سه لاشه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد در چیتگر تهران مشاهده شد دوباره آنفلوآنزا در کمین پرندگان

گروه ایرانشهر: خبرها حکایت از آن دارد که «زنگ خطر» آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور به صدا درآمده است. گرچه تا پیش از این نیز آنفولانزای پرندگان مشاهده شده بود و حتی از آذرماه امسال تا کنون این بیماری به معدوم‌سازی ۲۵ میلیون قطعه مرغ منجر شده بود اما آنچه که زنگ خطر را به صدا در آورده، مشاهده سه لاشه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چیتگر تهران است. اتفاقی که نگرانی از ابتلای انسان به این بیماری را شدت بخشیده است. با این حال اما سیامک مسعودی، رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست، نوع آنفولانزای این سه پرنده را برای انسان خطرناک نمی‌داند و می‌گوید: نوع ویروسی که در لاشه پرندگان دریاچه چیتگر تهران مشاهده شده همان ویروسی است که سال قبل هم در کشور وجود داشته. با این حال اما نگرانی تنها به سبب انتقال بیماری به انسان نیست، بلکه ‌نوع آنفلوآنزایی که در تهران مشاهده شده موجب تلف شدن طیور اهلی می‌شود و همین می‌تواند گرانی تخم مرغ را نیز به دنبال داشته باشد.
این اولین بار نیست که ایران بحران شیوع آنفولانزای پرندگان را پشت سر می‌گذارد. سال گذشته نیز انتقال ویروس H5N8بین پرندگان و طیور سبب مرگ و معدوم‌سازی آنها توسط متولیان ذیربط شد. با این حال اما در سالجاری در پی شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از ۵۰۰ واحد آلوده شدند که این۵۰۰ واحد از ۲۴ هزار واحد مرغداری بوده‌اند، که بلافاصله شناسایی و معدوم‌سازی شدند. اتفاقی که حتی پایش به سخنان رئیس جمهوری نیز باز شد. حسن روحانی در سخنرانی خود در مراسم 22 بهمن از رسانه‌ها خواست که واقعیت‌ها را درباره این واقعه پوشش دهند و افزایش قیمت تخم مرغ را که به علت معدوم‌سازی مرغ‌ و طیور برای سلامت مردم بوده به گوش مردم برسانند.
با این حال اما تا روزهای گذشته که هنوز خبر مشاهده سه لاشه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چیتگر تهران توسط رسانه‌ها منتشر نشده بود، شیوع آنفلوآنزای مرغی که گاه و بی‌گاه در رسانه‌ها منتشر می‌شد نتوانسته بود آنچنان حساسیت‌ را نزد افکار عمومی ایجاد کند. اما خبری که محمدحسین بازگیر، رئیس اداره محیط زیست شهر تهران به رسانه‌ها داد، ماجرا را متحول کرد. او با بیان اینکه دو هفته پیش سه لاشه کاکایی مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس دیده شده است، از مردم خواست تا آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند و با دیدن موارد مشکوک دستگاه مرتبط را در جریان قرار دهند. محمدحسین بازگیر گفته است: ماموران محیط زیست در گشت و پایش‌های دو هفته پیش مواردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را مشاهده کردند که بلافاصله مراتب را به سازمان دامپزشکی اطلاع دادند. پس از بررسی‌های دامپزشکی و سازمان محیط زیست نتیجه مثبت اعلام شد و اکنون مشخص است که این پرندگان مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند.
به دنبال پیدا شدن لاشه سه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اطراف دریاچه چیتگر سیامک مسعودی، رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نمونه پرنده تلف شده در دریاچه چیتگر در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گرفت و بر اساس آزمایش‌های اعلام شد که دلیل تلف شدن پرندگان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، البته نوع آنفلوآنزای اعلام شده برای انسان خطرناک نیست. وی با بیان اینکه منتظر جواب آزمایش‌های تکمیلی سازمان دامپزشکی هستیم، گفت: دریاچه چیتگر مورد پایش و رصد مستمر ماموران سازمان محیط زیست قرار دارد تا در صورت مشاهده مورد دیگر از پرندگان تلف شده، نمونه را جمع‌آوری و اقدامات لازم مثل ضدعفونی منطقه انجام شود. رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نوع آنفلوانزایی که در تهران مشاهده شده موجب تلف شدن طیور اهلی می‌شود. به مردم توصیه می‌شود به هیچ وجه به پرندگان وحشی نزدیک نشوند و از تماس با آنها خودداری کنند همچنین نباید پرندگان وحشی را در کنار پرندگان اهلی نگهداری کنند. وی افزود: بر اساس آخرین گزارش‌ها، طی دو هفته اخیر در تالاب بوجاق ۲۱۰۰ قطعه پرنده مهاجر جمع‌آوری و امحا شده است. آنفلوانزای پرندگان در تالاب بوجاق گیلان نوعی از ویروس آنفلوانزاست که برای اولین بار در کشور ما گزارش شده است که نام آن ویروس H5n6 است اما نوع ویروسی که در دریاچه چیتگر تهران مشاهده شده همان ویروسی است که سال قبل هم در کشور با نام H5N8 مشاهده شده بود. افزون بر این امسال درتالاب میقان استان مرکزی در نمونه‌برداری از پرندگان وحشی نتیجه یک نمونه مثبت بود.


