مبادله‌ غير ممكن!

اهالي بهارستان معتقدند مذاكره بر سر زندانيان آمريكايي به دليل آنكه اتهام آن‌ها جاسوسي است اقدامي غير ممكن است و با سابقه‌اي كه از ايالات‌متحده در مسائل مختلف سراغ داريم نبايد با آن گفت‌وگو كنيم. از طرف ديگر برخي نيز مي‌گويند براي اين امر بايد دستور مقام معظم رهبري باشد
دولت روحاني اين روزها با بحران‌هاي متفاوتي روبه‌رو مي‌شود و شايد بتوان گفت كه يكي از سخت‌ترين بازه‌هاي زماني دولت‌هاي بعد از انقلاب مربوط به دولت يازدهم ودوازدهم است. هر روز مشكلات جديدي بر سر راه دولت پديدار شده و از آن‌جايي كه اين دولت توانايي برقراري ارتباط مناسب با بدنه‌جامعه و رسانه‌ها را ندارد با معضلات فراواني روبه‌رو مي‌شود.
گذشته از بحران‌هاي سياسي و اقتصادي، مسائل بين‌المللي فراواني پيش روي روحاني قرار دارد كه بايد با ظرافت زيادي آن‌‌ها را حل كند و پشت سر بگذارد. تازه‌ترين مساله‌اي كه دولت با آن روبه‌رو شده، ماجراي پرونده زندانيان آمريكايي است؛ زندانياني كه توسط نيروهاي امنيتي ايران بازداشت شده‌اند و دولت آمريكا سعي دارد بر سر آن‌ها با سياست‌چماق و هويچ برخورد كند.
ادامه سياست چماق و هويچ


خاطرمان هست اواسط مهر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا یک قطعنامه فراحزبی را با مضمون درخواست از دولت ایران برای آزادی تبعه‌های آمریکایی در ایران،‌ به تصویب رساند. واشنگتن فری بیکن در آن زمان نوشت كه در این قطعنامه از دولت ترامپ خواسته شده است تا موضوع آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد. بنابر این گزارش این اقدام سنا در حالی انجام شد که با توجه به اعلام اینکه ترامپ قصد دارد پایبندی ایران به برجام را رد کند، تنش‌ها میان دو کشور افزایش یافته است. منتقدان توافق هسته‌ای و مدافعان زندانیان آمریکایی امید دارند که دولت ترامپ فشارها بر ایران را بر مبنای آزادی هر چه سریعتر زندانیان آمریکایی افزایش دهد. در می سال گذشته ميلادي مجلس نمایندگان یک قطعنامه مشابه را به تصویب رساند و قرار است طی هفته‌های آینده سنا اقدامات لازم را در این باره انجام دهد. باب منندز، عضو ارشد پیشین کمیته روابط خارجی سنا که از منتقدان توافق هسته‌ای ایران است، مدعی شده بود كه اگر ایران بخواهد توسط جامعه جهانی پذیرفته شود، همان‌گونه که می‌گوید خواستار چنین موضوعی است، باید دست از گروگان‌گیری بردارد.
علاقه آمريكا به مذاكره جديد
اما زماني كه سران آمريكا مشاهده‌كردند ايران از اين هياهو تاثير نمي‌پذيرد، مانند هميشه عقب‌ نشسته و رو به مذاكره آوردند. در همين راستا وال استریت ژورنال هفته گذشته به نقل از مقامات این کشور از خواست واشنگتن برای مذاکره با تهران در مورد آمریکایی هایی که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده اند، خبر داد. مقام ها و منابع آمریکایی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته اند که کاخ سفید در دسامبر به ایران پیشنهاد برقراری یک کانال ارتباطی مستقیم برای مذاکره درباره زندانیان دو طرف را ارائه کرده است.
وال استریت ژورنال در گزارش روز پنجشنبه ۱۹ بهمن خود از این اقدام به عنوان نخستین تلاش دیپلماتیک دولت دونالد ترامپ برای حل مساله زندانیان آمریکایی در ایران یاد کرده است. مقام‌ها و منابع مطلع به وال استریت ژورنال گفته اند با وجود اینکه واشنگتن تا کنون سه‌بار پیشنهاد خود را تکرار کرده، ایران هنوز پیشنهاد برقراری کانالی برای مذاکره در خصوص زندانیان را نپذیرفته است.
استیو گلدستین، معاون وزیر خارجه در امور روابط عمومی،به وال استریت ژورنال گفته است: ما از هر فرصتی که بتوانیم مساله آزادی شهروندان آمریکا را که به طور ناعادلانه در ایران در زندان هستند مطرح می کنیم و تاکنون این مساله را از طریق سازوکارهای مختلف مطرح کرده ایم.
موضع سرسختانه خانه‌ملت
اما در ايران مواضع تندي عليه مذاكره با ايالات متحده برسر زندانيان گرفته شده‌است. در همين راستا اکبر رنجبرزاده، عضو هیات ريیسه مجلس، در خصوص درخواست کاخ سفید از ایران مبنی بر ایجاد خط ارتباطی مستقیم برای مذاکره در موضوع آزادی زندانیان دو طرف گفت: آمریکا تا زمانی که در مسیر تحریم و تهدید جمهوری اسلامی ایران گام بردارد، هیچ مذاکره‌ای بین دو کشور حتی بین سطوح پایین کشوری نيز امکانپذیر نیست.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکا از طریق رویارویی و جنگ‌های نیابتی نتوانسته به اهداف خود جامه عمل بپوشاند بنابراين به وسیله روزنه‌‌های جدید به دنبال تضعیف دژ محکم جمهوری اسلامی است تا زمینه نفوذ به جمهوری اسلامی ایران را باز کند. وی افزود: در حقیقت تمام مسیرها و راه‌هایي كه آمریکا ‌در پيش مي گيرد از سر دشمنی با جمهوری اسلامی ایران است، بنابراين تنها در صورتی که برای سال‌های متمادی به مرزهای اعتقادی جمهوری اسلامی حمله نکند و از ایجاد اختلاف در منطقه و دشمنی با ایران دست بردارد، می‌توان به مذاکره با آن‌ها اندیشید.
