حسن روحانی در سفر به کرمان: این حق مردم است که در بیان نظراتشان آزاد باشند

رئیس جمهوری به منظور دیدار با مردم شهرستان سیرجان، بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمان و افتتاح چندین طرح بزرگ صنعتی و معدنی روز پنجشنبه به استان کرمان سفر کرد و وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، اقتصاد و دارایی، علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و ارتباطات، نیز رئیس جمهوری را همراهی کردند.
حسن روحانی روز پنجشنبه طی سفری به استان کرمان در بدو ورود در اجتماع بزرگ مردم سیرجان، مردم استان کرمان را مردمی دلاور، انقلابی و ایثارگر برشمرد و اظهار کرد: این روزها برای ما یادآور دلاوری مردم شجاع سرزمین مان است. مردم ایران در چنین روزهایی به صحنه آمده و با ایثار و فداکاری، حکومت مورد نظر خودشان را بر مبنای شرع مقدس اسلام و رای و نظر مردم و حاکمیت رای خودشان به نام جمهوری اسلامی ایران بنا نهادند. روحانی اظهار کرد: افتخار می کنیم که تنها انقلابی را به ثمر رساندیم که هیچ ابرقدرتی حامی این انقلاب نبود وخود مردم به تنهایی با اتحاد، ایثار و فداکاری شان در برابر رژیم تا دندان مسلحی ایستادند که همه ابرقدرت‌ها از آن رژیم حمایت می کردند. رئیس جمهوری تصریح کرد: مردم با دست خالی و ایثارگری خود، نظام دیکتاتوری را سرنگون کردند و برای اولین بار در تاریخ زندگی شان، پای صندوق رای حقیقی و واقعی حضور یافتند. هنوز دو ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که امام مردم را پای صندوق رای دعوت کرد. در تاریخ انقلاب‌های دنیا نمونه ای را پیدا نمی کنید در کمتر از 2 ماه پس از پیروزی انقلاب، مردم برای انتخاب نوع نظام سیاسی پای صندوق رای آمده باشند. رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه «در واشنگتن کسی فکر نکند می تواند برای ملت بزرگ ایران تصمیم بگیرد»، اظهار کرد: مردم ایران ، جنایات شما را در طول تاریخ دیده اند. مردم ساواک و شکنجه های ساواکی را که به دست شما بنیاد نهاده شد، فراموش نکرده اند، مردم تجاوزات شما را به منطقه از یاد نبرده اند، شما به افغانستان و عراق تجاوز کردید و به داعش کمک می کنید و شما هستید که می خواهید در این منطقه امنیت نباشد. روحانی اظهار کرد: شما امروز در واشنگتن به فکر مردم ایران افتاده و برای مردم ایران دلسوزی می کنید؟ اگر راست
می گویید اموال مردم را که غارت کرده اید، پس دهید. شما سال‌ها مردم ایران را در تحریم نگاه داشتید، تحریم شما به نفع مردم بود یا به ضرر مردم؟ شما حتی دارو را هم بر روی مردم ایران تحریم و اموال مردم را هم چپاول کردید، آیا شما می توانید بگویید دلسوز مردم ایران هستید؟! رئیس جمهوری افزود: آیا شمایی که در برابر مردم مسلمان ما ایستاده و آنها را تروریست می‌دانید می‌توانید حامی ملت ایران باشید؟
سپس روحانی در مراسم بهره برداری همزمان از طرح‌های اقتصادی و زیربنایی در استان کرمان حاضر شد و اظهار کرد: بنده همواره در همه مراسمات افتتاحیه‌ها بنده به یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی می افتم و همواره از این مرد بزرگ یاد می‌کنم. وی با بیان اینکه یکی از آرزوهای آیت الله هاشمی رفسنجانی شکوفایی ایران بود، اظهار کرد: هاشمی رفسنجانی همه وجودش عشق به ایران و اسلام بود و با تمام سلول های خود به طراوت ایران عشق می ورزید. وی با طرح این سوال که چرا از یاس و ناامیدی در این کشور صحبت می شود؟ اظهار کرد: در کشور ما سراسر امید و نور است و همه جوانان، زنان، نیروهای انسانی و ... امیدی برای کشور هستند. ما در 8 سال دفاع مقدس با ایستادگی پیروز شدیم و امروز نیز باید خودمان مشکلاتمان را حل کنیم. رئیس جمهوری افزود: حتما نقایصی وجود دارد اما باید دست در دست یکدیگر آنها را برطرف کنیم. مردم جای نقد دارند و مردم اگر نقد دارند باید نظر خود را اعلام کنند. نظام ما یک نظام دیکتاتوری نیست. مردم آزاد هستند و بیان می کنند و حق دارند که بیان کنند و ما همه جا باید در کنار یکدیگر باشیم.


