جنجال بر سر جعبه سیاه آسمان

جعبه سیاه هواپیمای تهران – یاسوج در حالی بعد از 14 روز از سقوط این هواپیمادر ارتفاعات دنا پیدا شد که از همان دقایق اولیه انتشار خبر پیدا شدن این جعبه ،بحث و جنجال بر سر آن نیز آغاز شد .از خبر درگیری فیزیکی برای تحویل ندادن این جعبه به دادستانی کهگیلویه و بویر احمد تا تردید درباره سالم بودن  محتویات آن .
پس از چند بار تایید و تکذیب ، در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری صبح دیروز دریافت جعبه سیاه را تایید کرد و پس از آن اعلام شد با طی شدن مراحل قانونی این جعبه به سازمان هواپیمایی کشوری ارجاع داده می‌شود تا اطلاعات آن مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.
پارسایی:عده‌ای می‌خواستند جعبه‌سیاه از جای دیگری منتقل شود
در این میان ایسنا  خبرداد: بهرام پارسایی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از اعمال فشار گروهی به استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای ممانعت از واگذاری جعبه سیاه هواپیمای تهران - یاسوج به دادستانی دنا خبر داد و گفت: گروهی سعی داشتند به استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعمال فشار کنند تا جعبه سیاه از مسیر دادستانی دنا منتقل نشود و این مسئله به درگیری فیزیکی هم منجر شد. آن‌ها می‌خواستند قبل از رویت دادستانی جعبه سیاه را به تهران ارسال کنند که خوشبختانه موفق نشدند.وی تاکید کرد : خوشبختانه جدیت مدیریت بحران و معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد جلوی این اقدام را گرفت و در نهایت به تحویل جعبه سیاه به دادستانی منجر شد.وی افزود: من و یکی از کارشناسان کمیسیون اصل ۹۰ از سوی کمیسیون به سازمان هواپیمایی معرفی شدیم تا بر تمام مراحل رسیدگی به سقوط هواپیما به ویژه بازخوانی جعبه سیاه نظارت داشته باشیم، جعبه سیاه صددرصد سالم تقدیم دادستانی شده و بقیه پیگیری‌ها انجام خواهد شد.


این در حالی است که جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به ایسنا این موضوع را تکذیب کرد و گفت: نمایندگان این سازمان در حین دریافت جعبه سیاه با دادستانی همکاری‌های لازم را داشتند و هیچ درگیری و مشکلی در این زمینه به وجود نیامده است.
تردید در سالم بودن جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده تهران − یاسوج
همچنین روز گذشته  درحالی که  مدیرکل نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی از سالم بودن جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده یاسوج  خبرداد،  رئیس کمیسیون سانحه از صدمه دیدن این قطعه به دلیل "نفوذ برف" در آن سخن به میان آورد .
به گزارش مهر، به رغم آن که مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده بود وضعیت ظاهری این دو جعبه سیاه نشان می دهد مشکلی برای آن ها از نظر فنی پیش نیامده، اما رئیس کمیسیون سانحه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج اعلام کرد به دلیل باقی ماندن جعبه سیاه ای تی آر آسمان به مدت دو هفته زیر برف ها، احتمال خرابی قطعات الکترونیکی آن وجود دارد که سبب شده نتوانیم به طور مستقیم به اطلاعات جعبه سیاه دسترسی داشته باشیم. البته احتمال پاک شدن اطلاعات جعبه سیاه وجود ندارد. همچنین  به گزارش میزان، حسن رضایی فر رئیس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای تهران- یاسوج تاکید کرد: هر دو جعبه سیاه حادثه دیده پیدا شده و خوشبختانه حافظه شان سالم است و ضربه زیادی به آن ها وارد نشده است. وی افزود : این جعبه ها به دلیل آن که دو هفته زیر برف بوده، آب به بردهای آن نفوذ کرده که نیاز به تغییر دارد ولی برای تعویض این بردها در کشور ایران یا فرانسه تصمیمی گرفته نشده است.رضایی فر در توضیح ابهامات ایجاد شده برای نفوذ آب به بردهای آن گفت: حافظه جعبه سیاه مقاوم است ولی برای اطمینان بیشتر بردهای الکترونیکی را تغییر می دهیم و دستور بین المللی برای آن وجود دارد.
انتقال پنجمین محموله بقایای  پیکر‌ جان باختگان
در همین حال  تسنیم نوشت: مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پنجمین محموله حاوی بقایای پیکر‌های جان باختگان سانحه هواپیمای مسافربری تهران ـ یاسوج به پزشکی قانونی ‌منتقل شد. کامروز امینی اظهار کرد: تمام مراحل احراز هویت این بقایا نیز اعم از نمونه برداری و آزمایشات ژنتیک توسط کارشناسان سازمان پزشکی قانونی کشور انجام می‌شود.