تمجيد به جاي جواب‌خواهي

هم‌زمان با سالروز تاسيس كميته امداد خميني(س) نشست فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با حضور پرویز فتاح، ريیس کمیته امداد امام خمینی(س) و اعضای این فراکسیون برگزار شد و در ادامه سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در تشریح جزيیات نشست فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: جلسه فراکسیون با توجه در پیش بودن سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(س) با حضور سیدپرویز فتاح رييس کمیته امداد برگزار شد و نمایندگان نقطه‌نظرات خود را در این نشست در رابطه با کمیته امداد مطرح کردند. وی افزود: در این نشست نمایندگان خواستار همکاری بیشتر کمیته امداد با نمایندگان مجلس و همچنین توجه به مسکن نیازمندان و عدم کاهش مستمری‌بگیران شدند، مگر اینکه خانواده‌هایی که مستمری دریافت می‌کنند به آن سطح از توانمندی اقتصادی رسیده که نیازی به این مستمری نداشته باشند. سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: نمایندگان همچنین خواستار هدفمند کردن وام اشتغال مستمری‌بگیران کمیته امداد شدند. نقوی خاطرنشان کرد: در ادامه این نشست سیدپرویز فتاح در ارائه گزارشی از عملکرد کمیته امداد گفت که کمیته امداد علاوه‌بر پرداخت مستمری به مددجویان خود، 18 خدمت دیگر را به آنان ارائه می‌کند که پرداخت مستمری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد درحالی‌که خدمات دیگری نیز به آن‌ها ارائه می‌شود. وی افزود: رييس کمیته امداد عنوان کرد که کمیته امداد هزینه تحصیل 300هزار دانش‌آموز و 70 هزار دانشجوی را پرداخت می‌کند و ساخت مسکن و تامین بهداشت و درمان و رسیدگی به ایتام از جمله خدمات کمیته امداد به مددجویان و فقراست. سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پایان گفت: فتاح گفت که در 11 ماه گذشته کمک‌رسانی به کمیته امداد از سوی مردم 30درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و این نشان می‌دهد مردم توجه بیشتری به حمایت از فقرا دارند و در ادامه از همکاری مجلس و دولت با کمیته امداد تشکر کرد. در گزارشي كه نقوي حسيني از نشست با فتاح ارائه كرد، جاي چند موضوع بسيار خالي بود كه چرا نمايندگان از وي نپرسيدند با وجود اين همه كمك‌هاي دولتي و مردمي چرا به گفته شخص فتاح فقر در حال افزايش است. از طرفي ديگر نمايندگان بايد از وي سوال مي‌كردند كه چرا براي هزينه‌هايي كه در كميته صورت مي‌گيرد گزارشي روشن براي مردم ارائه نمي‌شود كه ملت با اعتماد و اطمينان بيشتري به اين كميته براي رفع فقر كمك كنند؟
تمجيد به جاي جواب‌خواهي
اين سوالات كه از رييس كميته نشده است هيچ، برخي روز گذشته با تعريف و تمجيد از كميته امداد تلاش كردند تا ابهامات افكار عمومي را در رابطه با اين نهاد پاك كنند در همين راستا فراكسيوني موسوم به فراکسیون یاوران امداد امام(س) مجلس به مناسبت سالروز تشکیل کمیته امداد بیانیه‌ای صادر کرد. در اين بيانيه آمده بود:«چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران گذشت و اکنون در شرایطی گام به دهه پنجم نهاده‌ایم که در راستای اهداف اولیه انقلاب، افق‌های روشن‌تر و دورنماهایی زیباتر از پیش در برابر خویش قرار داده ایم. آن روزی که فرمان تشکیل نهادی برای رسیدگی به امور مستمندان از سوی حضرت امام خمینی(س) علیه اشراف صادر شد حتی مخاطبان آن نیز تصور چنین روزی را در خاطر خود نداشتند که اهداف مندرج در آن فرمان خدایی به زودی محقق شود. کمیته امداد در سال های گذشته، میلیون ها نفر از مردم نیازمند در سراسر کشور را زیر پوشش خدمات خود قرار داد و صدها هزار نفر از این عزیزان با آموختن و فراگیری شیوه های کار و تامین معاش خویش و نیز با کسب امکانات لازم راه خودکفایی را پیش گرفتند و از دایره مددجویان به مجموعه مددرسانان پیوستند و خود به دستگیری همنوعان خویش پرداختند. در کارنامه بلند و درخشان کمیته امداد امام خمینی (س)، نام مددجویان گرامی و عزیزی به چشم می‌خورد که دستیابی به چنین مراتب بالا و والایی از علم و دانش و تجربه را دور از دست خود می دانستند اما امروز به برکت نام بلند حضرت امام خمینی به درجه ای از اعتلا رسیده اند که خود یاوران خویش گشته اند. مقابله با فقر عزم و همتی مانند دفاع مقدس می‌خواهد. فقر را مانند دشمن باید از آب و خاک بیرون راند. وظیفه اصلی کمیته امداد برداشتن موانع نقش آفرینی مردم در فقرزدایی است. طبق فرمایش قرآن، مشکل نیازمندان فقط با همراهی مردم حل می‌شود که براین اساس یکی از سیاست های اصولی و خدشه ناپذیر کمیته امداد در دوره جدید استفاده از مشارکت مردمی است. امروز کمیته امداد موجب وحدت در کشور است و رنگ، قوم، زبان و ... در این نهاد جایگاهی ندارد. ورود به جناح بندی‌های سیاسی جزو خطوط قرمز کمیته امداد است. این نهاد همیشه مورد اعتماد مردم بوده و این اعتماد سرمایه اصلی این نهاد است که باید با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی اقدامات، پرهیز از حاشیه و خدمت‌رسانی سریع و بی منت به نیازمندان افزایش یابد.
