به 30سال حبس کره اینگونه کره شد

آفتاب اقتصادی- الهام علائی: خبر محکوم شدن رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی به ۳۰سال حبس حداقل برای ما که در کشوری زندگی می‌کنیم که همواره اخبار فساد مالی در آن منتشر می‌شود و پس از آن هیچ مجازاتی برای افراد خاطی در نظر گرفته می‌شود، عجیب و اندکی سخت گیرانه به نظر می‌رسد. دادستان‌های کره جنوبی مجازات ۳۰ سال حبس را برای «پارک گئون‌های» به علت پرونده سوء استفاده او از قدرت پیشنهاد دادند. دادستان‌های کره جنوبی روز سه‌شنبه پیشنهاد دادند «پارک گئون‌های» رئیس‌جمهور سابق این کشور که سال گذشته به دلیل رسوایی سیاسی از سمتش برکنار شد، به ۳۰ سال حبس محکوم شود. پارک گئون‌های به نفوذ در گروه‌های پرنفوذ سیاسی و تجاری این کشور محکوم شده است. پارک ۶۶ ساله در ماه مارس پس از اینکه استیضاح شد به اتهام رشوه، سوء استفاده از قدرت دادگاهی شد. او انجام هر گونه کار اشتباه را رد می‌کند.
پارک گئون‌های، نخستین رئیس جمهوری زن در تاریخ کره جنوبی بود که سال گذشته و در پی رسوایی مالی یکی از مشاوران ارشدش و گسترش اعتراضات عمومی به فساد مقامات دولتی، از سوی مجلس سلب صلاحیت و از سمتش برکنار شد و فورا از سوی مقامات انتظامی بازداشت شد. انتظار می‌رود که دادگاه ناحیه مرکزی سئول روز پنجشنبه حکم خود را درباره اتهامات وارده به رئیس جمهوری پیشین این کشور اعلام کند. اگر پارک گئون‌های مجرم شناخته شود، سومین رئیس جمهوری در تاریخ کره جنوبی خواهد بود که به خاطر جرایمش محکوم می‌شود. دو تن دیگر، ژنرال‌های حاکم نظامی بودند که در ماجرای کودتای سال ۱۹۷۹ و کشتار غیرنظامیان در سال ۱۹۸۰ دست داشته‌اند.
دو هفته پیش نیز «چوی سون-سیل» دوست قدیمی پارک که در مرکز این رسوایی بود، به ۲۰سال حبس به علت گرفتن رشوه از شرکت‌هایی مانند سامسونگ و لوته محکوم شد. دادستان‌ها همچنین به دنبال تعیین جریمه ۱۲۷.۱ میلیون دلاری برای متهمان هستند. بنابر گزارش‌ها، پارک گفته است چون در زمان ریاست‌جمهوری به طور شبانه روزی برای انجام وظایفش تلاش کرده، درخواست عفو خواهد کرد. دادگاه پارک در ماه می آغاز شده و احتمالاً حکم او در ماه آوریل اعلام شود.
پرونده پارک باعث شده ارتباط سیاستمداران کره جنوبی با شرکت مطرح سامسونگ (معروف به جمهوری سامسونگ) زیر ذره‌بین برود. یکی از دادستان‌ها در این خصوص گفت: «پارک با اجازه دادن به شخصی که هرگز در اداره دولت نقشی نداشته، کشور را مدیریت کند. او و چوی ده‌ها میلیارد «ون» رشوه گرفته‌اند و با انکار جرایم‌شان حقیقت را کتمان کرده‌اند».



احتمال مجازات حبس ابد
مجازات رشوه گرفتن ممکن است تا حبس ابد اعلام شود. رئیس شرکت لوته نیز در خلال همین پرونده به دو سال و شش ماه حبس محکوم شده است. دادگاه عالی سئول حکم حبس «جی وای.لی» نایب رئیس سامسونگ را در اوایل ماه فوریه به حالت تعلیق درآورد. این تصمیم محافل تجاری و سیاسی کره جنوبی را شوکه کرد. لی به اختلاس و رشوه محکوم شده بود. دادگاه مذکور حکم اولیه لی را به نصف (دو سال و نیم حبس) کاهش داد و آن را چهار سال به تعویق انداخت. معنای این اقدام این است که احتمالاً لی به زندان نخواهد رفت.
اما با وجود تمام مسائل و حواشی مربوط به حکم دادستان‌های کره جنوبی برای محکومیت «پارک‌گئون‌های» الجزیره می‌نویسد که صدها نفر از حامیان وی در مقابل دادگاهی که او را محکوم کرده، جمع آمده‌اند و شعار می‌دهند که «پارک بی‌گناه است، فورا رئیس‌جمهور ما را آزاد کنید.»

