واکنش فعالان بخش خصوصی به طرح «اعاده اموال نامشروع» مسوولان؛

گروه بازرگانی- به گفته صاحبنظران اقتصادی، در حال حاضر کشور به جایی رسیده است که یکی از اولویت‌های اصلی برای برون‌رفت از شرایط سخت اقتصادی، مبارزه با فساد و حذف رانت‌های موجود در کسب‌وکار و ایجاد شرایط امن برای آنهاست‌. از این رو در راستای مبارزه همه‌جانبه با فساد در کشور، طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان این روزها مورد توجه مجلس قرار گرفته به‌طوری که تاکنون تعداد امضای طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان از ۱۰۲ امضا به ۱۲۹ امضا رسیده و پس از تکمیل نظرات نمایندگان این طرح تقدیم مجلس می‌شود‌. در طرح «اعاده اموال نامشروع» قرار است کمیته‌ای هفت‌نفره اموال و دارایی تمام مسوولان در 40 سال گذشته را بررسی و هرگونه اموال نامشروع را به نفع بیت‌المال ضبط و صرف رفع فقر و اشتغالزایی جوانان کنند‌. این در حالی است که فعالان بخش خصوصی نیز معتقدند که این طرح منجر به رضایت عمومی و جلب اعتماد آنها می‌شود و شرایط بهتری برای حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌کند‌. همچنین کسب‌وکار را در کشور رونق داده و سرمایه‌گذاران داخلی و حتی خارجی را برای ورود به کشور تشویق می‌کند‌.
اما این در حالی امکانپذیر است که عزم ملی برای تحقق این طرح نیز در جامعه و حاکمیت وجود داشته باشد تا این طرح بدون مماشات و به صورت جدی اجرا شود‌. بر همین اساس نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس با بیان اینکه این طرح یک ماده واحده و ۱۵ تبصره دارد، گفت: از نمایندگان تقاضا کردیم نظرات کارشناسی و تخصصی خود را ارائه کنند و اگر ایرادی به آن وارد می‌دانند آن را به ما اعلام کنند تا بعد از ارائه نظرات نمایندگان طرح را جمع‌بندی و تقدیم هیات‌رییسه مجلس کنیم‌. محمد دهقان در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس با بیان اینکه در تدوین این طرح از نظرات کارشناسان، نمایندگان و صاحب نظران استفاده شده، ابراز امیدواری کرد که طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان با رای قاطع به تصویب مجلس برسد‌.
افزایش انگیزه برای فعالیت اقتصادی
در همین خصوص نایب‌رییس اتاق اصناف ایران گفت: اجرای طرح «اعاده اموال نامشروع» کسب‌وکار را در کشور رونق داده و سرمایه‌گذاران داخلی و حتی خارجی را برای ورود به کشور تشویق می‌کند‌.


جلال‌الدین محمد شکریه اظهار کرد: این طرح بسیار خوب و شایسته‌ است به‌طوری‌که می‌توان گفت با اجرای این طرح در واقع بر ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی پافشاری می‌کنیم‌. وی افزود: اجرای این طرح منجر به رضایت عمومی و جلب اعتماد آنها می‌شود و شرایط بهتری برای حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌کند‌.
نایب‌رییس اتاق اصناف ایران ادامه داد: مردم همیشه در کنار مقام معظم رهبری، نظام و رییس‌جمهور بوده‌اند و با اجرای این طرح نیز انگیزه بیشتری برای فعالیت‌های اقتصادی مردم ایجاد می‌شود‌. شکریه افزود: در صورتی که ضریب نفوذ فساد و دامپینگ در اقتصاد کشور پایین باشد به‌طور قطع ضریب سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یافته و منجر به توسعه و رونق کسب‌وکار خواهد شد‌.
ضرورت مقابله با عدم شفافیت، رانت و فساد
همچنین در این رابطه رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اجرای طرح «اعاده اموال نامشروع» یکی از الزامات جدی در کشور به حساب می‌آید و امیدواریم که عزم ملی برای تحقق این طرح نیز در جامعه و حاکمیت وجود داشته باشد تا این طرح بدون مماشات و به صورت جدی اجرا شود‌.
محمد لاهوتی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که اقتصاد کشور را تهدید می‌کند، عدم شفافیت، رانت و فساد است که در همه ارکان کشور اعتقاد برای مبارزه با آن وجود دارد‌. وی افزود: این اتفاق از سال‌های دور هم افتاده و قرار بود که سران قوا با فساد برخورد کنند و حالا نیز این طرح جدید مطرح شده است؛ اما معتقدم که اگر عزم جدی وجود داشته باشد و برخورد در هر سطحی بدون در نظر گرفتن جایگاه افراد صورت گیرد، نتایج خوبی حاصل خواهد شد‌.
رییس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: در صورتی که بخواهیم با مماشات و همه‌جانبه با فساد برخورد نشود، طرح «اعاده اموال نامشروع» نتایج مثبتی را به همراه نخواهد داشت‌. وی تصریح کرد: کشور به جایی رسیده است که یکی از اولویت‌های اصلی برای برون‌رفت از شرایط سخت اقتصادی، مبارزه با فساد و حذف رانت‌های موجود در کسب‌وکار و ایجاد شرایط امن برای آنهاست؛ اما فساد امکان رقابت سالم را از کسانی که می‌خواهند سالم کار کنند گرفته است به‌طوری که این افراد با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند‌.
با هر فرد و هر سطحی برخورد شود
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اجرای این طرح چقدر باعث برگشتن اعتماد فعالان اقتصادی و رونق کسب‌وکار می‌شود، گفت: آنچه در عمل حاصل شود مهم است و می‌تواند عاملی برای جلب یا سلب اعتماد افکار فعالان اقتصادی و مردم شود‌.
رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بارها به موضوع مبارزه با فساد در کشوراشاره شده اما نتایج لازم به دست نیامده و فساد بیشتر شده است‌. لاهوتی تصریح کرد: در صورتی که این بار به صورت جدی به موضوع مبارزه با فساد پرداخته شود و مردم اثرات آن را در جامعه به چشم خود ببینند، منجر به حصول اطمینان می‌شود‌. اما این در صورتی امکان‌پذیر است که نقطه امنی برای هیچ‌کس (مفسد) وجود نداشته باشد و با هر فردی در هرسطحی برخورد شود‌.