پایان ماموریت شناسایی رسته‌های اشتغالزا در استان‌ها

شهروند| دانشجویان می‌توانند حین تحصیل، آموزش‌های مهارتی را هم فرابگیرند و دیگر این دو شیوه یادگیری با یکدیگر تداخلی ندارند. این خبری است که معاون وزیر کار در نخستین نشست خبری خود به خبرنگاران داده و گفته است: براساس توافق انجام‌شده با وزارت علوم، قرار است از این پس دانشجویانی که تمایل به فراگیری مهارت دارند در حین تحصیل با ثبت‌نام از طریق پرتال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای مهارت‌آموزی ثبت‌نام کنند و گواهینامه‌ای که به آنها اعطا می‌شود، قابل ترجمه‌شدن باشد.
سلیمان پاک‌سرشت در حضور اصحاب رسانه اعلام کرد: باید برای جامعه‌ای که نخبگانش را با سوال‌های چهارگزینه‌ای انتخاب می‌کند، نگران بود. امروز در کشور ما جای هویت‌یابی و مهارت‌ورزی را مدارک تحصیلی گرفته و در سال‌های اخیر موج مدرک‌گرایی مهارت را هدف قرار داده است.
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: از طرفی مهارت کافی در کشور ما وجود ندارد، از سوی دیگر، تفکر عمومی جامعه هم تمایل آنچنانی برای مهارت‌آموزی از خود نشان نمی‌دهد تا جایی که حتی به نوعی مهارت‌آموزی را ناشی از کم‌سوادی می‌دانند.
پاک‌سرشت تأکید کرد: رفع این نگرانی و اصلاح دیدگاه نیازمند عزمی ملی است. البته وزارت کار آقای ربیعی فضا را تا حدی مساعد کرده و پذیرفته که برای ریشه‌کن کردن فقر و ایجاد اشتغال نیاز به مهارت‌ورزی است.


یک رشته جدید
 به دانشگاه‌ها اضافه می‌شود
رشته مدیریت آموزشی فنی و حرفه‌ای به مجموعه رشته‌های آموزش عالی کشور اضافه می‌شود. این خبر دیگری است که پاک‌سرشت داد. او افزود: درحال حاضر بالغ بر 10‌هزار آموزشگاه آزاد در کشور وجود دارد که مجموعه مدیریتی آنها باید یا توانایی لازم را داشته باشند یا درباره آن آموزش ببینند.
داستان تکراری بودجه
فقر مهارتی، غیرقابل اندازه‌گیری است و ما نمی‌توانیم به جامعه ثابت کنیم که چقدر از این موضوع رنج می‌بریم. کمبود بودجه یکی دیگر از عناوینی بود که پاک‌سرشت در جمع خبرنگاران مطرح کرد و افزود: وقتی سازمانی مانند فنی و حرفه‌ای تنها 3/1درصد بودجه آموزش کشور را در اختیار دارد، نمی‌تواند این پیام را به مردم بدهد که مهارت‌آموزی، مسأله مهمی است.
هر استانی لیست خود را دریافت کرد
یکی از همکاری‌های مهم بین وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای شناسایی رسته‌های پرکشش برای کمک به اشتغالزایی کشور بود. پاک‌سرشت درباره میزان پیشرفت این وعده به «شهروند» می‌گوید: همکاری سازمان در حوزه اشتغال روستایی مبتنی بر نظام شناسایی رسته‌های اولویت‌دار شغلی در هر استان است. در هر استان براساس رسته‌‌های شناسایی‌شده سرمایه‌گذاری‌ها انجام خواهد شد.
معاون وزیر کار در ادامه گفت‌وگو با «شهروند» تأکید کرد: آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای با توجه به این مطالعات اولویت‌بندی خواهد شد. این آموزش‌ها می‌تواند هم برای توسعه کارآفرینی باشد هم به صورت فنی انجام شود. بنابراین پیرو توافق انجام‌شده قرار بود حوزه‌‌های اولویت‌دار در کمیته بررسی استان‌ها شناسایی شود که این ماموریت انجام شد. پروسه شناسایی انجام و لیست رسته‌ها به استان‌های موردنظر اعلام شده است.