به دنیا نشان دادیم قدرت مذاکراتی بالایی داریم

رئیس‌جمهور به هند رفت و در آنجا علاوه بر استقبال مقامات رسمی این کشور مورد استقبال گروهی از دوستداران کشورمان قرار گرفت که با در دست داشتن پرچم‌های سه رنگ جمهوری اسلامی ایران، شعار می‌دادند، «روحانی خوش آمدی» و «صل علی محمد یاور رهبر آمد». رئیس‌جمهور کشورمان نیز با تکان دادن دست به ابراز احساسات جمعیت حاضر پاسخ داد و از حضور و استقبال گرم و صمیمی آنان تشکر کرد. دکتر حسن روحانی شامگاه پنجشنبه در دیدار نخبگان، علمای دینی و رهبران جامعه اسلامی حیدر‌آباد، با بیان اینکه مسلمانان با هم برادرند و اسلام برای سعادت همه انسان‌هاست، تصریح کرد: ادیان برای استقرار خوبی‌ها و حذف مفاسد آمده‌اند و مسلمانان در این زمینه وظیفه دینی دارند. وی با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند اسلام را به جای اعتدال و محبت، دین خشونت معرفی کنند، خاطرنشان کرد: از دیدگاه آئین مقدس اسلام اهداف بلندی داریم که آن اهداف فراتر از مذاهب مختلف می‌باشد و ما همه به پیروی از قرآن و پیامبر اسلام(ص) برای استقرار خوبی‌ها روی زمین و از بین بردن بدی‌ها ومفاسد مسئولیت داریم. امر به معروف به معنای استقرار نیکی‌ها و خوبی‌ها و نهی از منکر به معنای تلاش برای زدودن بی‌اخلاقی و مفاسد در جامعه است. رئیس‌جمهور با طرح این سوال که با وجود این شرایط چه راهی فراروی مسلمانان قرار دارد، گفت: اسلام، امروز هم به خوبی می‌تواند تمام نیازهای زندگی ما را تامین کند و تنها راهی که پیش رو داریم وحدت و اتحاد و تلاش مضاعف در کسب علم و دانش است چرا که خداوند استعداد علم و دانش را در اختیار همه انسان‌ها قرار داده و در این راه تنها نیازمند تلاش مضاعف، جهاد و وحدت هستیم. دکتر روحانی با بیان اینکه دنیای غرب کشورهای اسلامی را با ایجاد اختلاف به خودشان مشغول کرده است، اظهارکرد: اختلافات موجود در حالی است که شیعه و سنی قرن‌ها برادرانه در کنار هم زندگی می‌کردند و در عراق و سوریه تمام مذاهب همزیستی مسالمت آمیزی با یکدیگر داشتند و در این میان هندوستان را می‌توان موزه زنده همزیستی مسالمت آمیز مذاهب، ادیان و اعتقادات گوناگون توصیف کرد اما امروز غربی‌ها میان مسلمانان فاصله‌انداخته و گروه‌هایی به نام اسلام و جهاد تشکیل داده که ارتباطی با اسلام ندارند و از آنان به عنوان گروه‌های تکفیری یاد می‌کنیم. روحانی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف و اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران، برقراری روابط صمیمانه و برادرانه با همه کشورهای اسلامی و منطقه است، اظهارداشت: نمی‌خواهیم با هیچ کشور اسلامی و کشورهای منطقه و ملت‌های دوست خود، فاصله داشته باشیم و اگر مشکلی در جهان اسلام وجود دارد، راه حل آن لوله تفنگ و نظامی نیست بلکه با منطق، استدلال و گفت‌وگو می‌توان مسائل را برطرف کرد. دکتر روحانی با بیان اینکه با ارتباطات جدید، شرایط خاصی در عرصه فرهنگی میان ملت‌ها ایجاد شده و اهل قلم، اهل بیان و فعالان فضای مجازی باید کنار هم بودن را ترویج کنند، گفت: امروز همه دروازه‌ها و مرزها گشوده شده و ملت‌ها و به‌ویژه جوانان، بدون روادید و تنها با یک موبایل هوشمند می‌توانند با آن سوی دنیا ارتباط برقرار کنند.
