بیان کرد و اظهارداشت: امکان خلق پول به فناوران مالی نمی دهیم و این مسئله در انحصار بانک مرکزی قرار دارد. حکیمی در ادامه سخنان خود به ویژگی های رویکرد بانک مرکزی به فناوران و فناوران مالی اشاره کرد و گفت: باز بودن و شفاف بودن، به شدت متکی بر نوآوری، اختلاط محتمل مسئولیت ها، پراکندگی و وسعت بازیگران جدید، سرعت پذیرش و ویروسی بودن را می توان از این ویژگی ها برشمرد.
توصیه ارزی سیف
سیف با اشاره به این‌که اکنون شاخص‌های کلان اقتصادی اعم از تورم و رشد اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار دارند، گفت در کنار آن درآمدهای ارزی نسبت به گذشته وضعیت خوبی دارند، به طوری که صادرات نفت نسبت به سال قبل افزایش دارد و قیمت هر بشکه آن به دامنه ۷۰ دلار رسیده است، بنابراین دلیلی وجود ندارد در بلندمدت وضعیت ارزی دچار نوسان شود.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که به طور طبیعی فضای موجود و نوسان بازار را بانک مرکزی کنترل می‌کند، اظهار کرد: در دو ماهه پایانی سال که اکنون وارد آن شده‌ایم، روندی کاهشی در پیش می‌گیرد.
وی در رابطه با سرمایه‌گذاری در بازار ارز و خرید دلار نیز توضیحاتی داشت و گفت: سرمایه‌گذاری در نرخ ارز به هیچ عنوان نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد. کسی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کند، ضرر خواهد کرد.
رئیس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد: ریسک و خطر موجود در بازار ارز را نپذیرفته و به سمت سرمایه‌گذاری امن حرکت کنند، هرچند که به طور حتم به زودی بازار در فضایی آرام حرکت می‌کند. سیف به جریان سودآوری در منابع بانکی و بازار ارز پرداخت و ادامه داد: در حدود چهار تا پنج سال گذشته کسی که سرمایه خود را در بانک‌ها سپری کرده و حتی اگر نرخ سود بالای ۲۵ درصد هم دریافت نکرده و ۱۵ درصد گرفته است، حداقل تاکنون منابع او ۸۰ درصد رشد داشته، در حالی که اگر در همین مدت سرمایه‌ گذاری در ارز انجام شده بود و نرخ دلار را در آن زمان در رنج ۳۰۰۰ تومان در نظر بگیریم حداکثر سود نزدیک به ۵۰ درصد می‌شود.
تردید بانک مرکزی در قبول فناوری بلاک چین
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سیاست بانک مرکزی در حوزه رمزینه پول‌ها و فناوری‌های مربوط به زنجیره بلوک توضیح داد: اگر چه ظرفیت‌های فناوری زنجیره بلوک می‌تواند جریان تازه‌ای برای روش‌های بانکداری باشد، اما تهدیدهایی مانند سفته بازی، نوسان شدید قیمتی، حباب‌های موجود در ارزش آنها و همچنین از دست رفتن تدریجی خواص این پول‌ها به عنوان ابزار پرداخت قابل اتکاست که تمامی بانک‌های مرکزی جهان از جمله بانک مرکزی ایران به احتیاط پذیرش و به رسمیت شناختن این پول‌ها تاکید دارد.
سیف گفت: سیاست فعلی بانک مرکزی درباره رمزینه پول‌ها رصد تحولات و همچنین تعامل با سایر بانک‌های مرکزی و نهادهای سیاستی و در پیش گرفتن رویه‌هایی است که در آن ریسک و خطرات بالای رمزینه پول‌ها را در نظر گرفته و بتواند از فناوری‌های پشتیبان آنها برای کاربردهای جدید بهره‌برداری کند.
سایر اخبار این روزنامه
اندازه لکه نفتی سانچی در چهار روز سه برابر شد لزوم و موانع تشکیل شورای گفت‌وگوی سیاسی از سوی وزارت کشور بررسی شد شورای نمادین یا گفت و گوی موثر ملی؟ فرهاد تجری به دنبال بازدید اعضای فراکسیون امید از مناطق زلزله زده غرب ایران با « ابتکار» مطرح کرد جلال خوشچهره زخم تازه بر پیکر مچاله سوریه «ابتکار» از رویکرد مواجهه دختران ایرانی با مزاحمان خیابانی گزارش می‌دهد احساس امنیت با کمربند کاراته و جوجیتسو عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت وگو با «ابتکار» درباره کاهش بودجه فرهنگی در لایحه بودجه 97 مطرح کرد «ابتکار» از همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گزارش می دهد از چالش پول های رمزنگاری شده تا توصیه ارزی بانک مرکزی زمزمه‌هایی از فشار غیر برجامی اروپا بر ایران شنیده می‌شود بازی اروپا در میانه تهران- واشنگتن «ابتکار» از وضعیت به روز رسانی عمارت باغ فردوس گزارش می دهد موزه کهنه سینما رئیس جمهوری در گفت‌گوی زنده تلویزیونی: مردم را فراموش نمی‌کنیم سهمیه بندى بنزین، خبرى که خوشایند نیست