در آستانه 14 اسفند سالروز تشکیل کمیته امداد امام خمینی (س) با گرامیداشت یاد و خاطره پیشکسوتان عرصه خدمت به محرومان و نیازمندان به ويژه مرحوم حاج حبیب ا... عسکراولادی و مرحوم حاج سید رضا نیری با ارج نهادن به خدمات گسترده این نهاد مقدس از برنامه ها و خدمات مهم و اساسی کمیته امداد امام خمینی به‌ویژه توانمندسازی و اشتغالزایی خانواده‌های تحت حمایت به خصوص در دوران مدیریت جناب مهندس فتاح ریاست محترم این حمایت كرده و اعلام می داریم همچنان از در جهت اهداف نظام مقدس اسلامی از هیچ کوشش و تلاشی در جهت رفع فقر و محرومیت از چهره ایران اسلامی فروگذار نخواهیم کرد».


چشم‌پوشي بر مشكلات كميته؟
اين تعريف و تطهير در حالي صورت گرفته است كه چندي پيش يكي از نمايندگان مجلس به وضعيت اين كميته اعتراض‌هاي فراواني داشت. بهروز بنیادی درنشست علنی (‌ یکشنبه 29 بهمن ) مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به رییس کمیته امداد امام(س)، افزود:‌ جنابعالی مطرح کردید که تعداد فقرا افزایش پیدا کرده است، وقتی مدیران شما در شهرهای کوچک حقوق بالای 5 میلیون تومان دریافت مي‌ کنند، وقتی اضافه کار کامل دریافت می‌کنند؛ وقتی فساد در کمیته امداد بیداد می‌کند؛ وقتی کمک به خانواده های بدسرپرست را منوط به ارایه طلاق نامه می‌کنند و حاضر نیستند بیشتر از 6 ماه از آن‌ها حمایت کنند، وقتی به بهانه های مختلف مستمری مددجویان قطع می‌شود، باید تعداد فقرا افزایش پیداکند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد:‌ وقتی اژدهای هفت سر پول‌پاشی در کمیته امداد وجود دارد، وقتی مشخص نیست وام‌های قرض‌الحسنه ای که نمایندگان مصوب می‌کنند به چه کسی پرداخت می شود، چه توقعی دارید که تعداد فقرا افزایش پیدا نکند؛ شما باید از مجموعه کمیته امداد بیشترمراقبت کرده و باید به داد کارمندان جزء‌ خود برسید، متاسفانه هیچ گونه قانون خاصی برای استخدام و قطع ارتباط دراین نهاد وجود ندارد.
شفاف‌ باشيد
كميته امداد از نهادهايي است كه به دليل جابه‌جايي‌هاي كلان مالي بايد پاسخگوي رسانه‌ها باشد ولي شاهد آن‌ هستيم كه كمتر به اين وظيفه خود عمل مي‌كند و اگر رسانه‌اي نيز به آن‌ها انتقاد كند دلگير خواهند شد.
اميدواريم نهادهاي كشور و به ويژه آن‌هايي كه نام انقلاب را يدك مي‌كشند در شفاف‌سازي پيشرو باشند و به گونه‌اي عمل نكنند كه نگاه نامناسبي از جانب مردم نسبت به آن‌ها ايجاد شود.