اوراق ۲۰ درصدی تمام شد

فرش قرمزي كه بانك مركزي براي مردم در راستاي انجام سياست‌هاي پولي و انتشار اوراق گواهي سپرده ريالي پهن كرده بود با استقبال هر چه تمام‌تر متقاضيان روبه‌رو شد. در پی تشدید نوسانات ارزی در بازار و رسیدن قیمت دلار به مرز 5000 تومان، بانک مرکزی از دو هفته قبل بسته‌ای را تدوین کرد تا مشوق هایی را به مردم جهت سرمایه گذاری ارائه دهد. از ۲۸ بهمن‌ بانک‌ها اين بسته سیاستی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز به اجرا درآمد. در این بسته انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد، اوراق سپرده ارزی با سود چهار درصد و همچنین پیش فروش و حراج سکه نیز قرار داشت. دو موردآخر همچنان در آينده انجام خواهد شد، اما اوراق 20 درصدي با استقبال بي‌نظير مردم به اتمام رسيد. انتشار اوراق سپرده ریالی با استقبال خوبی در بانک‌ها مواجه شد هرچند که شواهد نشان داد عمده خرید به جابه‌جایی حساب‌های سپرده ۱۵ درصد به گواهی ۲۰ درصدی تعلق داشته و کمتر این طرح موجب جذب منابع جدید در بانک‌ها شده است. در این شرایط نگرانی‌هایی برای بانک‌ها به دلیل جبران هزینه پنج درصد سود تحمیل شده ایجاد شد، چرا که به هرحال موجب قرار گرفتن سود سپرده بالاتر از نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصدی شده است.
استقبال در هفته دوم تشديد شد
آمار هفته اول نشان از فروش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان داشت که در هفته دوم به طور حتم می‌تواند تشدید شده باشد. با وجود اتمام طرح انتشار اوراق گواهی سپرده دو طرح دیگر یعنی انتشار اوراق سپرده ارزی مبتنی بر ریال در بانک‌ها اجرایی می‌شود. روال دریافت گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز از این قرار است که متقاضی با مراجعه به بانک و اعلام درخواست برای دریافت این گواهی که مثلا بر مبنای دلار باشد نرخ میانگین دلار از زمان اعلام تقاضای وی تا یک ماه قبل در سامانه سنا مورد بررسی قرار می‌گیرد و گواهی بر مبنای این نرخ برای سپرده‌گذار صادر می‌شود. البته دریافت مبلغ ریالی است و در زمان سررسید نرخ میانگین یک هفته قبل از آن در سامانه سنا مبنای پرداخت وجه سپرده‌گذاری شده است که باز هم ریالی انجام می‌شود. اگر گواهی سپرده ارزی یک ساله باشد به آن سود چهار و دو ساله ۴.۵ درصد تعلق می‌گیرد.
پرونده سپرده ریالی ۲۰ درصدی بسته شد


در اين ميان، محمد علی کریمی سخنگوی بانک مرکزی در بانک مرکزی از اتمام مهلت تعیین شده برای اعطای اوراق سپرده ریالی با نرخ سود ۲۰ درصدی خبر داده و گفته است: از امروز بانک‌ها حق فروش سپرده ریالی را ندارند و اقدام به فروش این گواهی تخلف محسوب می‌شود. بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی فروش اوراق سپرده ارزی و پیش فروش سکه تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. مردم می‌توانند با اطمینان خاطر نسبت به بازدهی اوراق سپرده ارزی آن را در دو مقطع یک ساله و دو ساله به ترتیب با نرخ سود چهار و ۴.۵ درصد خریداری كنند.
روند پيش فروش سكه ادامه دارد
بانک مرکزی تاکنون هیچ گزارشی در مورد عملکرد انتشار سپرده گواهی ارز نيز منتشر نکرده، اما از اعلام ريیس کل بانک مرکزی این گونه بر می‌آید استقبالی از این اوراق نشده است. در رابطه با پیش فروش سکه نیز از ۲۸ بهمن‌ماه سکه‌های تمام بهار آزادی از کانال بانک ملی با دو سررسید یک ساله با قیمت قطعی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سررسید شش ماهه با نرخ قطعی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پیش فروش می‌شود و این روند ادامه خواهد داشت. در رابطه با پیش فروش هم چندان استقبال قابل توجه نبود و تا هشتم اسفندماه حدود ۳۰۰ هزار قطعه سکه فروش رفته بود که در مجموع بیانگر جذب حدود ۴۲۰ میلیارد تومان است. همزمان با پیش فروش سکه حراج آن در بانک کارگشایی که از حدود دو ماه پیش شروع شده بود ادامه دارد.