نوروز متفاوت برای «مردم»

شهروند|  «افزایش دو برابری پایگاه‌های امداد جاده‌ای هلال در نوروز» و «تحول در طرح امدادونجات نوروزی 97»؛ اینها دو محوری بود که روز گذشته در صحبت‌های مسئولان جمعیت هلال‌احمر مطرح شد. دبیرکل هلال که برای حضور در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر یزد به این استان رفته بود، از افزایش دو برابری پایگاه‌های امداد جاده‌ای جمعیت در ایام نوروز در سطح جاده‌های کشور خبر داد و گفت: جمعیت هلال‌احمر در امدادرسانی متکی به داوطلبان است. بدنه جمعیت هلال‌احمر از لحاظ پرسنلی مختصر است که بدون حضور داوطلبان، توان پاسخگویی به این وسعت حوادث در کشور را ندارد. محمود محمدی‌نسب تعداد پایگاه‌های ثابت جمعیت هلال‌احمر در کشور را 531 مورد بیان و اظهار کرد: این تعداد پایگاه برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروز 97 حدود دو برابر افزایش می‌یابد.
تعداد پایگاه‌ها فاصله زیادی با استانداردها دارد
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: سازمان جوانان هلال‌احمر نیز با استقرار گروه‌های خود تلاش می‌کند با کارهای فرهنگی و ایمنی کیفیت و کمیت سفرها ارتقا یابد. وی درخصوص تعداد پایگاه‌های امدادونجات در کشور گفت: تعداد پایگاه‌های امدادونجات فاصله زیادی با استانداردها دارد. باید به فاصله هر 35کیلومتر یک پایگاه امدادونجات جاده‌ای وجود داشته باشد که اکنون بیش از یکصد کیلومتر است. وی در ادامه به بودجه اعتبارات این جمعیت اشاره و اظهار کرد: برای به‌روزکردن ابزار و تجهیزات این جمعیت هم به لحاظ کمی و کیفی نیازمند بودجه‌های مازاد هستیم و این به این معنا نیست که بودجه جمعیت نسبت به ‌سال قبل کاهش یافته، بلکه برای این جهش در تجهیزات به افزایش چشمگیر بودجه نیاز دارد. وی افزود: در این زمینه به‌دنبال رایزنی هستیم که تاکنون دولت همراهی خوبی داشته، امیدواریم که در این زمینه هم بودجه تأمین شود.
دوره بازآموزی جست‌وجو و نجات در حوادث جاده‌ای برای سرتیم‌های طرح نوروزی


مرتضی سلیمی هم در گفت‌وگو با تسنیم، از برگزاری دوره‌های کشوری «بازآموزی جست‌وجو و نجات در حوادث جاده‌ای» ویژه سرتیم‌های طرح امدادونجات نوروزی در ۶ استان کشور خبر داد. رئیس سازمان امدادونجات با اشاره به این‌که هر ساله به منظور آماده‌سازی نیروهای عملیاتی برای حضور موثرتر در طرح امدادونجات نوروزی، دوره‌های بازآموزی امدادونجات برگزار می‌شود، اظهار کرد: این دوره‌های آموزشی در‌ سال جاری در دو حوزه ارایه می‌شود، ازجمله آموزش تمامی امدادگران حاضر در طرح امدادونجات نوروزی در سطح استان‌ها و دوره آموزشی ویژه سرتیم‌های جست‌وجو و نجات در حوادث جاده‌ای به صورت کشوری. وی با اشاره به این‌که آموزش سرتیم‌های جست‌وجو و نجات در حوادث جاده‌ای به صورت کشوری و در 6 استان اصفهان، کرمان، اردبیل، زنجان، خوزستان و خراسان رضوی برگزار می‌شود، افزود: در این دوره‌های آموزشی 2‌هزار امدادگر از سوم تا 11 اسفند آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند تا این آموزش‌ها را پیش از آغاز اجرای طرح امدادونجات نوروزی در اختیار سایر امدادگران حاضر در استان‌ها قرار دهند. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر همچنین از برگزاری دوره آموزشی بازپیوند خانواده با همکاری کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و معاونت امور بین‌الملل جمعیت خبر داد و تأکید کرد: این دوره آموزشی، چهار روزه است و از 7 اسفند آغاز می‌شود که طی آن، سرتیم‌های بازپیوند خانواده در سوانح براساس پروتکل‌های بین‌المللی برای نخستین‌بار در زمینه بازپیوند خانواده در سوانح، آموزش‌های لازم را فرامی‌گیرند. سلیمی به برگزاری دوره آموزشی ایمنی و راهبری تیم‌ها ویژه روسای ادارات عملیات جمعیت هلال‌احمر استان‌ها هم اشاره کرد و گفت: این دوره آموزشی سه روزه با همکاری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و معاونت امور بین‌الملل جمعیت و سرفصل‌های آموزشی کمیته و فدراسیون برگزار می‌شود. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: تمامی برنامه‌های آموزشی یادشده با همکاری بسیار مناسب معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت درحال اجراست.
