لاشه هواپیمای مرگ چگونه پیدا شد؟

شرق: 48 ساعت بعد از سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر 72 بالاخره نیروهای امداد موفق شدند لاشه این هواپیما را پیدا کنند و در حالی عملیات امداد برای پایین‌آوردن اجساد ادامه دارد که مسئولان می‌گویند اجساد وضعیت مناسبی ندارند.
به گزارش خبرنگار ما، هواپیمای ‌ای‌تی‌آر 72 ساعت 8:40 صبح یکشنبه درحالی‌که بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای دریافتی 15 کیلومتر تا فرودگاه یاسوج فاصله داشت، بر اثر برخورد به نوک قله دنا متلاشی شد.
سرعت برخورد و ناگهانی‌بودن آن به حدی بود که خلبان حتی فرصت ارسال پیام موقعیت اضطراری را به دست نیاورد و برج مراقبت زمانی موضوع را متوجه شد که هواپیما از صفحه رادار محو شد. از همان لحظات مسئولان اعلام کردند احتمالا هواپیما با کوه برخورد و سقوط کرده است، چراکه بر اساس آخرین پیام ارسال‌شده از کابین خلبان به برج مراقبت، او درخواست کاهش ارتفاع کرده بود. این فرضیه صبح دیروز با پیداشدن لاشه هواپیما تأیید شد، چراکه بر اساس گفته خلبانی که لاشه را دیده ‌بود، هواپیما به نوک قله دنا برخورد کرده و 30 متر با قله فاصله داشته است. کارشناسان بر این باورند که در همان ثانیه اول هواپیما منفجر شده و همه سرنشینان آن در دم جان باخته‌اند. مهرعلیزاده، فرماندار اصفهان، در مصاحبه‌ای اعلام کرد احتمالا وضعیت اجساد خوب نیست و همین امر انتقال آنها از بالای کوه به پایین را سخت خواهد کرد. استاندار اصفهان گفت: با توجه به عدم امکان فرود بالگرد در محل سقوط هواپیما، کار انتقال اجساد به صورت زمینی انجام می‌شود.  محسن مهرعلیزاده گفت: اطلاعات میدانی از منطقه به دست آمد، یکشنبه‌شب نیز جلساتی با فرماندهان نیروی هوایی ارتش داشتیم و دیروز با استفاده از پهپادها و بالگردهای ارتش، سپاه و هلال‌احمر و نیز هواپیمای نیروی هوایی ارتش گشت‌زنی ادامه یافت و مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان نیز وجود قطعات هواپیما را تأیید کردند. استاندار اصفهان افزود: کوهنوردان بسیج شده‌اند تا به منطقه اعزام شوند و به‌زودی نسبت به تخلیه قطعات هواپیما و پیکر سرنشینان آن اقدام خواهند کرد. مهرعلیزاده ادامه داد: هواشناسی پیش‌بینی کرده هوای منطقه نامساعد شود، همچنین وزش باد در محل سقوط هواپیما زیاد است و امکان تحرک بالگردها را کم می‌کند.
لاشه هواپیما چطور پیدا شد


به گفته سردار شریف –‌ سخنگوی سپاه پاسداران- لاشه هواپیما حین گشت‌زنی هلیکوپترهای سپاه کشف شد و خلبانی که در حال گشت‌زنی بود، آرم هواپیمایی آسمان را روی لاشه دید و از آن عکس‌برداری کرد. در چند روز گذشته نسبت به مختصاتی که هواپیما مفقود شده بود، اختلاف‌نظرهایی وجود داشت، اما پست اینستاگرامی وزیر ارتباطات نحوه به‌دست‌آمدن مختصات دقیق را مشخص کرد. آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، در اینستاگرامش نوشت: درخصوص اخباری که در مورد وجود گوشی روشن یکی از مسافرین طرح شد و نیز اخبار دیگری که روز گذشته درخصوص تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافرین و صحبت با وی در هنگام پرواز مطرح شد، توضیحاتی را عرض می‌کنم. مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافرین پس از ناپدیدشدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است. ادعای یکی از خبرنگاران درخصوص تماس شهروندی از یاسوج با یکی از مسافرین و دو مکالمه ۳۰ ثانیه‌ای و ۷۲ ثانیه‌ای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت‌شده، این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت 8:56 دقیقه در شمال پلیس راه نجف‌آباد به مدت ۳۱ ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت 9:28 دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی‌بر ساعت ناپدیدشدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدیدشدن 9:34 دقیقه صبح بوده است.
اظهارات خلبانی که لاشه هواپیما را پیدا کرد
خلبان یابنده لاشه که بعد از فرود هلیکوپتر در میان همکارانش حاضر شده ‌بود، درحالی‌که صدایش گرفته بود و به‌شدت گریه می‌کرد، توضیحاتی را درباره نحوه پیداشدن داد و گفت: هواپیما به 30 متر پایین‌تر از قله دنا اصابت کرده ‌است. هواپیما به دامنه شمالی دنا برخورد کرده و وسط برف افتاده ‌است. امکان اینکه امدادگران بتوانند شب را در آنجا بمانند وجود ندارد و هرکسی در منطقه بماند یخ می‌زند. گفته می‌شود کلاه‌سبزهای ارتش نیز به محل رفته‌ و با هلی‌برن در منطقه فرود آمده‌اند. آنها بسیار امیدوارند که بتوانند اجساد را به پایین منتقل کنند.