رئیس‌جمهوری در ادامه سفر به استان کرمان، صبح جمعه با حضور در روستای زلزله زده گورک از توابع شهرستان راور، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این روستا و گفت‌وگویی صمیمی با مردم این منطقه ، از نزدیک در جریان روند خدمات رسانی به مردم زلزله زده استان کرمان قرار گرفت. روحانی با حضور در تعدادی از چادر و کانکس‌هایی که برای اسکان موقت اهالی زلزله زده استقرار یافته بود ، از نزدیک با ایشان به گفت‌وگو پرداخت و در جریان مشکلات و مطالبات آنان قرار گرفت. رئیس‌جمهوری سپس با حضور در اجتماع اهالی روستا، ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه و نیز دهه مبارک فجر گفت: این روزها سالروز پیروزی انقلابی است که خود شما مردم به ثمر رساندید و در طول حدود 40 سال گذشته از آن حفاظت کرده‌اید. شما در این سال‌ها مسیر اسلام و انقلاب را ادامه داده و با تلاش خودتان ایران اسلامی را هر روز بیش از گذشته سربلند کردید. وی با بیان این‌که «برای من مایه افتخار است که در جمع صمیمی شما حضور یافتم و از روحیه با نشاط و باصفای شما بهره‌مند شدم»، اضافه کرد: شما مردم این روستا مثل همه مردم ایران بسیار خوب و صبور هستید و اگر چه دچار مصیبت شده‌اید، اما از صفا و صمیمیت شما چیزی کم نشده است. وی اظهار کرد: در این فاصله‌ای که از خانه‌های تخریب شده و چادرها و کانکس‌هایی که برای اسکان موقت ایجاد شده، بازدید می‌کردم، مردم صبورانه و در فضایی بسیار صمیمی، مشکلات خود را در میان گذاشتند. خواست اصلی مردم ساخت مسکن دائمی است. روحانی تصریح کرد: در جریان بازدید از روستا خانه‌هایی را دیدیم که در جریان زلزله حدود 12 سال پیش بازسازی و مقاوم‌سازی شده بودند و به لطف خدا در زلزله اخیر آسیب ندیده و سالم مانده اند. پس ضرورت دارد بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی را جدی‌تر دنبال کنیم. رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: مساله اشتغال نیز جزو خواسته‌های مردم است. به روال کار و اشتغال بسیاری از مردم در جریان زلزله آسیب وارد آمده که لازم است برای از سر گیری کارشان مورد حمایت قرار بگیرند. روحانی افزود: صبر، حوصله و استقامت شما ستودنی و قابل تقدیر است. شما تربیت‌یافته مکتب رسالت هستید که اینگونه با وجود آسیب‌های ناشی از زلزله، اما همچنان روحیه خود را حفظ کرده‌اید. وی با اشاره به بازدید خود از واحدهایی که بازسازی آن‌ها آغاز شده است، تصریح کرد: در جریان این بازدید از رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قول گرفتیم که در مناطق زلزله زده راور و کوهبنان، بازسازی‌ها به سرعت انجام شود و تا پایان تیر سال آینده هیچ کس نباشد که خانه دائمی خود را تحویل نگرفته باشد. از آقای تابش می‌خواهم که اگر مشکلی در مسیر بازسازی‌ها پیش آمد، ابتدا از طریق استاندار و نیز از طریق رئیس جمهوری، موضوع را پیگیری کنند؛ چرا که دولت را موظف می‌دانم امکان اقامت مردم در خانه‌های دائمی را در اسرع وقت به انجام برساند تا مردم به زندگی عادی خودشان بازگردند. رئیس جمهوری همچنین گفت: همه کسانی که در اثر زلزله شغل خود را از دست داده‌اند یا کسانی که برای اقامت از محل زندگی خود کوچ کرده و اکنون مستاجر هستند نیز از کمک بهره‌مند خواهند شد و خسارات آنها تا حد امکان جبران می شود.
