آلمان مترو را رایگان می‌کند ایران گرانتر!

آفتاب‌یزد- گروه شبکه: شهرداری تهران پیشنهاد داده است قیمت بلیت مترو در سال ۹۷ افزایش یابد. از همین‌رو اعضای شورای شهر روز سه‌شنبه به بررسی این پیشنهاد پرداختند، اما با توجه به اتمام وقت چهل‌ونهمین جلسه شورای شهر، بررسی افزایش نرخ بلیت مترو برای سال آینده ناتمام ماند و به جلسه بعد موکول شد. با این وجود بر اساس پیشنهاد شهرداری و بنا به گفته علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک، مقرر شد بلیت تک‌سفره داخل شهری از 800 تومان به 1000 تومان افزایش قیمت داشته باشد. همچنین بلیت تک‌سفره از حومه به تهران
2000 تومان و بلیت تک‌سفره فرودگاه امام‌خمینی 10هزارتومان تعیین شده است.

جزئیات لایحه


علیخانی در خصوص جزئیات بیشتر این لایحه گفته است:«مترو تهران ماهانه 40میلیون مسافر دارد که درآمد کل مترو از محل فروش بلیت به مسافران 20میلیارد تومان است. این در حالی است که هزینه‌های مترو به‌صورت ماهانه 80 تا 90 میلیارد تومان است. به این ترتیب مترو ماهانه 60میلیارد تومان زیان می‌دهد. بنابراین افزایش‌های درنظر گرفته شده افزایش‌های حداقلی هستند
و می‌تواند بخشی از زیان ماهانه مترو یعنی حدود 12میلیارد تومان را جبران کند.» رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در تشریح تبصره‌هایی که به تصویب این کمیسیون رسیده است، گفت:«شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه می‌تواند به‌منظور افزایش جاذبه سفر و تشویق شهروندان به استفاده از مترو خدمات خود را به استفاده از کارت بلیت‌های مبلغ‌دار در ساعات غیرپیک روزهای آتی با تخفیف 15درصدی و در روزهای تعطیل با تخفیف 30درصدی نسبت به قیمت مصوب ارائه کند. البته این تبصره به استثنای مسافران فرودگاه امام‌خمینی(ره) خواهد بود.»

انتقاد مسجدجامعی
اما احمد مسجدجامعی به‌عنوان مخالف این میزان از افزایش‌های بلیت مترو، می‌گوید: «با این لایحه، بلیت تک‌سفره از حومه به تهران حدود 150درصد افزایش پیدا می‌کند که این از لایحه ارسالی شهرداری تهران نیز بیشتر است. باید تورم را در نظر بگیریم. درست است که مترو ظرف سال‌های گذشته زیان داده، اما باید شرایط مردم را نیز در نظر بگیریم. بی‌تردید باید مناسبت‌های فرهنگی همچون برگزاری نمایشگاه کتاب که در سال آینده برگزار خواهد شد نیز در موضوع افزایش بلیت مترو درنظر گرفت.»

کی گفته کرجی‌ها مجانی به تهران بیایند!
میرلوحی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز به‌عنوان موافق لایحه افزایش نرخ بلیت مترو گفت: «امروز اگر می‌خواهیم مترو رشد پیدا کند باید تصمیم بگیریم و منابع مالی آن را تامین کنیم. در شرایط فعلی می‌توان یارانه بلیت را پرداخت نکرد. در شرایطی که ما باید برای توسعه مترو هزینه بسیار سنگینی را پرداخت کنیم. ما از فاینانس‌ها استفاده می‌کنیم، اما همین فاینانس‌ها نیز بالاخره باید پرداخت شوند.» او ادامه داد: «اگر طرفدار مترو، مردم و حمل‌ونقل سالم هستیم یکی از راهکارهای موجود همین افزایش نرخ بلیت متروست، چراکه دیگر نفعی وجود ندارد و دولت نیز اعلام کرده پولی برای پرداخت ندارد.» او تاکیدکرد: ‌«من به مردم کرج ارادت دارم، اما چه کسی گفته شهروندان کرجی باید مجانی به تهران بیایند و یارانه این سفر از جیب مردم تهران پرداخت شود، باید واقعیت را ببینیم. از این پس نمی‌توانیم بلیت مجانی بدهیم. قرار نیست کسی از گلشهر به تهرانپارس با یک بلیت بیاید، پول آن از جیب مردم تهران پرداخت شود. قطعا اگر نرخ بلیت مترو گران نشود یعنی حمل‌و‌نقل عمومی تضعیف شود.»