رنجبرزاده با بیان اینکه درخواست مذاکره با ایران درباره آزادی زندانیان دو طرف نوعی برنامه‌ریزی با اهداف خصمانه آمریکایی‌هاست، گفت: آمریکا‌یی‌ها به دنبال دشمنی با جمهوری اسلامی از روزنه مذاکره درباره زندانیان ایرانی و آمریکایی در دو کشور هستند. عضو هیات ريیسه مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اساس مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی که با تمام توان به دنبال تضعیف جمهوری اسلامی ایران است، قاعده بین المللی را بر هم زده و منطق گفت‌وگو را زیر پا گذاشته است، اشتباه محض است زیرا آن‌ها قائل به پذیرش قواعد بین‌المللی و پایبندی به عهدنامه‌ها نیستند.
در همين حال محمد کاظمی، نایب ريیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نيز، در خصوص درخواست کاخ سفید از ایران مبنی بر ایجاد خط ارتباطی مستقیم برای مذاکره در موضوع آزادی زندانیان دو طرف گفت: درخواست آزادی زندانیان از طریق مذاکره بین کشورهای مختلف رایج است، بنابراين بعد از اینکه آمار زندانیان یکی از کشورها به کشور متقابل اعلام می‌شود چنین مذاکراتی صورت می‌گیرد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در مورد زندانیان ایرانی در آمریکا و بالعکس ابتدا باید ارزیابی پیرامون اتهام و علت دستگیری و بازداشت ایرانیان در آمریکا و متقابلا زندانیان و اتباع آمریکایی در ایران انجام شود. وی معتقد است: در صورتی که اتهام زندانیان آمریکایی در ایران جاسوسی باشد، بهتر است مذاکره‌ای برای آزادی آن‌ها انجام نشود زیرا بر خلاف منافع کشور خواهد بود، ضمن آنکه نتایج خوبی نيز در پی نخواهد داشت.
نایب ريیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مذاکره با دولتمردان آمریکایی درباره آزادی زندانیان دو طرف با نظر و تشخیص مقامات وزارت امور خارجه و قضایی کشور ممکن است، این اقدام کمکی به شهروندان ایرانی در آمریکا که به هر دلیل بازداشت شده‌اند نیز خواهد بود. پيش از اين محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیات ريیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس نيز، در خصوص درخواست کاخ سفید از ایران مبنی بر ایجاد خط ارتباطی مستقیم برای مذاکره در موضوع آزادی زندانیان دو طرف گفته بود كه نوع زندانیان دو طرف متفاوت است. دولت آمریکا ایرانیان را فقط برای فشار به جمهوری اسلامی دستگیر کرده که منشأ قانونی ندارد، بنابراين اتهاماتی بیش نیست.نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زندانیان آمریکایی در ایران از ویژگی‌های متفاوتی برخوردارند؛ نخست آنکه تابعیت اول آن‌ها ایرانی بوده و از سوی دیگر به جاسوسی محکوم شده‌اند، مقامات آمریکایی‌ نيز نسبت به جاسوسی آن‌ها اذعان داشته‌اند.
وی با بیان اینکه ماهیت زندانیان دو طرف متفاوت است، افزود: با این شرایط دولت آمریکا بدون مذاکره باید ایرانیان بی‌گناه را آزاد کند. از سوی دیگر دولت آمریکا و به ویژه ترامپ در مدت اخیر غیرقابل اعتماد بودن خود را نشان داده‌اند، بنابراين جمهوری اسلامی نمی‌تواند به مذاکره با آن‌ها اعتماد داشته باشد.جمالی نوبندگانی با یادآوری مذاکرات1+5 درباره موضوع فعالیت‌های هسته‌ای، گفت: آمریکایی‌ها در رابطه با برجام بدعهدی کردند، از این رو مذاکره پیرامون موضوعات دیگر چون آزادی زندانیان دو طرف به تصمیم‌گیری از سوی حاکمیت جمهوری اسلامی و تایید مقام معظم رهبری نیاز دارد. عضو هیات ريیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در صورت موافقت حاکمیت جمهوری اسلامی با مذاکره، بدعهدی آمریکا باید دائم مورد نظر مذاکره کنندگان قرار گیرد.
آمريكا استحاله شود
ايالات متحده تصور دارد با سياست‌هاي خود مي‌تواند مسئولان ايران را وادار به انجام اقداماتي كند كه در راهبرد آن‌ها تعريف شده‌است ولي با نگاهي به گذشته جمهوري اسلامي در اين سال‌ها مي‌تواند دريابد كه مسئولان جمهوري اسلامي تسليم سياست‌هاي هوچي‌گرايانه اين كشور نمي‌شوند و هر زماني كه هياهوي بيشتري براي حل بحراني ايجاد مي‌كنند، مسئولان و ملت ايران بيشتر موضع راسخ‌تري مي‌گيرند. بنابراين همانگونه كه رييس‌جمهور كشورمان گفت اگر قرار است اتفاقي در زمينه كنار زدن مسائل مختلف ميان دو كشور صورت گيرد، بايد تغيير چشم‌گيري در سياست‌هاي دولتمردان آمريكايي ايجاد شود و در غير اين صورت روند خصمانه نتيجه‌اي در برنخواهد داشت.