گزارشی از بازار ارز مشهد

محمد جواد رنجبر/ گزارش میدانی خراسان رضوی از بازار ارز مشهد، حاکی از توزیع نشدن ارز دولتی در صرافی های مشهد و فروش دلار 4800 تومانی در بازار است.
به گزارش خراسان رضوی، در حالی که صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی 8اسفندماه امسال اعلام کرده بود که "هم اکنون تمام تقاضاهای واقعی ارز توسط صرافی‌های منتخب بانکی و مجاز متناسب با شرایط بازار پوشش داده می‌شوند، از این رو به منظور پایداری ثبات در بازار ارز کشور، ضرورت دارد اشخاص حقیقی و حقوقی برای تأمین ارز خود مطابق با "مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها" فقط به صرافی‌های مجاز فوق‌الذکر مراجعه و از تأمین ارز به واسطه دلالان و سوداگران ارزی پرهیز کنند"؛ گزارش میدانی خبرنگار خراسان رضوی از بازار ارز مشهد نشان می دهد که خبری از عرضه ارز دولتی در صرافی های تضامنی و بانکی مشهد نیست.
خبرنگار خراسان رضوی روز گذشته به تعدادی از صرافی های مشهد مراجعه کرد که همه آن ها اعلام کردند ارز دولتی ارائه نمی کنیم و این نوع ارز فقط توسط تعدادی از صرافی های منتخب بانکی در تهران عرضه می شود. در همین حال نرخ خرید دلار در صرافی های مشهد طی روز گذشته بین 4710 تا 4755 تومان و نرخ فروش نیز بین 4770 تا 4800 تومان بود. مراجعه خبرنگار خراسان رضوی به شعب مرکزی برخی بانک های استان نیز حاکی از آن است که آن ها هم ارز ارائه نمی کنند و اعلام کردند که ارز دولتی فقط در تهران عرضه می شود. در همین حال در شرایطی که بازار تهران تقریبا از لوث واسطه ها و سوداگران ارز پاک شده است، دلالان ارز همچنان راحت و آزادانه به خرید و فروش ارز در نزدیکی بانک ملی مرکزی مشهد ادامه می دهند. تعدادی از شهروندانی که برای تامین نیازهای خود از جمله سفر خارج از کشور، به بازار ارز مشهد مراجعه کرده بودند، از عرضه نشدن ارز دولتی در این شهر به شدت انتقاد کردند و معتقد بودند ارز دولتی باید در کلان شهرهای اصلی نیز عرضه شود تا بازار ارز این قدر افسار گسیخته نباشد.
نبود نظارت بانک مرکزی و عرضه نشدن ارز دولتی در مشهد به عنوان دومین کلان شهر ایران پس از تهران، باعث شده است، مردم مجبور باشند ارز مورد نیاز خود را گران تر از صرافی ها و دلالان تهیه کنند.


شایان ذکر است، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی 8 اسفندماه گفته بود: صرافی‌های منتخب بانکی برای فروش اسکناس خرد دلار آمریکا و یورو به اشخاص حقیقی و حقوقی طی روزهای کاری از ساعت ۱۱ تا ۱۶ اقدام می‌ کنند، از این رو خانوارها و صاحبان کسب و کار نیز می‌توانند برای تأمین نیازهای ارزی واقعی و مسافرتی خود به صرافی‌های منتخب بانکی مراجعه کنند.
صمد کریمی افزوده بود: هم اکنون تمام تقاضاهای واقعی ارز توسط صرافی‌های منتخب بانکی و مجاز متناسب با شرایط بازار پوشش داده می‌شوند، از این رو به منظور پایداری ثبات در بازار ارز کشور، ضرورت دارد اشخاص حقیقی و حقوقی برای تأمین ارز خود مطابق با "مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها" فقط به صرافی‌های مجاز فوق‌الذکر مراجعه و از تأمین ارز به واسطه دلالان و سوداگران ارزی پرهیز کنند، چرا که خرید ارز از دلالان ارزی و اشخاص حقیقی و حقوقی غیر مجاز به منزله قاچاق ارز محسوب می شود، دارای ریسک بالایی است و برابر با مقررات با آنان برخورد خواهد شد.