مدیرعامل شرکت ملی نفت: سه قرارداد نفتی تا پایان سال در آستانه امضای نهایی قرار می‌گیرد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از پاراف سه قرارداد نفتی تا پایان سال 96 خبر داد و گفت: در قراردادهای جدید شرکت‌های برنده به مدت 20 سال بهره‌برداری میدان را بر عهده می‌گیرند.
«علی کاردر» در همایش بین‌المللی اکتشاف و تولید، با بیان این که واگذاری بهره‌برداری میدان‌ها از سیاست‌های شرکت ملی نفت ایران است، گفت: نخستین تجربه ما میدان آزادگان شمالی است.
این میدان نفتی که در 100 کیلومتری غرب اهواز در استان خوزستان قرار دارد، در سال 1376 کشف شده و در نزدیکی میدان نفتی مجنون عراق واقع است.
وی با اشاره به اینکه در موضوع قراردادهای نفتی به نحو مطلوب عمل نشد، افزود: انتظار داشتیم قراردادهای بیشتری به امضا برسد.


وی فرآیند مجوز قراردادهای جدید نفتی را، زمانبر دانست و افزود: در قراردادهای جدید، شرکت‌های برنده مناقصه به مدت 20 سال بهره‌برداری میدان را برعهده می‌گیرند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت به ایجاد صندوق پروژه با هدف تامین مالی طرح‌های نگهداشت و تولید نفت اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه گذاران می‌توانند با خرید واحدهای (یونیت) این صندوق در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری و مشارکت کند.
کاردر همچنان درباره فروش اوراق مشارکت ارزی نیز گفت: با تدابیری که اتخاذ شده قرار است تا ریسک نوسان‌های نرخ ارز پوشش داده شود تا مشکلی رخ ندهد.
وی درباره امضای قراردادهای جدید نفتی نیز اضافه کرد: 10 گروه فنی درحال بررسی و مذاکره درباره قراردادهای جدید نفتی هستند که امیدواریم در سال 97 شاهد امضای چندین قرارداد باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر لزوم برون سپاری پروژه‌ها افزود: عملکرد بخش خصوصی نسبت به دولتی، خوب بوده و ما تمایل داریم واگذاری طرح‌ها را دنبال کنیم.
کاردر درباره مناقصه واگذاری بهره‌برداری میدان آزاگان شمالی نیز خاطر نشان کرد: قرارداد فعلی از نظر زمانی، کوتاه مدت است اما اجرای آن به صورت بلند مدت نیز مورد توجه ما است.
حجم ذخایر اثبات شده نفت ایران 10 درصد افزایش می‌یابد
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت هم گفت: نتایج مطالعات انجام شده توسط شرکت‌های داخلی و بین‌المللی نشان می‌دهد که حجم ذخایر اثبات شده نفت ایران حدود 10 درصد افزایش می‌یابد.
«غلامرضا منوچهری» اظهار داشت: الگوی جدید قراردادهای نفتی یکی از راهکارهای اساسی توسعه صنعت نفت کشور است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه پیچیدگی زیادی در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قراردادهای جدید نفتی وجود دارد، افزود: در سال‌های اخیر، پیمانکاران بالادستی صنعت نفت رشد بسیار خوبی داشته‌اند و در مقایسه با گذشته به قابلیت‌های بالاتری دست یافته‌اند.
وی درباره تامین مالی پروژه‌های نفتی نیز گفت: تامین مالی از طریق صندوق‌های مالی، مشارکت سرمایه‌های کوچک، منابع مالی بانک‌ها و سرمایه‌گذاری خارجی در دستور کار قرار دارد.
منوچهری با بیان اینکه از ابتدای سال آینده روند برگزاری مناقصه‌‌های پروژه‌های نفتی را به صورت جدی‌تر دنبال می‌کنیم، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده روی میدان‌های نفتی از سوی شرکت‌های داخلی و خارجی، نتایج جالب توجهی درباره ذخایر نفتی کشور به دست آمده است.
معاون وزیر نفت در امور بین الملل نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود که «دونالد ترامپ»، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را بار دیگر در ماه مه سال 2018 (اردیبهشت 97) تمدید کند و پس از آن، برجام در شرایط بهتری اجرا شود.
«امیرحسین زمانی نیا» افزود: رئیس جمهوری آمریکا مانند قلدرهای مدرسه است و حتی اتحادیه اروپا از نحوه رفتار ترامپ، ناراضی هستند.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه حدود 200 میلیارد دلار پروژه مختلف نفت در بخش‌های صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشور تعریف شده است، افزود: سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای فعالیت در صنعت نفت مورد نیاز است و هر 2 بخش باید در این زمینه فعال شوند.
وی یادآور شد: صنعت نفت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانست مستقل شود و به خودکفایی برسد، اما با توجه به اینکه ایران، دارای بزرگترین ذخایر نفت و گاز در جهان است، نتوانسته‌ایم به میزان ذخایر، تولید خود را افزایش دهیم.
زمانی نیا با اشاره به اینکه برجام، برخی مشکلات پیش روی فروش صنعت نفت را برطرف کرد، افزود: بر اساس توافق برجام، درآمدهای نفتی را دریافت و تجهیزات مورد نیاز را تحویل گرفته ایم.
معاون وزیر نفت اضافه کرد: گرچه مشکلات بانکی باقی مانده است اما این مشکل، به برجام مربوط نیست، بلکه به مسایل دیگر ارتباط دارد.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل شرکت ملی نفت: سه قرارداد نفتی تا پایان سال در آستانه امضای نهایی قرار می‌گیرد اطلاعیه سازمان هواپیمایی درخصوص جعبه سیاه هواپیمای یاسوج رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است معاون امور بین‌ الملل وزیر نفت: ایران روزانه 2.6 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند حکم جلب سعید مرتضوی صادر شد ترامپ و چرخه سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا رئیس انستیتو پژوهش‌های سیاسی و راهبردی روسیه: ایران از سقوط سوریه و عراق به دست داعش جلوگیری کرد پیام تسلیت دکتر روحانی به رئیس‌جمهور آذربایجان رئیس کل بیمه مرکزی: حذف کوپن بیمه شخص ثالث از ابتدای سال آینده اجرا می‌شود روسیه و آمریکا بازگشت به جنگ سرد رئیس سابق سیا: ترامپ بی‌ثبات، بی‌منطق، بی‌تجربه و فاسد است هشدار روسیه نسبت به توطئه تروریست‌ها برای انجام جنایت در غوطه شرقی وزارت بهداشت: 2 واکسن جدید به برنامه ایمن سازی کشور اضافه می‌شود رئیس کل بیمه مرکزی: حذف کوپن بیمه شخص ثالث از ابتدای سال آینده اجرا می‌شود رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است