گزارش پایبنـدی

در حالی که در ماه های اخیر، ترامپ و دار و دسته اش بدجوری برای نابودی برجام کمر همت بسته اند، آژانس بین المللی انرژی اتمی فارغ از هیاهوی کاخ سفید، دهمین گزارش خود را درباره عملکرد ایران در توافق هسته ای منتشر کرد تا باعث عصبانیت میلیاردر نیویورکی شود.
از روز اول تاکنون، آژانس بارها و بارها ، پایبندی ایران به مفاد توافق هسته ای برجام را تایید کرده و این خبر خوبی برای رییس‌جمهور جنجالی آمریکا نیست.
درباره گزارش آژانس
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش نخستین سه‌ماهه خود در سال ۲۰۱۸، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد.


بر پایه این گزارش، ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در حیطه تعیین‌شده فعالیت می‌کند. همچنین این کشور ذخایر غیر قانونی اورانیوم یا آب سنگین نیز ندارد.
آژانس تصدیق کرده که ناظران این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد بدون مشکل به همه اهداف مهم مورد نظر دسترسی داشته‌اند.
دونالد ترامپ، رييس‌جمهور کنونی آمریکا در سال گذشته از تایید پایبندی ایران به برجام (توافق اتمی) سر باز زد. در ژانویه سال ۲۰۱۸ ترامپ به این روند آخرین شانس را داد و برای ۱۲۰ روز دیگر توافق را پا بر جا نگه داشت.
مایک پنس: آمریکا توافق اتمی با ایران را
دیگر تایید نمی‌کند
از سوی دیگر مایک پنس‌، معاون ‌‌رييس‌جمهور آمریکا، ایران را عمده‌ترین کشور حامی تروریسم خواند و گفت:آمریکا دیگر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را تحمل نخواهد کرد.
به گزارش دویچه وله، جو مک‌مونیگل، تحلیلگر آمریکایی روز پنج‌شنبه گفت: اظهارات مایک پنس نشان می‌دهد که دولت ترامپ در مسیر بازگشت به تحریم‌های نفتی ایران در پایان مهلت نهایی تعیین‌شده در ماه مي قرار دارد.
او گفت، تصور می‌کند که اینک تنها راه نجات توافق اتمی اتحادیه اروپا و رسیدن به نوعی از توافق جنبی بر سر موشک‌های بالستیک است. مک‌مونیگل در عین حال تصریح کرد كه تصور نمی‌کند ایران در این زمینه همکاری کند.
واکنش صهیونیست ها
به خروج احتمالی ترامپ از برجام
عاموس يادلين، رييس موسسه مطالعات امنيت ملي رژيم صهيونيستي با اشاره به برجام ،‌به رييس جمهور آمريکا توصيه کرد از اين توافق خارج نشود زيرا با خروج از اين توافق به نفع ايران کار کرده است .
وي در توضيح اين مطلب گفت:« برجام توافقنامه اي دردسرساز براي اسراييل است. اين مشکل امروز نيست بلکه در درازمدت خواهد بود و آن زماني است که ما به تاريخ انقضاي برجام نزديک مي شويم. ترامپ در اين خصوص به طور دقيق چيزي را که اسراييل مي گويد، مي پذيرد. اين توافقنامه مشکل دارد. ما در موسسه مطالعات امنيت ملي توصيه مي‌کنيم که ترامپ از اين توافقنامه خارج نشود زيرا با خروج از اين توافقنامه به نفع ايران کار کرده است؛ زيرا به جاي اينکه همه عليه ايران متحد شوند، همه عليه آمريکا متحد مي شوند.
موضع گیری معاون سیاسی ظریف
از طرف دیگر، معاون وزير امور خارجه ايران در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي تاکيد کرد: اگر توافق هسته اي مزاياي اقتصادي براي ايران نداشته باشد، تهران ممکن است از اين توافق مهم که در سال 2015 حاصل شد، خارج شود. عباس عراقچي گفت: «فکر مي‌کنم موضع ما کاملا واضح و روشن است. ما تا‌جايي‌كه بتوانيم از توافق هسته اي سود ببريم و از مزاياي آن بهره مند شويم، به آن پايبند مي مانيم.
اگر آمريکا از اين توافق کنار بکشد، اين سوال مهم مطرح مي‌شود که آيا همچنان مي توانيم از اين توافق سود ببريم يا خير. در حال حاضر، ما متقاعد نشده ايم و به اين نتيجه نرسيده ايم که (بدون حضور آمريکا) اين توافق بقا خواهد داشت و ايران مي‌تواند از مزاياي آن بهره مند شود. اين موضوع همچنين به صورت گسترده اي به ديگر طرف هاي امضا کننده برجام هم بستگي دارد. همان گونه که گفتم، درحال حاضر فکر نمي کنم آن‌ها بتوانند بدون آمريکا به توافق پايبند بمانند. اين يک موضوع مهم است».
وقتی تیلرسون پخته‌تر از ترامپ عمل می کند
انتشار دستورالعمل وزیر امور خارجه آمریکا برای دیپلمات های این کشور در کشورهای اروپایی، نارضایتی منتقدان داخلی و خارجی توافق هسته ای با ایران را به همراه داشته است.
خبرگزاری رویترز با انتشار متن دستورالعمل رکس تیلرسون خطاب به دیپلمات های آمریکایی مستقر در پاریس، لندن، برلین و بروکسل (مقر اتحادیه اروپا)، نوشته است که سیاست های ترسیم شده برای سفارتخانه های ایالات متحده ملایم تر از سخنان دونالد ترامپ در رابطه با آینده برجام است.بر اساس این دستورالعمل، واشنگتن خواهان «تعهد مشخص» قدرت های اروپایی برای برطرف کردن «نقص های برجام» است.
دونالد ترامپ در دوازدهم ژانویه اعلام کرده بود که تعلیق تحریم های هسته ای را برای آخرین بار تمدید می کند، مگر آنکه کشورهای اروپایی تا ۱۲ مي/ ۲۲ اردیبهشت، «ایرادهای وحشتناک» برجام را برطرف کنند.