آرزو می‌کنیم رفع حصر زودتر اتفاق بیفتد

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال رفع حصر انجام می‌شود؟ اظهار کرد: آرزو می‌کنیم این اتفاق هرچه زودتر بیفتد مخصوصا اینکه به خاطر اتفاقی که برای خانواده این عزیزان پیش آمد، حصر برطرف شود.آرزوی ما این است که وحدت و صمیمیت ملی بین همه پیش بیاید.
وی افزود: ان‌شاءالله زمان همه چیز را حل می‌کند و زمان خیلی چیزها را نشان می‌دهد. مثل همین اتفاقی که من با یک جمله از کنار آن گذشتم. (اشاره نوبخت به واکنشش نسبت به سوالی در مورد نامه احمدی‌نژاد بود). برای برخی دوستان و عزیزان هم که کج روی کرده و اقداماتی انجام می‌دهند که خودشان و نظام را به دردسر می اندازند، آرزو می‌کنم آن‌ها هم منافع ملی را تشخیص دهند. ما دشمن زیاد داریم و نباید در داخل به جان هم بیفتیم امیدواریم حصر هرچه زودتر به پایان برسد.
نوبخت همچنین در مورد اظهارات ترامپ درباره خروج از برجام و مواضع ایران در این زمینه عنوان کرد: او دم‌دمی مزاج و تازه کار است، اما مواضع دولت با صراحت بیان شده است که اگر منافع ملی ما تامین نشود یک لحظه هم دربرجام نمی مانیم. این موضع موضع کل نظام بوده و بسیار قاطع است. اروپا هم همواره ابراز امیدواری می کند که کاستی‌های امریکا را در این زمینه برطرف می کند.
سخنگوی دولت در خصوص همراهی انگلیس با آمریکا در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه علیه ایران به بهانه موضوع یمن، گفت: انگلیس همیشه با آمریکا همراه بوده است، البته یکی از موفقیت‌های برجام این بود که بین یاران جانی اختلاف انداخت و برجام توانست یکپارچگی اروپا و آمریکا را از بین ببرد. ما همان مواضع منطقی، مستقل و حق طلبانه


طول 40 سال گذشته خود را ادامه می دهیم و ملت ایران در این زمینه پیروز است.خبرنگاری از نوبخت پرسید، که برخی رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند امریکا اصل برجام را پذیرفته اما سه شرط برای ادامه آن گذاشته و اروپا هم با آمریکا همراهی می‌کند موضع دولت در این‌باره چیست؟ که وی در پاسخ اعلام کرد: برجام همینی است که الان هست؛ نه یک کلمه بالاتر نه پایین‌تر. ما
به تعهدات خود در برجام پایبند هستیم. البته ممکن است اروپا در سایر مسائل نظرات دیگری داشته باشد و سیاستش با ما متفاوت باشد.به طور مثال به بهانه موضوع کذب تحویل سلاح به ارتش یمن، جلسه می گذارند در حالی که عربستان با همین سلاح‌های غربی در یمن جنایت و کودک‌کشی می کند. این مواضع قابل تمسخر است زیرا آشکارا حق را نادیده می‌گیرند. تصمیم ما درباره برجام کاملا مشخص است.
وی در پاسخ به این پرسش که موضع دولت درباره اعاده اموال نامشروع مسئولان چیست، تصریح کرد: ما حتما موافق این طرحیم و قطعا با آن مخالفت نمی‌کنیم البته حرف‌های کارشناسی خود را بیان می‌کنیم. اعضای دولت در روزهای نخست دولت لیست اموال خود و خانواده‌های شان را به رئیس قوه قضاییه تحویل می‌دهند. البته کسانی مثل من که در دولت دوازدهم هم حضور داریم باید اموال خود را ارائه کنیم تا افزایش بیش از حد نداشته باشد. ما از این طرح استقبال می‌کنیم و به قانون هم در این زمینه نیاز نداریم.
نوبخت در پاسخ به اینکه آیا دولت با طراحان سوال از رئیس جمهور گفت‌وگویی داشته است؟ خاطرنشان کرد: سوال کردن حق نمایندگان است که در هیچ دوره‌ای مثل اکنون اینگونه سوال انجام نشده است. دولت می‌تواند پاسخ سوالات را بدهد و ما هم آماده جواب دادن هستیم. نمایندگان دولت از جمله رئیس بانک مرکزی، معاون امور اقتصادی رئیس جمهور و وزیر اقتصاد در کمیسیون مربوطه مجلس حضور یافتند و به سوالات پاسخ دادند اما این سوال مطرح می‌شود که چرا رکود وجود دارد که جواب رئیس جمهور هم این است که رشد اقتصادی منفی را ما چند فصل است که مثبت کرده و در یک مقطع هم آن را دو رقمی کردیم.
این چه سوالی است مطرح می‌شود؟به گزارش ایسنا، وی در پایان گفت: یا در رابطه با موسسات مالی سوال می‌شود که آیا انتظار این است که رئیس جمهور بگوید این موسسات مالی در دوره قبل از دولت یازدهم
به وجود آمده و رئیس جمهور بیاید ریشه آنها را مطرح کند، اینکه سوال نمی‌خواهد و با تحقیق و تفحص به راحتی قابل تشخیص است.