رئیس جمهوری در پایان سفر به استان کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح دستاوردهای ممتاز سفر به کرمان، پرداخت و در پاسخ به سوالی درباره مشکل ریزگردها و آلودگی هوای استان کرمان، اظهار کرد: راه‌حل مواجهه با ریزگردها تثبیت شن‌های روان در این منطقه است و به استاندار تاکید کردم که در این زمینه به اقدامات خود سرعت دهد، ضمن اینکه در بودجه سال آینده برای مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها شرایط بودجه‌ای بهتری خواهیم داشت. رئیس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدامات دولت برای کاهش بروکراسی اداری و افزایش اختیارات استانداران، گفت: همه باید به اصلاح امور کشور امیدوار باشیم. در دولت یازدهم، 400 مورد از مواردی که مجوز می‌خواست در راستای کاهش بروکراسی حذف شد ولی هنوز بروکراسی‌های پرپیچ و خمی وجود دارد و لازم است مقابله با آن را با جدیت ادامه دهیم. روحانی تصریح کرد: کاهش بروکراسی اداری و انتقال برخی اختیارات از مرکز به استان‌ها یک ضرورت اساسی است. رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی مقابله با رقابت ناعادلانه بخش خصوصی با خصولتی‌ها، گفت: بر این اعتقاد هستم که باید به بخش خصوصی و غیر دولتی یاری کرد و از آنچه در اختیار بخش دولتی و خصولتی‌ها قرار دارد، بکاهیم و تاکید زیادی دارم تا دولتی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی خود را به بخش غیردولتی واگذار کنند، ضمن اینکه در بخش نیروهای مسلح نیز در ملاقات اخیر با مقام معظم رهبری، ایشان هم تاکید داشتند که این نیروها هم باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند، بنابراین، امروز اتفاق نظری در این زمینه بین مسئولان وجود دارد و امیدوارم این حرکت شامل رسانه‌ها و بخش خصوصی هم بشود. روحانی در ادامه مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: حضور و مشارکت مردم در انتخابات به این معنا نیست که مردم پای صندوق‌ها آمده و گزینه‌ای را انتخاب کنند و پس از آن تا 4 سال بعد همه امور را رها کنند، مردم حتماً بایستی نظرات و انتقادات خود را بیان کنند و در اداره امور کشور همکاری و مشارکت داشته باشند.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: به رغم وجود مشکلات معتقدم با اتحاد و امید می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم همچنان که در 40 سال گذشته از بسیاری از مشکلات عبور کرده و حماسه‌های بزرگی را خلق کرده‌ایم و در این زمینه نسبت به آینده امیدوار هستم. روحانی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه اقدامات دولت در زمینه مقابله با زلزله، گفت: زلزله از جمله حوادثی است که قابل پیش‌بینی نیست. البته گسل‌های اصلی معمولاً شناسایی شده هستند و همیشه توصیه بر این است که ساخت و سازها از گسل‌ها فاصله داشته باشد، اما کار اساسی در زمینه مواجهه با زلزله مقاوم‌سازی محل سکونت مردم است، همچنان که در بازدیدی که از مناطق زلزله‌زده داشتم، منازلی که مقاوم‌سازی شده بودند، سالم مانده بودند و ساختمان‌هایی دچار ریزش شده بود که اصول ایمن‌سازی در آن رعایت نشده بود، بنابراین برای مواجهه با زلزله در کنار ارائه آموزش و فرهنگ‌سازی باید توجه ویژه‌ای به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها وجود داشته باشد. رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره لزوم شفافیت در مسائل اقتصادی، گفت: شفاف‌سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به وزارت اقتصادی و دارایی دستور دادم که از خزانه و هرکجا بودجه‌ای تخصیص می‌دهد، آن را اعلام کند تا مردم از آن خبردار شوند و جنب و جوشی که در فضای مجازی بعد از تقدیم لایحه مجلس ایجاد شد، برایم بسیار خوشحال‌کننده بود. روحانی افزود: این حق اولیه مردم است که بدانند مبالغ موجود در خزانه چگونه هزینه می‌شود، چرا که خزانه متعلق به مردم است و باید بدانند که پولشان به کدام دستگاه و استانی اختصاص می‌یابد. رئیس جمهوری تصریح کرد: وجود شفافیت و موضوعات اقتصادی ضمن افزایش آگاهی مردم در جلوگیری از فساد و رانت، بسیار موثر است.
گفتنی است که در این سفر حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان کرمان حاضر شد و معاون پارلمانی رئیس جمهوری، رئیس بنیاد مسکن، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان محیط زیست وی را همراهی کردند.
سایر اخبار این روزنامه
حسن روحانی در سفر به کرمان: این حق مردم است که در بیان نظراتشان آزاد باشند «ابتکار»تاثیر نقش آفرینی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات مجلس را بررسی کرد بازی تکراری ژنرال‌ها واریز 24 ساعته پول خرید از طریق پایانه‌های فروشگاهی به حساب فروشندگان، آن‌ها را به سوی فروش نقدی متمایل ساخته است محممدعلی وکیلی کامیابی وناکامی های راه طی شده «ابتکار» از آغاز سی وششمین جشنواره فیلم فجر گزارش می دهد یادبود رفتگان، نکوداشت ماندگان «ابتکار» پیامدهای حمله ترکیه به شمال سوریه را بررسی می‌کند اردوغان و ماجرای یک حمله نامزدهای چهارمین دوره پایتخت کتاب سال معرفی شدند از ری تا خورموج در انتظار پایتختی کتاب ایران به دنبال انتقادها پس از انتشار متن حکم مطرح شد توضیحات محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده سعید طوسی پاسخ معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن به انتقادها در گفت و گو با «ابتکار»: «ابتکار» در گفت‌وگو با دستفروشان چهارراه ولی‌عصر از طرح جمع‌آوری آنها گزارش می‌دهد