تلاش وزیر خارجه آمریکا برای وادار کردن اروپایی‌ها به اصلاح برجام؛

وزیر خارجه آمریکا در سفر اروپایی به سر می‌برد. یک مقام دولت آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته محور گفت‌وگوها در لندن و پاریس «کاهش اختلافات» میان آمریکا و اروپا بر سر توافق اتمی با ایران و یافتن راه‌های بیشتر برای مقابله با عملکرد تهران در منطقه است.
بریتانیا و فرانسه‌ هر دو از جمله کشورهایی بودند که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، در کنار آمریکا، روسیه، چین و آلمان، با ایران به توافق اتمی دست یافتند. لندن، پاریس و دیگر مقام‌های ارشد اروپایی بر لزوم حفظ «برجام» تاکید و در این مورد با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور‌ و دیگر مقام‌های آمریکایی نیز گفت‌وگو کرده‌اند.آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دولتی که نامش فاش نشده، می‌گوید محور گفت‌وگوهای تیلرسون در لندن و پاریس نیز موضوع ایران خواهد بود.
این مقام دولتی گفته است وزیر خارجه ایالات متحده قصد دارد از «اختلافات» میان متحدان اروپایی و واشنگتن بر سر توافق اتمی بکاهد. در عین حال آقای تیلرسون تلاش می‌کند راه‌های بیشتری برای مقابله با عملکرد ایران در سوریه، لبنان و یمن یافت شود.
رییس‌جمهور‌ آمریکا ۲۲ مهرماه اعلام کرد که دولت او نمی‌تواند پایبندی ایران به توافق اتمی با قدرت‌های جهانی را تایید کند و تصمیم‌گیری در این زمینه را به کنگره آمریکا واگذار کرد. دونالد ترامپ می‌گوید عملکرد منطقه‌ای تهران یا ادامه فعالیت‌های موشکی آن بر‌خلاف «روح توافق هسته‌ای» است.


از منظر دولت آمریکا، بخشی از توافق اتمی موسوم به «بند غروب» نیز موجب نگرانی ا‌ست. «بند غروب» درباره برچیده شدن محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای، پس از یک دوره زمانی است. گفته می‌شود دولت آمریکا و کنگره این کشور به دنبال حذف این بند هستند.
رکس تیلرسون که دیروز با همتای بریتانیایی خود، بوریس جانسون، و مارک سدویل، مشاور امنیت ملی بریتانیا، دیدار کرده بود امروز به پاریس رفته و با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت‌و‌گو می‌کند. گفته می‌شود تیلرسون قرار است در مورد مسایل بین‌المللی دیگر‌ از جمله موضوع کره شمالی، اوکراین، سوریه و مقابله با کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی نیز گفت‌وگو کند.
صفحه 4 را بخوانید