مسعودی با اشاره به اقدامات کمیته پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در این کمیته به‌طور مرتب موضوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مورد رصد قرار گرفته و با سازمان دامپزشکی در این زمینه ارتباط داریم و تصمیمات لازم مثل اعمال قرنطینه از سوی این کمیته اتخاذ می‌شود؛ همان طور که تالاب بوجاق قرنطینه شده است.
روز گذشته محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان «H۵N۶» به انسان بسیار ناچیز است، اما همچنان لازم است که مردم از تماس و شکار پرندگان وحشی خودداری کنند و این موضوع را جدی بگیرند. تا کنون فقط ۱۸ مورد از ابتلا به این بیماری در دنیا گزارش شده و همه این موارد نیز در کشور چین اتفاق افتاده است. این ویروس توانایی انتقال به انسان را دارد، اما تا امروز این بیماری به جز چین در هیچ کشور دیگری مشاهده نشده است. وی با بیان اینکه احتمال انتقال این بیماری به انسان بسیار ناچیز است، گفت: این بیماری در ایران فقط بین پرندگان وحشی و در منطقه محدودی از استان گیلان مشاهده شده است. سازمان‌های دامپزشکی، محیط زیست و وزارت بهداشت نیز تمام اقدامات کنترلی لازم را در این زمینه انجام داده‌اند. در حال حاضر نیز تمام کسانی که با این پرندگان در ارتباط بوده‌اند واکسینه شده‌اند. داروی پیشگیری نیز به آنها داده شده است و ۱۰ روز تحت مراقبت قرار می‌گیرند تا مطمئن شویم جلوی هر نوع خطری گرفته شده است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین توصیه کرد: مردم باید از تماس با پرندگان وحشی و شکار آنها خودداری کنند و این موضوع را جدی بگیرند؛ چون می‌تواند باعث انتقال بیماری شود. علاوه بر آن اگر مواردی از تلفات پرندگان را مشاهده کردند به سازمان دامپزشکی گزارش کنند. تلاش می‌کنیم که بیماری به شهرهای دیگر منتقل نشود، اما هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور سابق دوباره برای قوه قضائیه رجزخوانی کرد احمدی نژاد پشت دردادگاه بقایی بگیر و ببند دلالان بار دیگر جایگزین اصلاح سیاست های ارزی شد کاهش اندک نرخ ارز به زور دستبند جایگاه گم شده ورزش در زندگی روزمره ایرانی‌ها از شنبه شروع می کنم! رضا دهکی از تلخی بدبینانه تا تلخی واقع‌بینانه حسن روحانی امروز در راس هیاتی بلند‌پایه به هند سفر می‌کند تهران و دهلی‌نو از دریچه چابهار دلایل اقبال بیشتر مخاطب به آثار ترجمه در حوزه کودک بررسی شد قصه‌های خارجی شیرین تر از قند پارسی «ابتکار» از تشکیل جلسه فراکسیون امید درباره مرگ سیدامامی گزارش می دهد بهارستان به دنبال شفاف‌سازی زوایای یک ابهام سه لاشه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد در چیتگر تهران مشاهده شد دوباره آنفلوآنزا در کمین پرندگان «ابتکار» در گفت‌و‌گو با کارشناسان حقوقی ماجرای شکایت از هیات داوران جشنواره فیلم فجر را بررسی می کند سرلشگر فیروزآبادی از رویدادهای 2 خرداد 76 تا ماجراهای 88 می گوید روایت غریب دو دهه عجیب رئیس جمهور سابق دوباره برای قوه قضائیه رجزخوانی کرد احمدی نژاد پشت دردادگاه بقایی دادستان تهران با اشاره به پرونده کاووس سیدامامی هشدار کرد دخالت در پرونده قضایی دارای اشکال است دادستان تهران با اشاره به پرونده کاووس سیدامامی هشدار کرد دخالت در پرونده قضایی دارای اشکال است دادستان تهران با اشاره به پرونده کاووس سیدامامی هشدار کرد دخالت در پرونده قضایی دارای اشکال است