عباس علی توتونچی تزریق آرامش و ثبات در گفتگوی روحانی

گفتوگوی مستقیم تلویزیونی دکتر روحانی در رسانه ملی با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است، برخی از منتقدان و حتی حامیان دولت از این مصاحبه به عنوان مصاحبه‌ای خنثی نام برده‌اند که پاسخی به ابهامات افکار عمومی نداده است و گروهی دیگر معتقدند در این شرایط سیاسی و اقتصادی دکتر روحانی این گفتوگو را به خوبی اداره و به پایان رساند.
فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور در سال‌های گذشته و به‌ویژه در ماه‌ها و روزهای اخیر با التهابات و اتفاقات عدیده‌ای روبه‌روست. در فضای سیاسی ناآرامی‌های اخیر یکی از چالش‌های اصلی حاکمیت و به تبع آن دولت بود، در فضای اقتصادی علاوه بر دغدغه اشتغال به عنوان یک مطالبه دایمی، نوسان بازار ارز در روزهای گذشته نگرانی‌هایی را درباره قیمت ارز به وجود آورده بود، در عرصه اجتماعی مسائلی همچون زلزله، حادثه کشتی سانچی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ،دغدغه مهمی برای افکار عمومی بوده است. در چنین شرایطی انتظار می‌رفت مصاحبه رئیس جمهوری، گفت‌وگویی مملو از تیترهای رسانه‌ای و پالس‌های چالشی باشد، اما همان گونه که پیش از این از دکتر روحانی سراغ داشتیم، او در طول گفت‌وگوی تلویزیونی تلاش کرد آرامش و ثبات را به مخاطبان و بینندگان تلویزیونی القاء کند.
یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که دولت روحانی از ابتدای دوره یازدهم با آن مواجه بود التهابات و نوسانات شدید در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... بود که کشور را در شرایط خاصی قرار داده بود. تصمیم دکتر روحانی از همان ابتدا تزریق آرامش و ثبات به جامعه بود و با وجود انتقاداتی که نسبت به شاخص‌های اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم وجود دارد، باید بپذیریم آرامش و ثبات نسبی و نه مطلق بر بخش‌های مختلف حاکم بوده است؛ گواه این ادعا ثبات قیمت بنزین در طول 5سال، افزایش نهایتا 15درصدی نرخ ارز در طی 5سال اخیر، ثبات نسبی در بازار طلا و کنترل نسبی تورم در سال‌های اخیر بوده است. شاید برخلاف توقع افکار عمومی جهت کاهش قیمت‌ها که در هیچ دوره‌ای از چهار دهه اخیر رخ نداده، شاهد کاهش قیمت‌ها نبوده‌ایم، اما باید بپذیریم دولت روحانی تاکنون در کنترل این موارد کارنامه قابل دفاعی داشته است. نباید این واقعیت را نادیده بگیریم بسیاری از چالش‌هایی که دولت روحانی با آن مواجه شده میراث برجای مانده از تصمیمات دولت‌های گذشته بوده، به نحوی که بخش زیادی از تمرکز و توان دولت برای جبران خطاهای استراتژیک گذشته از قبیل پرداخت یارانه‌ها، نوساسانات بازار ارز و طلا، مسکن مهر، ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری، بحران‌های زیست محیطی و... که غالبا نتیجه عملکرد و تصمیمات دیگران بوده و حال روحانی باید پاسخگوی آن عملکردها باشد. روحانی در گفت‌وگوی دوشنبه‌شب وارد هیچ چالشی نشد، حتی برخلاف گذشته به دولت نهم و دهم نیز اشاره‌ای نکرد. هیچ جریان، گروه و قوه‌ای را روبه‌روی خود قرار نداد، بارها و بارها بر همکاری و همدلی همه قوا و همراهی ملت و دولت تاکید کرد و در عمل نشان داد به عنوان فردی که از ابتدای استقرار نظام جمهوری اسلامی در مسئولیت‌های خطیر جنگ، مجلس، شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و قوه مجریه را تجربه کرده، امروز آرامش را بر هر مولفه دیگری ترجیح می‌دهد تا از این شرایط سخت عبور کند.
روحانی در پاسخ به فیلترینگ فضای مجازی نیز ترجیح داد با لبخند مسئولیت آن را برخلاف واقعیت‌های موجود قبول کند تا با هیچ نهادی وارد چالش نشود. روحانی بهتر از هر کس دیگری می‌داند شرایط ملتهب جامعه امروز توان تشنج، اختلافات داخلی و تنش‌های سیاسی را ندارد و تنها با اتکا به آرامش و ثبات است که می‌تواند از این شرایط عبور کند. روحانی سیاستمداری حقوقدان است که در گفت‌وگوی اخیر نجابت به خرج داد، هرچند نجابت این روزهای او به مذاق بسیاری از حامیانش خوش نیاید، اما باید به سیاست مدارا، تعامل و تزریق آرامش و ثبات روحانی اعتماد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
طیبه سیاووشی عضو کمیسیون تلفیق بودجه: با اذن مقام معظم رهبری 150 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها اختصاص می‌یابد امیر صادقی کنجانی با آهنگسازی برای کودک خاموش درخشید یک ایرانی در راه جایزه اسکار گزارش میدانی خبرنگار همدلی از سه روز هم‌نشینی با زلزله‌زدگان سر پل ذهاب کرمانشاه: «هنوز» می‌سوزم از داغ زلزله با رای کمیسیون تلفیق150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به رسانه ملی اختصاص یافت روایتی از لغو اجرای «روز عقیم» در جشنواره تئاتر فجر و واکنش ها به کنار گذاشتن آن؛ در حالی‌که مسئولان حق اعتراض را به رسمیت شناختند بازنشستگان خواستار برگزاری تجمع شدند استراتژی جدید امنیت‌ملی آمریکا آیا جنگ سرد دیگری در راه است؟ «همدلی» از جزئیات بیمه دست‌فروشان در گفت‌وگو با معاون وزیرکار گزارش می‌دهد دست‌فروشان اهوازی زیرچتر بیمه عباس علی توتونچی تزریق آرامش و ثبات در گفتگوی روحانی «سنگ اندازیِ وکلاء»،از دریچه نگاهِ آیت‌الله! امیر صادقی کنجانی با آهنگسازی برای کودک خاموش درخشید یک ایرانی در راه جایزه اسکار پنجمین تغییر در مدیریت بانک ها در دولت دوازدهم رقم خورد مدیرعامل بانک صادرات ایران استعفا کرد طیبه سیاووشی عضو کمیسیون تلفیق بودجه: با اذن مقام معظم رهبری 150 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها اختصاص می‌یابد