مترو را جمع کنید!
در این میان نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی هم نسبت به افزایش قیمت بلیت مترو کاملا انتقادی است.
یکی از کاربران نوشته است:«بلیت تک‌سفره مترو فرودگاه امام شده ۱۰هزارتومن و برون‌شهری ۲هزارتومن. میخواین مترو رو جمع کنید به‌خدا ما راضی به زحمت نیستیم!»
فرد دیگری نوشته است:«بلیت تک‌سفره مترو تهران هم شده هزارتومن... داره قشنگ به سمتی میره که اتوبوس، مترو و تاکسی توفیری نداشته باشه همه یا پیاده بریم سرکار یا با...!»
دیگری نوشته است: «قیمت بلیت مترو درون‌شهری ۲۵درصد، فرودگاه امام‌خمینی ۶۰درصد و حومه تهران ۱۵۰درصد افزایش یافته است! اگر اولویت حمل‌ونقل عمومی است، این همه افزایش چه منطقی دارد؟»
کاربران دیگر نوشته‌اند:«پارسال می‌خواستن کرایه اتوبوس تهران-پردیس‌رو افزایش بدن، با اینکه به نظر من درصد افزایش منطقی و به‌موقع بود، اما اون روز هیچ‌کس سوار نشد، با تاکسی و ون رفتند. اما از فرداش نرخ جدید پذیرفته شد. کاش می‌شد سر افزایش بلیت مترو همون یک‌روز رو کسی از مترو استفاده نکنه!»، «به‌جای اینکه ‎بلیت مترو ارزون بشه، مردم بیشتر استفاده کنن، گرونش میکنن!»،«ولی این‌طوری که بلیت‌های مترو رو گرون کردن، اسنپ باید برای رقابت با مترو دولتی، مترو هم راه بندازه!»،«بلیت تک‌سفره مترو به فرودگاه امام‌خمینی 10هزار تومان، حالا اگر کسی محل کارش اونجا باشه چی؟ اسنپ بهتره یا اینکه باید ماشین بخره»،«دولت و شورای شهر در یک حرکت امیدوارکننده! نرخ بلیت مترو رو اساسی گرون کردن تا بالاخره معضل آلودگی هوا حل شه!»،«تز مدیریت شهری جدید این است که پایتخت باید گران باشد و مردم باید هزینه حداکثری برای زندگی در پایتخت بدهند... اخذ عوارض تردد در اتوبان، طرح ترافیک، مترو و طرح‌های دیگری که به اسم درآمدزایی پایدار در راه است.»،«همین الانش خیلیا وایمیسن یکی کارت مترو بزنه بعد با اون رد بشن. وای به‌حال اینکه بشه هزارتومن، همه وایمیسن تا یکی کارت بزنه 10نفر دیگه رد بشن»،«از سال ۹۷ قیمت بلیت مترو به هزار تومن و قیمت بلیت از کرج و حومه به تهران دوهزارتومن میشه! اونم زمانی که وضع معیشت اقتصادی مردم و آلودگی هوا هر روز بدتر میشه»،«به‌جای آنکه عوارض خودروها را افزایش دهند، عوارض حمل‌ونقل عمومی را افزایش می‌دهند.»

راه برعکس مترو ایران
پیشنهاد افزایش قیمت بلیت مترو در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله آلمان و برخی از شهرهای فرانسوی برای مبارزه با آلودگی هوا قرار است حمل‌ونقل عمومی‌شان را رایگان کنند. به‌نظر می‌رسد در کشورمان با توجه به اینکه آلودگی هوا در بسیاری از روزها بحرانی می‌شود، ضروری است امتیازات ویژه‌ای برای حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شود تا آسمان تهران روزهای سالم‌تری را تجربه کند نه اینکه با افزایش قیمت حمل‌ونقل عمومی مردم را به استفاده از وسایل نقلیه شخصی ترغیب کنند.