جدال با سرما

23 آبان است و دو شب قبل، زلزله مخربی به چند شهر استان کرمانشاه آسیبي جدی وارد كرده است؛ طبق آمارهای رسمی، چند صد نفر از مردم این شهرها به کام مرگ کشیده شده اند.
به همراه گروهی از دوستان برای کمک به زلزله‌زده ها راهی کرمانشاه می شویم. بی نظمی عجیبی از همه جهات در تیم‌های امداد دولتی و مردمی مشاهده می‌کنید.
هوا سرد است و مردم برای اسکان موقت نیاز به چادر دارند؛ هر روز خبر توزیع چند هزار چادر به‌وسیله هلال احمرمنتشر پیدا می‌شود ولی هرچه در مناطق زلزله‌زده می‌گردی، اثری از آن تعداد چادر نمی‌بینی تا جایی که وقتی ارقام اعلامی چادرهای توزیع شده ولی به مردم نرسیده را جمع می‌کنی، به این نتیجه می‌رسی که قاعدتا دیگر نیازی به چادر نیست.
گروه‌های مردمی برای خرید چادر و ارسال آن به مناطق زلزله زده با هم رقابت می کنند. دیگر چادری پیدا نمی کنند که برای زلزله زده ها بفرستند، چادر در فروشگاه ها تمام شده ولی نیاز منطقه بیش از این حرف‌هاست.


امید برای نظم‌دهی به توزیع اقلام ارسالی از دست می رود
در همین گیر و دار شنیده مي‌شود که دیشب یک کودک از سرما و یک خانم سالمند از مسمویت ناشی از روشن‌کردن گاز پیک نیک در چادر فوت کرده‌اند. در اين لحظه، نه از تایید دولتی ها خبری است، نه از تکذیب. خبر می‌رسد که در روزهای آینده تغییرات جوی خواهیم داشت و هوا رو به سرمای بیشتر خواهد گذاشت و باران خواهد آمد. بیش از یک هفته از زلزله می‌گذرد و بالاخره چادرهای دولتی به اکثر مردم می رسد، ولی کماکان همه چیز بی نظم است. نحوه توزیع بی نظم کالا به علت عدم ایجاد بسترهای توزیع عادلانه توسط دولت به عنوان متولی، موجب شده کسی نداند که چند نفر، از اقلام توزیعی دولت و ارسالی مردم بهره‌مند شده‌اند. به فرمانداری سرپل‌ذهاب مراجعه می کنیم تا مجوز شماره گذاری و دادن شناسنامه برای چادر که شامل اطلاعات ریز و دقیق افراد ساکن آن جهت توزیع عادلانه کالا بود، بگیریم ولی می گویند هلال احمر این کار را انجام خواهد داد و شما به کار خود برسید. آخرین امیدها برای نظم‌دهی به توزیع اقلام ارسالی را از دست می‌دهیم و به ناچار به توزیع کالاها به همان روش قبلی ادامه می دهیم.
هشدار می‌دهی که فاجعه در راه است ولی گوشی بدهکار نیست
حالا دیگر یک ماه از زلزله گذشته، تب کمک‌های مردمی خوابیده، هوا از قبل سردتر شده و کمتر از 10درصد مردم از دولت و خیرین کانکس گرفته‌اند. قابل پیش بینی است که با شروع زمستان، گروه بیماران، کودکان و سالمندانِ ساکن چادر در خطر جدی باشند. به ثلاث‌باباجانی می رویم و پیگیر وضعیت درمان کودکان مي‌شويم كه متوجه می‌شویم ثلاث و ازگله بیمارستان ندارند و بیمارستان صحرایی هم که برای کمک به زلزله‌زده‌ها در ثلاث احداث شده، جمع آوری شده است. به تنها درمانگاه شهر ثلاث می‌رویم و ازدحام بیماران را در آنجا می‌بینیم، به خود می‌گویم مردم در چادر هستند و با ورود زمستان و برف، بیش از امروز نیاز به کمک های پزشکی پیدا خواهند کرد. اطلاع‌رسانی می‌کنی و هشدار می‌دهی که فاجعه در راه است ولی گوشی بدهکار نیست. واقعیت این است که مسئولان بهتر از همه می دانند که چه در انتظار مردم است ولی انتظار دارند مساله به دست خود مردم حل شود تا به عقب‌نشینی اقتصادی خود ادامه دهند. منشور حقوق شهروندی را مرور می‌کنی و به ماده4 می‌رسی که می‌گوید، حق کودکان است که صرف‌نظر از جنسیت به‌طور خاص از هرگونه تبعیض، آزار و بهره‌کشی مصون و از حمایت‌های اجتماعی متناسب ازجمله در حوزه سلامت، مراقبت در مقابل بیماری‌های روحی، روانی و جسمانی و خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند. ششم دی می‌رسد و ایلنا از شهاب نادری، نماینده اورامانات نقل می کند که در بحث سرمازدگی زلزله‌زده ها، چهار مورد فوتی و حداقل 20 نفر اقدام به خودکشی کرده اند ولی کمتر از یک روز بعد، وزارت بهداشت می گوید که هیچ موردی از مرگ بر اثر سرما‌زدگی یا خودکشی در مناطق زلزله‌زده مشاهده و ثبت نشده است.