مردم محلی همچنان در محل حضور دارند
محلی‌های منطقه که به‌خوبی کوه‌های دنا را می‌شناسند، در کنار امدادگران مانده و در این مدت به آنها کمک بسیاری کرده‌اند. یکی از محلی‌ها به خبرنگار ما گفت: از همان دقایق اولیه گفتیم که ما حاضریم به منطقه برویم و لاشه را پیدا کنیم، اما مسئولان قبول نکردند. آنها می‌گفتند حاضر نیستند امنیت جانی کس دیگری را به خطر بیندازند.
وی گفت: به‌هرحال خانواده‌ها اینجا جمع شده‌اند و ما به‌خاطر این موضوع ناراحتیم. آنها خیلی گریه می‌کنند و ما ناراحت می‌شویم. فکر می‌کنیم اگر کاری از دستمان برمی‌آید باید انجام دهیم.
روستاهای اطراف منطقه سقوط در این چند روز مملو از نیروهای امداد و مأموران امنیتی بوده‌‌اند. مأموران سعی می‌کنند مردم را در منطقه راه ندهند تا ترافیک ایجادشده مانع از امدادرسانی و پایین‌آوردن اجساد نشود. هرچند محلی‌ها مدعی هستند اگر به آنها اجازه داده می‌شد که به محل بروند، قطعا زودتر اجساد را پیدا می‌کردند، اما مسئولان چنین گفته‌ای را قبول ندارند.  تیم‌های کوهنوردی همچنان در محل هستند و با تجهیزات منتظرند که به بالا صعود کنند. زنان روستاهای محل در ابتکاری مهربانانه در این چند روز برای خانواده قربانیان و نیروهای امداد غذا درست کرده و بین آنها پخش کردند. برخی از خانواده‌های داغدار نیز در خانه‌های روستاییان ساکن شده‌اند. یکی از امدادگران در گفت‌و‌گویی که در هلیکوپتر حین اعزام به محل انجام داده و از سوی همکارش ضبط شده است، عنوان کرد ساعت چهار‌و‌نیم صبح به محل اعزام شده‌اند. او گفت: بعد از اینکه گفته شد لاشه هواپیما پیدا شده ‌است، ما به محل اعزام شدیم تا بتوانیم اجساد و جعبه سیاه را پیدا و به پایین منتقل کنیم. ما در ارتفاع سه‌هزار‌و 800 قرار داریم و تلاش می‌کنیم اجساد را بیرون بیاوریم.
پیش‌بینی امدادگران این است که با توجه به صعب‌العبوربودن منطقه و بورانی که در راه است، امدادرسانی و پایین‌آوردن اجساد تا جمعه طول بکشد. یکی از امدادگران دراین‌باره گفت: برف آن‌قدر شدید است که بخشی از لاشه هواپیما را هم پوشانده و راه‌رفتن در این برف بسیار سخت و زمان‌بر است. هرچند همه تلاش‌مان را می‌کنیم؛ اما فکر می‌کنیم این کار تا جمعه طول بکشد. با‌این‌حال تا جایی که ممکن باشد، سعی می‌کنیم اجساد را به پایین منتقل کنیم. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان  گفت: لاشه هواپیمای سقوط‌کرده «ای‌تی‌آر» در ارتفاع چهار‌هزار‌و‌500 متری شناسایی‌ شده و امدادرسانی در این ارتفاع انجام می‌شود.
منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، نیز در‌این‌باره گفت: تلاش ما بر این است که عملیات امدادی با امکانات و تجهیزات به‌روز و حداکثر ایمنی انجام شود.
او با تأکید بر اینکه اقدامات مهمی که در روزهای گذشته صورت گرفته، روز گذشته نتیجه داد، افزود: از صبح روز گذشته نیروهای امداد‌ و ‌نجات به صورت زمینی و هوایی در ارتفاعات چهارهزارو500 متری این منطقه به جست‌وجو پرداختند و حدود هفت بالگرد از سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی و جمعیت هلال احمر در این عملیات حضور داشتند.
شیشه‌فروش افزود: حضور ارتش، سپاه و جمعیت هلال‌ احمر نتیجه داد و با ثبت تصاویری از ارتفاع چهارهزارو500متری لاشه هواپیما دیده شد. او اظهار کرد: اولین مرحله شناسایی را که جست‌وجو بود، طی کردیم و در مرحله بعدی با هماهنگی قوه‌ قضائیه صحنه حادثه بررسی و بر اساس برنامه‌های سازمان هواپیمایی کشور پیگیری می‌شود.
شیشه‌فروش گفت: ستاد مدیریت بحران در جوار کوه دنا در محل حادثه تشکیل شده و با تفکیک وظایف، تیم‌های بالگرد، کوه‌نوردان تخصصی و آموزش‌دیده به دره عمیق محل حادثه می‌روند تا عملیات انجام شود.
او تأکید کرد: سعی بر این است که در کوتاه‌ترین زمان و با بهره‌گیری از فناوری به‌روز، نیروهای تخصصی و اطلاعات هواشناسی، عملیات امداد با حداکثر ایمنی و دقت انجام شود.