منتظر جواب پزشکی قانونی هستیم

پرونده سیدامامی از آن پرونده‌هایی است که بررسی دقیق آن از سوی مسئولان و نهادهای ذیربط در دستور کار قرار دارد و سوالات زیادی که با توضیحات مسئولان پایان می‌گیرد. دیروز وکیل‌مدافع پرونده سیدامامی گفت: با تشکیل پرونده در دادسرای امور جنایی و خاص بودن پرونده، معاونت دادستان عمومی مسئولیت پرونده را پذیرفتند و از ابتدای موضوع در جریان امور قرار گرفته‌اند. پیام درفشان اظهار کرد: علت مرگ را باید پزشکی قانونی در گزارش معاینه جسد اعلام کند که فعلا این کار انجام نشده و با توجه به اینکه نمونه‌برداری و کالبدشکافی صورت گرفته ولی هنوز نتیجه‌ای اعلام نشده است. این پرونده خام است و با توجه به اینکه ایشان 19 بهمن‌ماه فوت کرده و چند روز بیشتر از فوت ایشان نمی‌گذرد، در درجه اول باید گزارش معاینه جسد حاضر شده و بر اساس آن علت فوت مشخص شود. وی گفت: این پرونده تازه شروع به حرکت کرده و باید جواب آزمایش خون بیاید که آیا در خون چیزی بوده یا نه و بر اساس این نتایج مقام قضائی دستورات اولیه را صادر می‌کند. با تشکیل پرونده در دادسرای امور جنایی و خاص بودن پرونده، معاونت دادستان عمومی آقای شهریاری مسئولیت پرونده را پذیرفتند. آقای شهریاری از ابتدا در جریان این مسأله بوده و به اوین مراجعه و از سلول بازدید کردند و در ادامه مراحل پرونده هم قرار است خودشان مدیریت کنند.
دامن زدن در فضای مجازی
معاون اول قوه قضائیه گفت: تا این لحظه تحقیقات به دست آمده، نشان می‌دهد که کاووس سیدامامی خودکشی کرده اما این‌که انگیزه چه بوده است، آیا از لورفتن اطلاعات و یا... است، هنوز تحقیقات ادامه دارد. به نوشته تسنیم؛ غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری تصریح کرد: افرادی به اتهام جاسوسی دستگیر شدند که تحت پوشش محیط زیست و برخی از مراکز علمی ایران با برخی سرویس‌های بیگانه از جمله آمریکا و صهیونیست‌ها مرتبط بودند و اطلاعات را از مراکز حساس و استراتژیک ایران تهیه ‌کردند و در اختیار بیگانه قرار دادند. وی با اشاره به اینکه «این افراد اکنون دستگیر شده‌اند»، تاکید کرد: یکی از آنها آقای سیدامامی بود که در زندان بعد از این‌که متوجه می‌شود مسئولان پرونده، اطلاعات بسیار زیادی از آنها به دست آوردند و باور نداشتند که این اطلاعات در اختیار سیستم امنیتی و قضائی قرار گرفته باشد، پس از بازگشت به محل نگهداری خود در زندان، دست به خودکشی می‌زند. محسنی اژه‌ای بیان کرد: پس از خودکشی از همان ابتدا بازپرس مخصوص قتل از تمام محیط‌هایی که باید، بازدید کرد و اقدامات خود را انجام داد و پزشک قانونی نیز نظر خود را اعلام کرد. وی ادامه داد: فردی همانند آقای سیدامامی که یک استاد دانشگاه است، شاید برایش بسیار سنگین بوده است اما این‌که انگیزه‌اش از قتل تنها خودش بوده است یا تشکیلات، یا این‌که نفرات بعدی لو نروند، مواردی است که باید مورد اهتمام بیشتری قرار گیرد. سخنگوی قوه قضائیه در خصوص این‌که «برخی در فضای مجازی به این قضیه دامن می‌زنند»، گفت: برخی از روی غفلت این کار را انجام می‌دهند و انگیزه سوء ندارند اما دشمن معمولا سعی می‌کند برای ملتهب کردن فضای آرام ایران از هر سوژه‌ای استفاده کند.
لحظه درگذشت


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا گفت: باتوجه به اینکه توالت محل بازداشت آقای سیدامامی که درگذشت ایشان نیز در آن اتفاق افتاده، در فیلم دیده نمی‌شود، برای ما این سوال مطرح است که چه شرایطی حاکم بوده که متهم موفق شده دست به خودکشی بزند و طبیعتا‌ اگر غفلتی صورت گرفته است، باید مورد توجه قرار گیرد. احمد مازنی با انتقاد نسبت به نحوه اطلاع‌رسانی درباره این پرونده گفت: علی‌الاصول دادستان به وظیفه خود عمل کرده و گفته حال چه این فرد خودکشی کرده یا به مرگ طبیعی دچار شده، مرتکب این موارد اتهامی شده است اما قطعا این قاضی است که مسئولیت تصمیم‌گیری نهایی را برعهده دارد و در این شرایط، صداوسیما نباید شبانه‌روز با زیرنویس روی اعصاب مردم راه برود.
پاسخ ستاد حقوق بشر
ستاد حقوق بشر در پاسخ به فضاسازی‌های وسیع، غیرمستند و خصمانه در خصوص خودکشی سید امامی علیه جمهوری اسلامی ایران و ایضا برای اطلاع رسانی صحیح و تنویر افکارعمومی بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «پیرو اقدام به خودکشی کاووس سیدامامی که به اتهام جاسوسی تحت پوشش فعالیت‌های محیط زیستی در زندان بسر می‌برد، آقای اریک سولهایم معاون دبیرکل سازمان ملل و رئیس نهاد محیط زیست این سازمان (یونپUNEP ) ضمن اظهار نگرانی از این حادثه اشاره می‌نماید که «فعالیت در حوزه محیط زیست بخشی از حقوق بشر است و لذا همه موظف به پاسداری از این حق هستند». اولا: باید ضمن احترام به حاکمیت کشور‌های عضو سازمان ملل، قبل از هرگونه اظهار نظر رسمی موضوع را با کشور مربوطه در میان گذاشته و نظر رسمی آن کشور را استفسار نمایند. متاسفانه این اقدام نه تنها در این مورد نادیده گرفته شده که به‌صورت رویه درآمده است. ثانیا: جمهوری اسلامی ایران، ضمن تأیید ضرورت حمایت و توسعه فعالیت‌های محیط‌زیستی، قویا نسبت به استفاده پوششی از این فعالیت‌ها برای مقاصد خصمانه به‌خصوص تجاوزات نظامی و اقدامات تروریستی هشدار می‌دهد. از سازمان ملل و نهاد‌های مربوطه انتظار می‌رود به آمریکا و تمام کشور‌هایی که صرفا از عنوان «مدافع محیط زیست» استفاده کرده و مقاصد غیرقانونی و خصمانه و تجاوز‌کارانه خود را دنبال می‌نمایند اخطار جدی بدهند. در حقیقت اعتبار سازمان ملل و نهاد‌های تابعه آن قربانی حقیقی این سوءاستفاده‌ها می‌باشند. ثالثا: سوء استفاده وسیع‌تری در این زمینه با تسامح غیر قابل توجیه سازمان ملل همراه شده است و آن پوشش فعالیت‌های تروریستی با برچسب «مدافعان حقوق بشر» است.»