دیدارپس از نمایش تحقیر

مهدی دل روشن: دیروز چهارشنبه، نخست وزیر لبنان پس از آن همه ماجراهای عجیب و غریبش در مملکت سعودی، برای نخستین بار راهی ریاض شد تا کارشناسان و ناظران بین المللی، انگشت به دهان بمانند! اینکه چرا سعد الحریری، دوباره بلیت بیروت – ریاض را اوکی کرد، بسیار جای تعجب دارد. به هر حال، شاید او چاره کار را در گفت و گو با ملک سلمان و شاهزاده ماجراجو دیده تا اینکه بخواهد مسائل گذشته را لاینحل باقی بگذارد.پیشتر، حريري پس از ديدار با نزار العلولا فرستاده پادشاه سعودي در بيروت گفت: هدف اصلي عربستان سعودي در رابطه با لبنان اين است که اين کشور روي پاي خودش بايستد و تحت لواي کشور ديگري نباشد.
درباره روابط حریری و ملک سلمان
در آن زمان که ماجرای استعفای حریری در عربستان، جهانی شد (!) ، مقامات لبنان اعلام کردند استعفاي او تحت فشار رياض و بازداشت خانگي وي در عربستان نيز به علت پايان صبر مقامات سعودي از حضور سياسي جنبش شيعي حزب ا...، متحد اصلي ايران در فضاي سياسي لبنان صورت گرفت. حريري با دخالت فرانسه به لبنان بازگشت و استعفاي خود را نيز پس گرفت. اين اقدام نگراني ها از بحران بي ثباتي سياسي در لبنان را افزايش داد.حريري که دولت ائتلافي وي شامل حزب ا... نيز مي شود اواخر روز سه شنبه به دنبال دعوت رسمي پادشاه سعودي از وي عازم عربستان شد.اين دعوت روز دوشنبه به وسيله فرستاده پادشاه عربستان در لبنان صورت گرفت.به گزارش خبرگزاري رسمي عربستان سعودي (SPA)، حريري با ملک سلمان پادشاه سعودي ديدار کرد و دوطرف به بحث و گفتگو در مورد روابط دوجانبه پرداختند.عبدالعزيز بن سعود بن نايف وزير کشور و عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان سعودي نيز در اين ديدار حضور داشتند.گزارشي از حضور محمد بن سلمان وليعهد عربستان در اين ديدار منتشر نشده است.سعد حریری پس از ماجرای سفر به عربستان و بازداشت خانگی و مجبور شدن به استعفا و سرانجام بازگشت به بیروت، رویکرد متعادلی در باره حزب ا... داشته است. او چندی پس از بازگشت از ریاض، در مصاحبه با «وال‌استریت‌ژورنال» در باره حزب‌ا... گفت: «حزب‌ا... عضوی از دولت لبنان است» و به این صورت نشان داد که در مورد این جنبش نظرش بر خلاف خواست سعودی هاست که با مداخله در امور داخلی لبنان، این جنبش را به عنوان جنبشی تروریستی دانسته و خلع سلاحش را خواستار شده بودند.اما اکنون حریری می‌گوید که دولت وی به دنبال خلع سلاح حزب ا... نیست. این سخن پس از کشف منابع عظیم نفت وگاز در مرزهای دریایی لبنان و چشم طمع رژیم صهیونیستی به این منابع، معنادار است. به ویژه اینکه در سفر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا به لبنان و پس از او سفر دیوید ساترفیلد معاون تیلرسون به این کشور، معلوم شد که مقام های آمریکایی بی طرف نیستند وقصد دارند به نفع رژیم صهیونیستی از لبنان امتیاز بگیرند و ادعاهای این رژیم را بر دولت حریری دیکته كنند که البته مقام‌های لبنانی قاطعانه به این فشارها پاسخ منفی دادند.
بازی های جدید بن سلمان


همزمان با دعوت حریری به ریاض، ولیعهد عربستان بازی های دیگری را نیز به راه انداخته است؛ او طی چند روز اخیر، یک کودتای تمام عیار نظامی سیاسی را اجرا کرد و بسیاری از مقامات نظامی، امنیتی سعودی را کنار زد. بن سلمان همچنین به زودی به بغداد و لندن سفر می‌کند و شواهد حاکی از آن است که بازی‌های پیچیده ای را در سر دارد.در همین راستا، رادیو ملی آمریکا در گزارشی درباره تحولات اخیر عربستان در زمینه تغییرات فرماندهان نظامی ارشد نوشت؛ دیوان سلطنتی عربستان سعودی، دوشنبه شب با صدور فرامین متعددی، گزینه‌های کلان وزارت دفاع و نیروهای مسلح این کشور را تغییر داد و مهره های جدیدی را به این سمت‌های مهم منصوب کرد.طبق دستور سلمان بن عبدالعزیز، فرمانده نیروی پدافند هوایی (سرلشكر ستاد محمد بن عوض سحیم) و ريیس هیات ستاد مشترک (سرتیپ تمام ستاد عبدالرحمن بن صالح البنیان) برکنار (و بازنشسته) شدند. «فیاض به حامد الرویلی» با ترفیع درجه به سرتیپ تمامی ستاد، ريیس جدید ستاد مشترک شد.
با این حال، اوضاع در بریتانیا به نفع شاهزاده ماجراجو نیست؛ بیش از 11 هزار نفر از مردم انگلیس با امضای طوماری از ترزا‌می، نخست وزیر این کشور خواستند، به دلیل نقض حقوق بشر در عربستان سعودی مانع سفر محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به انگلیس شود.
در این طومار آمده است: ما از نخست‌وزیر می‌خواهیم از دعوت ولیعهد عربستان برای سفر به انگلیس صرف‌نظر کند. رژیم عربستان سعودی یکی از بدترین سوابق نقض حقوق بشر را در جهان دارد. نمونه آن شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه در این کشور است. فقط در سال 2017، بیش از 100 اعدام در این کشور ثبت شده است. در صورتی که تعداد امضاهای این طومار به 100 هزار برسد، پارلمان انگلیس در خصوص لغو سفر ولیعهد عربستان به این کشور تصمیم گیری خواهد کرد.
جالب اینجاست که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیروز در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن‌پست» گفت تغییرات در این کشور برای تامین هزینه توسعه عربستان و مبارزه با ایران ضروری است.