توسعه فرهنگ و اخلاق در کره جنوبی
فریدون مجلسی، کارشناس بین‌الملل در این راستا به آفتاب اقتصادی گفت: «کره جنوبی حدود هفتاد سال پیش توسعه همه جانبه خود را از مراحلی بسیار عقب تر از کشور ما آغاز کرد و از هر نظر از جمله اجتماعی، اقتصادی، آزادی مدنی و اخلاق از ایران عقب تر بود. اما طی این سال‌ها کره مسیر درست توسعه را پیموده و ناگفته پیداست که مسیر صحیح توسعه، فقط موجب بهبود شرایط اقتصادی نمی‌شود، بلکه به تدریج با وجود برنامه‌ریزی صحیح و دولت مسئول، موجب پیشرفت همه جانبه کشور می‌شود. در چنین کشورهایی همزمان با توسعه سیستم اقتصادی و حتی پیش از آن، به مسائل فرهنگی پرداخته می‌شود و مدارس و بهبود کمی و کیفی آنها در اولویت قرار داده می‌شود. هنگامی که کشوری به این حد رسید و فرهنگ خود را تعالی بخشید، اخلاقیات در آن جامعه نهادینه می‌شود و کسی نزد وجدان خویش به هر دلیلی برای خود، مزیت و برتری قائل نمی‌شود. بنابراین در چنین جامعه ای، افرادی که به مسئولیت و مقام دست می‌یابند، اطراف خود‌ هاله نور نمی‌بینند و به امور اساسی کشور با رعایت بررسی‌ها و ارزیابی‌های دقیق می‌پردازند. این افراد مسئولیت شدید اخلاقی و اجتماعی بر دوش خود احساس می‌کنند و انتظارات از آنها نیز به‌عنوان افراد والامقام که جهت پیشرفت کشور انتخاب شده‌اند، بسیار بالاست.»

مجازاتی سنگین اما نه برای یک رئیس‌جمهور
مجلسی درباره شدت سخت‌گیرانه بودن مجازات ۳۰ سال حبس برای رئیس‌جمهور کره جنوبی اظهار داشت: «این مجازات بسیار سنگین است، اما نه برای یک رئیس‌جمهور. قطعا اگر شخص دیگری به جای پارک مرتکب این جرم می‌شد، مجازات وی بسیار سبک تر از این می‌بود. نکته جالب دیگر در مورد این محکومیت این است که رئیس جهور سابق کره جنوبی مرتکب فساد مالی میلیونی یا میلیاردی نشده، بلکه به یکی از دوستان خود امتیازات را واگذار کرده که سزاوار آنها نبوده و این مسئله موجب مفاسدی شده است اما سنگینی مجازات وی مستقیما به دلیل مقام ریاست جمهوری است.»
این کارشناس بین‌الملل افزود: «متاسفانه این شکل مجازات در کشور ما دقیقا بر عکس است. در مشهد شاهد قطع دست شخصی به دلیل تکرار سرقت بودیم، اما افرادی که مرتکب دزدی‌های کلان شده‌اند، اکنون در کانادا کارآفرین هستند! متاسف هستم که توسعه فرهنگی و اخلاقی ما، متناسب با ادعاهایمان نبوده و نیست. این گونه است که در دفتر یک مقام بزرگ دولتی، ارقام بزرگی واگذار می‌شود و جرائمی مشخص می‌شود، اما مجرمین آزادانه زندگی و حتی فخرفروشی نیز می‌کنند. این شرایط باعث ناامیدی برای افرادی می‌شود که به اخلاق پایبند هستند و در نتیجه آثار منفی و مشکل‌سازی در جامعه به بازی خواهد آورد. چرا که این گونه القا می‌شود که باید برای موفقیت «زرنگ» بود! بنابراین مفهوم زرنگ بودن با فاسد بودن، متجاوز بودن و پایمال کردن حق دیگران یکی می‌شود. امیدوارم محکومیت رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی برای ما شوکی باشد تا بیاموزیم که مجازات یک فرد مسئول باید هم وزن مقام وی باشد.»
با توجه به آنچه ذکر شد، باید گفت که راه اصلاح جامعه از درون افراد می‌گذرد. بنابراین می‌توان با الگو قرار دادن جوامع پیشرفته و نظام اداری و اخلاقی آنها جهت بهبود خود و شرایط کشورمان از جوانب مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گام برداریم. هرچند مجازات عاملین فساد براساس قانون است ولی باید قانون بازدارندگی خودش را داشته باشد.