واقعیت‌های دین
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نسل جوان مقصر نشناختن واقعیت‌های دین نیست، مبلغان دینی باید کوتاهی‌ها و ضعف‌ها را جبران کنند، گفت: اگر چنین احساس شود که نسل جوان به ندای اسلام به درستی گوش نمی‌دهند و احیانا از سیره پیامبر اسلام(ص) فاصله گرفته‌اند، این موضوع تقصیر جوانان نیست بلکه کوتاهی از جانب نخبگان و بزرگانی است که به درستی و با زبان روز، آموزه‌های دینی را تبیین نکرده‌اند. وی گفت: ملت ایران خواهان آن است که با مشارکت همه ملت‌های منطقه بحران‌ها و مشکلات را از پیش پای مسلمانان منطقه بردارد و راه آن این است که همه با وحدت، یگانگی و برادری و با سرمشق قراردادن زندگی پیامبر اسلام(ص) در کنار یکدیگر قرار بگیریم. از طریق صلح و گفت‌وگو با دیگران و البته در صورت لزوم با دفاع و ایستادگی باید بتوانیم وظیفه و رسالت خود را در عصر امروز به سرانجام برسانیم.
تنها راه؛ وحدت


رئیس‌جمهور روز جمعه در اجتماع نمازگزاران مکه مسجد حیدرآباد با تاکید بر اینکه راهی جز وحدت و اتحاد همه مسلمانان جهان در سراسر گیتی وجود ندارد، گفت: اگر مسلمانان با هم متحد بودند، رئیس‌جمهور آمریکا جرأت نمی‌کرد که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کند و اگر با هم متحد بودیم رژیم غاصب صهیونیستی جرات نمی‌کرد که به حقوق ملت فلسطین تجاوز کند. روحانی خاطرنشان کرد: نه تنها ما مسلمانان باید برادر باشیم و با مهربانی و رحمت با یکدیگر رفتار کنیم بلکه مسلمانان باید مایه رحمت برای همه جهانیان باشند. پیامبر‌اسلام(ص) تنها مسلمانان را هدایت نکرد بلکه علم و اخلاق و مسیر انسانیت را برای همه مردم جهان به ارمغان آورد. رئیس‌جمهور اظهارکرد: درباره پیامبر اسلام(ص)، قرآن می‌گوید پیامبر(ص)، رحمت برای همه مردم و عالمیان بود. ما مسلمانان خیر و رحمت را برای همه مردم جهان می‌خواهیم. ما در دعای خود می‌گوییم خدایا همه فقرا را و هر کس در جهان که در فقر و گرسنگی است، نجات بده. رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است راهی جز وحدت، اتحاد و برادری میان مسلمانان وجود ندارد، تصریح کرد: برادران مسلمان، راه نجات ما این است که همه ما، تمام مذاهب اسلامی را به رسمیت بشناسیم، ما گرچه رودخانه‌های متفاوت هستیم اما سرچشمه یکی است و در نهایت به یک اقیانوس منتهی می‌شویم. باید آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم و به تمام مسلمانان و انسان‌ها در سراسر جهان احترام بگذاریم. قرآن به ما می‌گوید شما مسلمانان باید به گونه‌ای رفتار کنید که برای همه جهانیان الگو شوید. قرآن می‌گوید شما مردم مسلمان باید گواه و الگو برای همه مردم جهان باشید. رئیس‌جمهور تاکید کرد: دشمنان اسلام نمی‌خواهند ما با هم متحد باشیم اما ساختمان همین مسجد به ما می‌گوید که مردم این منطقه و از جمله ایران و هند در تمدن، علم و برادری در کنار یکدیگر بوده‌اند. دکتر روحانی با تاکید بر اینکه بزرگترین نعمت خداوند امنیت است و باید ثبات و امنیت را در کشورهای خودمان و کل منطقه ایجاد کنیم، اظهارداشت: ملت ایران به همه ملت‌های مسلمان کمک کرده و آماده کمک است.
ادامه صفحه6