تولید مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» به خاطر مشکلات مالی متوقف شد غیبت دوباره عروسکهای محبوب

گروه فرهنگ و هنر- تولید مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی برای دومین سال متوالی متوقف شد.علت این مساله باز هم مشکلات مالی عنوان شده است. در حالی که در سالهای اخیر سازمان صدا و سیما دچار کمبود بودجه است، این اتفاق عجیبی نیست. مساله ای که باید مورد توجه بگیرد این است که صدا و سیما هنوز برای پروژه هایی که مردم پسند هستند و مخاطبان بی شماری را جلب می کند، مدیریت مالی مناسبی ندارد. در تمام رسانه های معتبر جهان برای پروژه هایی که از نظر مالی و جذب تماشاگر موفق هستند، مدیریت مالی و زمانی چند ساله ای انجام می پذیرد.عروسکهای محبوب مردم به سرنوشت «جناب خان» دچار شده اند. گزارش پیش رو به حاشیه های توقف مجموعه محبوب و مردمی کلاه قرمزی پرداخته است.
تهیه‌کننده «کلاه قرمزی» که قرار بود برای نوروز ۹۶ روی آنتن شبکه ۲ برود، از پرداخت نشدن بدهی‌های سازمان و توقف تولید سخن گفت.حمید مدرسی تهیه‌کننده مجموعه «کلاه ‌قرمزی» در گفتگو با  مهر درباره تولید این مجموعه که از شبکه ۲ روی آنتن  می‌رود، گفت:ما امسال می‌خواستیم «کلاه‌ قرمزی» را تولید کنیم اما نه اسپانسر داشتیم و نه شبکه بدهی‌های ما را برگرداند و الان هم با کمبود بودجه مواجه شده‌ایم.وی ادامه داد:کار ما به دلیل بی‌پولی از هفته پیش متوقف شده است و من از طرفی می‌بینم که سازمان صدا و سیما، این مجموعه را در کنداکتور قرار داده و درباره آن اطلاع‌رسانی کرده اما وقتی درباره این بدهی‌ها با شبکه جلسه می‌گذاریم، مساله را به بالا ارجاع می‌دهند.تهیه‌کننده مجموعه «کلاه قرمزی» بیان کرد: سازمان از سه سال پیش به ما بدهی دارد و برای مجموعه‌ای که قرار شد امسال تولید کنیم، تنها یک قسط به ما پرداخت شده است در حالی که گروه ما امسال از ۵۰ تا ۶۰ نفر به حدود ۱۰۰ نفر رسیده و بسیار گسترده شده است.مدرسی با اشاره به ویژگی‌های مجموعه «کلاه قرمزی» در سال ۹۶ توضیح داد:این مجموعه امسال بسیار جالب‌تر شده، دکور ما دو برابر شده و می‌تواند پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون باشد. ما از چند ماه پیش با جدیت کار را شروع کردیم و آیتم‌های ۱۳ قسمت مجموعه به طور ناقص تولید شده، اما مساله این است که شبکه برای مناسبت‌های سال هم از ما کار می‌خواهد ولی ما بودجه لازم را برای تکمیل کار نداریم.وی در پایان گفت:متاسفانه ما زمان را هم از دست دادیم، پروژه قرار بود مشارکتی باشد، اما نه ما توانستیم این مشارکت را فراهم کنیم و نه خود سازمان. تلویزیون هم شاید تقصیر نداشته باشد و اکنون در بی‌پولی قرار دارد، اما ما و گروه این کار واقعاً نمی‌دانیم چگونه باید مساله را رفع کنیم.
