رعايت اصول درختكاري

در كشور سوييس كه مساحت آن از كلانشهرهاي ما هم كوچك‌تر است و زمين براي ايجاد فضاي سبز در سطح شهر به قدر كافي در اختيار نيست، دولت براي كساني كه با اصول مهندسي روي بام خانه‌هاي‌شان درخت بكارند، تخفيف مالياتي در نظر مي‌گيرد و به اين ترتيب فضاي سبز در سطح شهر ايجاد مي‌كند. اما در مورد روند گراميداشت روز درختكاري در ايران بايد گفت: «گويم كه به دل دوست نداري ما را / قربان محبت زبانيت شوم» حتي انجام نمادين درختكاري و پيگيري نكردن وضعيت نهال‌ها توسط مردم و مسوولان شهري هم در اين وانفسا نعمتي است. ما تشكيلاتي داريم به نام سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري كه وظيفه نگهداري از اين درخت‌ها را دارند. اما يكي از نهاد‌هايي كه در اين مورد مشكل ايجاد مي‌كند همين سازمان پارك‌هاست. به دليل اينكه در روزهاي پاياني سال كه تقاضا براي كاشت نهال بالاست از شهرهاي ديگر مثل تبريز با روش ناصحيح نهال‌ها را قطع مي‌كنند تا به تهران بياورند و به صورت نمادين بكارند. در فاصله انتقال اين نهال‌ها، ريشه‌ها باد مي‌خورد و درخت مي‌ميرد. ريشه اين نهال‌ها وقتي در زمين كاشته مي‌شود، مرده است. بسياري از اين درخت‌ها بيمار هستند و حتي اگر از آنها نگهداري هم شود، ريشه نمي‌دهند و دوام نمي‌آورند.
از طرف ديگر نوع درختي كه در اين مدت كاشته مي‌شود، بايد سازگار با محيط شهرها باشد. در گذشته تهران را با نام «چنارستان» مي‌شناختند، هر منطقه‌اي درخت مناسب با اقليم خود را مي‌طلبد. درختان «چنار»، «بيد مجنون»، «داغداغان» مناسب تهران است. اما سازمان پارك‌ها و فضاي سبز در تهران درخت اكاليپتوس مي‌كارد، درختي كه به ظاهر سبز است اما اين سبزي كجا و آن كجا...
علاوه بر اين موارد، بايد به اين نكته هم توجه كنيم كه وقتي نهالي را مي‌كاريم، بايد به وضعيت آن رسيدگي كنيم. كسي كودك شيرخوار را در خيابان به امان خدا رها نمي‌كند. نهالي كه مي‌كاريم تا زماني كه تبديل به يك درخت استوار شود، نياز به رسيدگي دارد. اين نهال‌ها موجود زنده هستند و مي‌توانند 100 سال عمر كنند، خاك را حفظ كنند، هوا را تلطيف كنند و سايه بدهند. اگر اين موارد را رعايت كرديم كه درختكاري خيلي هم خوب است، اما اگر قرار بر اين است كه اين اصول را رعايت نكنيم، بهتر است نهال نكاريم كه 6 ماه بعد شهرداري برود درخت‌هاي خشك شده را جمع‌آوري كند و آماري براي روز درختكاري ارايه كند كه در روز درختكاري يك ميليون و... نهال كاشته شد.
كارشناس محيط زيست