فوت سارینا بر اثر سرما و عفونت ناشی از زندگی در شرایط سخت
خبر ناراحت کننده دیگری می‌شنوی كه 28 دی سارینا ذهابی، کودک دو ساله ساکن روستای ناوه فره در بیمارستان کرمانشاه فوت می کند و سه روز بعد از این اتفاق ناگوار باخبر می‌شوی، تحقیق می‌کنی که خبر واقعیت دارد یا خیر. متوجه می‌شوی که خبر واقعیت داشته و اطلاع‌رسانی می‌کنی. خیلی زود در فضای مجازی و رسانه‌ها خبر مرگ کودک پخش می‌شود و باز هم ريیس بیمارستان سرپل ذهاب می‌گوید، این دختربچه پس از یک هفته سرماخوردگی در شرایطی توسط والدین برای مداوا به بیمارستان سرپل ذهاب مراجعه کرد که به علت عفونت شدید و سرایت آن به دیگر نقاط بدن، هیچ گونه علايم حیاتی نداشت و سهل انگاری والدین، علت اصلی مرگ این دختربچه دو ساله بوده است. به خود می‌گویی پس سهم دولت به عنوان متولی چه می شود، آیا شرایط سخت زندگی این دخترک در پیشرفت و شدت بیماری، بی اثر بوده است. اگر ريیس بیمارستان شهر درست بگوید، چنانچه سارینا در خانه یا کانکس زندگی می‌کرد، به این بیماری مبتلا می‌شد یا حتی اگر مبتلا می شد، آیا امکان درمان نداشت. ناخودآگاه صف طولانی حمام مستقر شده در این مناطق را به یاد می آوری و می‌گویی خیلی از این مردم حتی اگر در منطقه‌شان حمام نصب شده باشد، از سر ناچاری کودکان را در خیابان با آبی که در قابلمه گرم شده می‌شورند، هوا هم سرد است، سرما می خورند. مساله دیگری به یاد می‌آوری، این مشکل را در بلوچستان هر روز می دیدی، فاصله روستا به شهر و نداشتن توان مالی براي پرداخت کرایه تاکسی و رفتن به شهر و بیمارستان باعث می‌شد بسیاری از بیماران زمانی برای تشخیص و درمان مراجعه کنند که خیلی دیر است و بیماری پیشرفت کرده.
دفترچه بیمه سارینا، گواه آن است که او تحت درمان بوده
با چند تماس، بهروز ذهابی، پدر سارینا را پیدا می‌کنی و جویای واقعیت می شوی. او می گوید، سارینا حدود 20 روز بعد از زلزله، سرما خورد و توسط تیم های پزشکی سیار در روستا، تحت درمان قرار گرفت ولی بهبود پیدا نکرد و این گفته ريیس بیمارستان سرپل مبنی بر کوتاهی خانواده صحت ندارد، حتی پس از درمان توسط تیم های پزشکی سیار، دخترم را برای معالجه به شهر بردم. او حقیقت را می‌گفت، طبق نسخه صادرشده از دفترچه بیمه سارینا، در بیستم دی یکی از پزشکان شهر سرپل، برای مداوای کودک دارو تجویز کرده و معالجه ادامه داشت ولی کودک درمان نشد تا ساعت 22 روز بیست و هفتم دی از حال رفت و با وانتی از روستا به بیمارستان شهر سرپل منتقل شد. او معتقد است چون بیمارستان متخصص کودکان و امکانات کافی نداشت، نتوانستند کاری برای سارینا انجام دهند و گفتند سارینا باید به شهر کرمانشاه منتقل شود. ساعت 10 صبح روز بعد با آمبولانس دخترم را به کرمانشاه بردیم و بعد از گذشت چند ساعت، دختر دوساله ام روی دست‌هایم جان داد، من مدت‌ها التماس کردم تا برای خانواده و دختر بیمارم یک کانکس تهیه کنم ولی تا حدود یک هفته پیش از مرگ سارینا که یک خیّر برای‌مان کانکس آورد، در کپری که خودم درست کرده بودم ،ساکن بودیم و رسیدن کانکس هم نوشدارویی بعد از مرگ سهراب شد.
چرخه مرگ مردم بر اثر سرما و تکذیب وزارت بهداشت ادامه دارد
سارینا فوت کرد ولی زمستان سرد و قصه مبارزه مردم ما با سرما و مشکلات معیشتی ادامه دارد. مردم به‌ويژه کودکان و افراد آسیب‌پذیر به سختی در حال مبارزه برای بقا هستند. همچنان آمارهای تکذیب‌شونده را می‌شنوی. چهارم بهمن این‌بار ایسنا به نقل از شهاب نادری، نماینده مجلس اورامانات می‌گوید، دیشب ما چند فرد فوتی از سرمازدگی داشتیم. البته نماینده ویژه وزیر بهداشت این‌بار هم تکذیب و می‌گوید، در مناطق زلزله‌زده هیچ موردی از مرگ بر اثر سرما زدگی یا خودکشی مشاهده و ثبت نشده است.