جرياني كه بی‌حجابی را تئوریزه می‌کند، گناهش بدتر از بی‌حجاب‌ها است

شرق: سخنان برخي فعالان سياسي درباره حجاب و در واكنش به ماجراي دختران خيابان و برداشتن روسري با اعتراضات تلويحي برخي روحانيون روبه‌رو شده است. معصومه ابتكار، مصطفي تاجزاده، شهيندخت مولاوردي و برخي ديگر از اصلاح‌طلبان بعد از ماجراهاي برداشتن روسري، از لزوم شنيده‌شدن صداي اين افراد سخن گفته‌اند. سخني كه گويا به مذاق برخي از اصولگرايان خوش نيامده است. احمد خاتمي ديروز گفته است: «این جماعت اگر قدرت پیدا کنند، می‌گویند حتی حجاب اختیاری هم نه، آنچنان که کعبه عشق آنها، اروپا این‌گونه است! صحبت، صحبت حجاب اجباری و غیراجباری نیست، صحبت، صحبت قانون خداست. جریانی که بی‌حجابی و بدحجابی را تئوریزه می‌کند، گناهش به مراتب بدتر از بی‌حجاب‌هاست». احتمالا روي سخن او با افرادي مانند مولاوردي، تاجزاده و ابتكار است كه معتقدند بايد سخن منتقدان و معترضان هفته‌هاي اخير را شنيد.
معصومه ابتکار اخيرا در مصاحبه با بلومبرگ، در پاسخ به سؤالی در مورد حجاب گفته است: «ما به یک گفت‌وگوی ملی و گفت‌وگوی میان نسل‌ها احتیاج داریم. لازم است صدای آنها را بشنویم». معاون رئیس‌جمهور در این مصاحبه گفته نهاد تحت امر او از قبل شروع به برگزاری جلسات مباحثه در خصوص موضوعات مختلف، از جمله پوشیدن حجاب کرده است. ابتکار همچنین گفته که بایستی به نظرات افراد جوان که در زمان وقوع حوداث شکل‌دهنده ایران فعلی- مانند انقلاب اسلامی یا جنگ عراق و ایران- زندگی نکرده‌اند، احترام گذاشت. او درباره کسانی که به دنبال اعتراض به حجاب هستند، گفته است: «آنها طبق قانون اساسی حق اعتراض و بیان نگرانی‌هایشان را دارند. اما قانون هم مشخص است و رعایت آن وظیفه همه است». شهيندخت مولاوردي هم گفته بود: «برخورد «گشت ارشاد»ی با بدحجابی مؤثر نبوده است. قانون گسترش «عفاف و حجاب» نیازمند بازنگری جدی است».
آیت‌الله محمد محمدی‌گلپایگانی رئيس دفتر مقام معظم رهبري هم با بیان اینکه رضاخان به دنبال نابودی حجاب نیز بود اما موفق نشد زیرا ریشه اعتقادات ما در عمق جان مردم بود، گفت: «عده‌ای از خانم‌ها در طول دوران اختناق رضاخانی از خانه بیرون نیامدند تا با مأموران کشف حجاب مواجه نشوند. اکنون اگر زنی در گوشه‌ای حجاب را مسخره کند، به جایی نخواهد رسید زیرا اعتقادات در عمق و ریشه در نهاد مردم است و خودشان را از فاطمه الزهرا(س) جدا نمی‌کنند و او را الگوی خود می‌دانند، همان که بر حجاب تأکید می‌ورزید».
معتقدان به اسلام در رعايت حجاب آزاد نيستند


دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به استفتایی درمورد اینکه با توجه به اینکه در قرآن آمده است که «در دین هیچ اجباری نیست» آیا الزام زنان به داشتن حجاب با برخوردهای خشن درست است؟ آیا در حکومت اسلامی می‌توان این اختیار را به بانوان داد که هر کس آن‌گونه که می‌خواهد پوشش اختیار کند؟ گفته است:«پاسخ: اولا از آنجا که دین و مذهب با روح و فکر مردم سروکار دارد و اساس و شالوده‌‌اش بر ایمان و یقین استوار است، خواه و ناخواه راهی جز منطق و استدلال نمی‌تواند داشته باشد و جمله «لا اِکْراهَ فِی الدِّینِ» در واقع اشاره‌‌ای به همین است. اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمی‌تواند جنبه تحمیلی داشته باشد:
الف- با آن همه دلایل روشن و استدلال منطقی و معجزات آشکار، نیازی به این موضوع نیست، آنهایی متوسل به زور و تحمیل می‌‌شوند که فاقد منطق باشند، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلال‌های نیرومند.
ب- اصولا دین که از یک سلسله اعتقادات قلبی ریشه و مایه می‌‌گیرد، ممکن نیست تحمیلی باشد. زور و شمشیر و قدرت نظامی در اعمال و حرکات جسمانی ما می‌‌تواند اثر بگذارد نه در افکار و اعتقادات ما. به عبارتی آیه شریفه مربوط به اصل پذیرش دین است نه بعد از پذیرش دین؛ و از جمله قوانین دین اسلام، حجاب است که معتقدان به دین اسلام باید آن را رعایت كنند و در این امر آزاد نیستند. به طور مثال تا زمانی که شما وارد کشوری نشده‌اید، الزامی برای اجرای قوانین آن ندارید اما اگر وارد کشوری شدید باید از قوانین آن پیروی كنيد.
ثانیا منظور از اجبار این است که انسان نتواند تصمیم‌گیری کند درحالی‌که در مسئله حجاب قادر به تصمیم‌گیری هست ولی اگر تخلف کند، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و باید او را وادار به انجام وظیفه کرد، مانند مقررات راهنمایی که به مصلحت مردم است و اگر انجام ندهند، آنها را ملزم می‌کنند. ضمنا ما قبلا هم بارها اعلام کرده‌ایم در مورد مسائل فرهنگی باید به صورت صحیح و منطقی برخورد شود و در مورد متخلفان و مجرمان طبق قانون ولی از توهین و برخوردهای شخصی اجتناب شود. بی‌شک فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید همراه با شرایط و احکام مربوطه انجام شود و دیگران نیز باید رعایت پوشش اسلامی را بکنند.