رشد 8/12 درصدی معاملات در 10 ماهه 96؛

گروه مسکن- تغییر و تحولات آماری از وضعیت معاملات مسکن در بخش‌های مختلف شهر تهران نشان‌دهنده بازگشت مجدد بازار به دوران رونق است اما بسیاری از کارشناسان در مورد این فرضیه اظهار تردید می‌کنند و معتقدند دوره رکود فعلی به تدریج از بین خواهد رفت و نمی‌توان آمار معاملات را نشانه خروج از رکود دانست‌. در کنار این فرضیه برخی دیگر مانند عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی نیز معتقدند بازار مسکن در کلانشهرها اشباع شده و دیگر مانند قبل شاهد جهش ساخت و ساز نخواهیم بود‌.
اینکه کدام یک از این فرضیات به واقعیت نزدیک‌تر است، موضوعی است که نیازمند گذر زمان است اما نگاهی به آمار معاملات ماه‌های گذشته از رونق نسبی بازار مسکن خبر می‌دهد؛ رونقی که معاون وزیر راه‌وشهرسازی از آن به عنوان «روند بهبودی» یاد کرده است‌. مظاهریان به تازگی در یادداشتی نوشته است‌: «طی ۱۰ ماه ابتدای سال ۱۳۹۶ تعداد معاملات 8/12 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است‌. با توجه به افزایش حجم تقاضای مسکن در بازار، قیمت‌های معاملاتی هم از رشد نسبی برخوردار بوده است‌. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل شرایط مختلف اقتصادی و سیاسی مسکن با رکودی بی‌سابقه روبه‌رو شد و یکی از دغدغه‌های ما در وزارت راه‌وشهرسازی بازگرداندن رونق مصرفی و نه سفته‌بازانه به بازار مسکن بود‌. وضعیت بازار مسکن، صعود معاملات به سکوی «رونق» را که آمارهای گزارش دفتر اقتصاد مسکن نیز چند روز پیش آن را روایت کرده بود، تایید می‌کند‌. برابر گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در آذرماه ۹۶، شمار معاملات ماهانه آپارتمان مسکونی در این ماه با رسیدن به ۱۷ هزار و ۷۷۶ فقره، به مرز ۱۸ هزار واحد که نشان‌دهنده رونق کامل بازار مسکن است، نزدیک شد‌.»
بر اساس این گزارش، بانک مرکزی در آخرین گزارش خود از وضعیت بازار مسکن اعلام کرد‌: بخش مسکن در فصل اول سال‌جاری رشد منفی ۵/۳ درصد را ثبت کرده که این رقم در فصل دوم سال‌جاری به ۱/۳ درصد رسیده است‌. همچنین رشد ارزش افزوده بخش مسکن در نیمه نخست سال‌جاری معادل ۶/۰ درصد بوده است‌. در شش ماه نخست سال قبل رشد بخش ساختمان منفی ۶/۱۴ درصد بوده است‌. همچنین در بخش ساختمان ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مناطق شهری به قیمت‌های جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶/۱۲ درصد افزایش یافته است‌.
بر اساس آمار، حجم معاملات مسکن در آذرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/۵۰ درصد و نسبت به آبان‌ماه ۴/۲۰ درصد رشد کرده است‌. این آمارها که در آخرین ماه پاییز که به شکل سنتی خبری از رونق در بازار نیست، ثبت شده، حکایت از آن دارد که بازار مسکن گرم‌تر از چیزی است که تاکنون به نظر می‌رسید؛ موضوعی که مظاهریان نیز در یادداشت خود به آن پرداخته است‌. او در ادامه تحلیل خود از وضعیت بازار مسکن نوشته است‌: «اکنون گزارش‌های حاصله حکایت از آن دارد که بازار مسکن روند بهبود را طی می‌کند و معاملات در این بخش رشد قابل توجهی دارد‌. البته برای مشخص شدن روند بازار مسکن نیازمند سنجش فاکتورها و شاخص‌های مختلف هستیم اما اگر تعداد مبایعه‌نامه‌ها، حجم معاملات و رشد قیمت مسکن را سنجه رونق بازار مسکن قرار دهیم آمار حکایت از روندی رو به رشد و حرکت به سوی رونق دارد‌.


بررسی اطلاعات بازار مسکن حاکی از آن است که در پایان دی‌ماه سال‌جاری قیمت و معاملات مسکن همچون ماه قبل دارای رشد نسبتا قابل توجهی است‌. طی 10 ماه ابتدای سال 1396 تعداد معاملات 7/1درصد نسبت به ماه قبل و 8/12 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است‌. با توجه به افزایش حجم تقاضای مسکن در بازار، قیمت‌های معاملاتی هم از رشد نسبی برخوردار بوده است‌.
در شهر تهران قیمت یک متر مربع آپارتمان در دی‌ماه امسال نسبت به ماه قبل 3 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 15 درصد رشد داشته است‌. متوسط قیمت یک متر مربع آپارتمان معامله‌شده در این شهر، معادل 5/51 میلیون ریال بوده است که نسبت به ماه قبل 3 و نسبت به دی‌ماه سال قبل 15 درصد رشد داشته است‌. از سوی دیگر در شهر تهران در دی‌ماه 1396 تعداد معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی به بیش از 19 هزار واحد رسید که نسبت به ماه قبل 7/1 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 8/12 درصد افزایش داشته است‌.