اعزام کاروان سلامت به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در ایام نوروز
سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نیز از تداوم اجرای برنامه‌های بهداشتی – درمانی و دیدار با تعدادی از دانشجویان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی دانشگاه تهران به منظور هماهنگی‌های اولیه جهت مشارکت در کاروان‌های سلامت به‌ویژه اعزام کاروان سلامت به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه خبر داد. مهندس حبیب درگاهی در نشست با تعدادی از پزشکان و دانشجویان پزشکی دانشگاه تهران گفت: فعالیت‌های داوطلبانه به دلیل حجم گسترده فعالیت‌های بهداشتی - درمانی، حمایتی و خدماتی تنها با مشارکت و همراهی داوطلبان به‌ویژه نخبگان و صاحب‌نظران میسر می‌شود، بنابراین مشارکت داوطلبان ضامن موفقیت فعالیت جمعیت هلال‌احمر است. وی اظهارکرد: حمایت و سرکشی مستمر به آسیب‌دیدگان زلزله برای رصد و تأمین نیازهای‌شان بسیار مهم است و این امر موجب می‌شود تا آنها احساس کنند که در این برهه زمانی دشوار از زندگی تنها نیستند و بار دیگر با امیدآفرینی داوطلبان و نیکوکاران، می‌توانند زندگی خود را از سر بگیرند. سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار است کاروانی متشکل از پزشکان متخصص و پیراپزشک در دو منطقه پرجمعیت از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه طی روز‌های پایانی‌ سال مستقر شده و به ارایه خدمات بهداشتی- درمانی و همچنین حمایت روانی بپردازند.
هلال اصفهان
 میزبان همیاران نوروز سراسر کشور
جوانان هلال‌احمری هم قدم‌های موثری در نوروز برمی‌دارند. معاون امور جوانان استان اصفهان در همین مورد از برگزاری گردهمایی آموزشی توجیهی ویژه کارشناسان و همیاران طرح ملی ایمنی و سلامت نوروزی در نوروز 97 به میزبانی جمعیت هلال‌احمر این استان خبر داد. حیدرعلی خانبازی گفت: گردهمایی آموزشی توجیهی طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی با حضور کارشناسان ستادی و استانی طرح، دبیران شورای مرکزی مجامع دانشجویی و جوانان و رابطان خبری استان‎ها با تشکیل کارگاه‎های تخصصی در مباحث ایمنی، سلامت، ارتباط کلامی، فضای دوستدار کودک و خبر به میزبانی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان برگزار خواهد شد. خانبازی تصریح کرد: در این نشست علاوه بر بررسی دستورالعمل طرح، ایده‎ها و نظرات استان‎ها مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت و در هر کارگاه به انتقال تجارب می‎پردازند. وی با اشاره به جوان‌باوری در معاونت جوانان استان اصفهان افزود: در راستای میزبانی شایسته از نمایندگان سراسر کشور، علاوه بر برنامه‎ریزی مدون با همکاری کارشناسان ستادی و اعضای جوان شورای مرکزی مجامع کانون‎های جوانان و دانشجویی در تلاشیم تا بهترین لحظات را برای میهمانان فراهم کنیم. خانبازی در پایان ضمن ابراز خرسندی از میزبانی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان تصریح کرد: این گردهمایی با حضور بیش از ۱۲۰نفر از تاریخ ۵ تا ۸ اسفندماه در اردوگاه شهید بهشتی شهر ابریشم برگزار خواهد شد.