عادل بزدوده:عروسک های محبوب مردم را نباید
از آنها گرفت


در همین رابطه عادل بزدوده، خالق عروسک‌هایی چون «زی زی گولو» و «مخمل» با اشاره به این که عروسکی که محبوب می‌شود متعلق به مردم است، بیان کرد:سازنده عروسکی که در میان مردم محبوب شده است نباید آن را از مردم بگیرد و این امر به لحاظ وجدانی کاری غیرحرفه‌ای است. به گزارش ایسنااو درباره «جناب خان»، عروسک برنامه «خندوانه» بیان کرد:باید ببینیم که عروسک «جناب خان» از خرید پارچه تا جلوی دوربین رفتنش چه مسیری را گذرانده و چه نوع قراردادی با سازنده این عروسک بسته شده است که سالارزهی، جناب خان را از برنامه خندوانه می‌گیرد. اگر هر عروسکی حق کپی رایت و امتیاز برای سازنده‌اش داشته باشد، این حواشی از بین می‌رود.او با تاکید بر این که گرفتن عروسکی محبوب از مردم، ناپسند است، گفت:تماشاگران این شخصیت عروسکی (جناب خان) و صدایش را دوست دارند. این نوع عروسک ها باید در سازمانی به اسم خالق خود ثبت و ضبط شوند.بزدوده در پایان گفت:صدا، عروسک و عروسک‌گردان سه ضلع هستند که در این میان، صدا و عروسک مهم‌ترین اضلاع به شمار می‌روند و قابل جایگزینی نیستند اما عروسک گردان به دلیل این که دیده نمی‌شود، متاسفانه می‌توان جایگزینی برایش انتخاب کرد. این در حالی است که اگر صدای عروسکی که در میان مردم محبوب شده است، را از آن بگیریم، عروسک نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد.
فقدان نگاه صحیح و اصولی در زمینه تولید برنامه های پر مخاطب
به خاطر عدم وجود قانون کپی رایت ،هنوز قانون مدونی برای حق رایت عروسکها و شخصیتهای سینمایی در کشور ما وجود ندارد. در عین حال صاحبان حقیقی و حقوقی این شخصیتها هم محل بحث و اختلاف هستند. هنوز دعوای «کیمیایی» و «منصور لشگری قوچانی» بر سر حق قانونی صاحب یک فیلم از یادها نرفته است. ساده ترین مسائلی که در ساختار صنعتی سینماهای جهان با قانونی روشن حل می شود، در سینمای ما لاینحل باقی می ماند. علاوه بر این ها بر سر ماجرای جناب خان و در حال حاضر مجموعه کلاه قرمزی توافق نظری میان تلویزیون و تهیه کنندگان وجود ندارد. اگر تلویزیون می پذیرفت که صاحبان معنوی این عروسکها ایرج طهماسب و حمید جبلی هستند و به آنها اجازه می داد به صورتی خصوصی مجموعه شان را تولید کنند و در پخش درصدی را برای سازمان در نظر بگیرند این مشکلات به وجود نمی آمد. مشل ریشه ای تلویزیون و سینمای ایران این است که در میانه یک ساختار کاملا دولتی و تولید خصوصی سرگردان است. تهیه کننده مجموعه کلاه قرمزی از عقب افتادن قسط های عوامل می گوید و تولید پر هزینه سری جدید را باعث تعطیلی کار می داند و حتی بی پولی سازمان را هم قبول دارد. اگر هم قرار به تولید سنتی و دولتی باشد،چرا تلویزیون ما که در سالهای اخیر با افت شدید مخاطبان روبرو بوده است، چرا برای تولید مجموعه ای مثل کلاه قرمزی که هر سال عید بسیاری از مردم را پای آنتن های زنده می نشاند، برنامه ریزی صحیح مالی نداشته باشد؟ به جای تولید برنامه ها و
سریال ها و تله فیلمهایی که سالانه میلیاردها تومان از بودجه سازمان را به خود تخصیص می دهند وعملا هیچ مخاطبی هم ندارند، نباید برای تولید مجموعه های پر مخاطب با سابقه ای مثل کلاه قرمزی هزینه شود؟ سوالها بی شمارهستند وهنوز پاسخی برای این سوالها وجود ندارد. تنها می شود امید داشت که این مشکلات رفع شوند تا مردم بار دیگر عروسکهای محبوبشان را در ایام نوروز بر قاب تلویزیون ببینند.
سایر اخبار این روزنامه