گفت و گو و دیگر هیچ

گروه سیاسی- ژانو ایو لودریان وزیر خارجه به تهران آمد تا با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کند. پیش از آنکه پای لودریان به ایران برسد وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای محورهای گفت‌وگوی وی با ایران را؛ توافق هسته‌ای، برنامه موشکی ایران و نقش ایران در منطقه عنوان کرده بود. از مدت‌ها پیش اروپایی‌ها زمزمه مذاکره درباره توان موشکی ایران را مطرح کرده بودند و با وجود واکنش مسوولان کشورمان به عدم مذاکره درباره توان دفاعی کشور، آنها همچنان بر مواضع خود در این زمینه پافشاری می‌کنند. به نظر می‌رسد حضور لودریان در ایران شاهدی بر پافشاری کشورهای اروپایی 1+5 برای گفت‌وگو در این زمینه باشد. علاوه بر این واکنش مقامات ایرانی به ویژه مقامات نظامی و اصرار آنها بر اینکه فرانسوی‌ها حق مذاکره درباره مسایل دفاعی ایران را ندارند، شاهد مثال دیگری از تلاش اروپایی‌ها برای نشاندن ایران پای میز مذاکره است. البته مقامات کشورمان در گفت‌وگو با لودریان بار دیگر بر عدم مذاکره و تغییر وضعیت توان دفاعی ایران تاکید کردند، با این حال مشخص نیست که آیا اروپایی‌ها در این شرایط پیروز میدان خواهند بود یا نه؟
انتقاد ظریف از عملکرد اروپایی‌ها در برجام
وزیر امور خارجه کشورمان و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در حالی روز گذشته با هم دیدار و گفت‌و گو کردند که محمدجواد ظریف از برخی رفتارها و اظهارات مقامات اروپایی در اجرای برجام و نیز تاثیرپذیری از فشار آمریکایی‌ها انتقاد کرد. وی دراین باره افزود: برجام به عنوان یک توافق چندجانبه که اروپا هم در به ثمر رسیدن آن سهیم بود و به گواهی ۱۰ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران کاملا به آن پایبند بود، در حال حاضر دستخوش بازی‌های غیرمنطقی و سیاسی کاری‌های آمریکایی‌ها شده است که اروپا می‌تواند نقش سازنده‌تری در حفظ این دستاورد بین‌المللی ایفا کند و قبل از هر چیز ضمن اجرای کامل تعهدات خود، آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا با وجود بدعهدی‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیرمنطقی و غیرحقوقی نیز مطرح کند. وی افزود: حفظ این دستاورد دیپلماتیک بین‌المللی باید برای همه ما به یک اندازه مهم باشد و حمایت در گفتار کافی نیست. اگر قرار است جامعه بین‌المللی تلاش کند یک طرف را راضی به ماندن در توافق هسته‌ای کند این ایران است که باید راضی شود و نه آمریکا. آمریکا نه تنها در اجرای تعهدات خود بدعهدی نهادینه داشته است، بلکه حتی مانع اجرای تعهدات اروپا هم شده است.
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز در این دیدار با یادآوری تصمیم کشورش در احترام به برجام و حفظ و اجرای آن گفت: فرانسه اعتقاد راسخی برای اجرای برجام دارد و اقدام عملی متعدد و گسترده‌ای برای اجرای آن داشته است که از آن جمله سرمایه‌گذاری در صنایع خودرو و انرژی ایران و ایجاد اعتبار ویژه برای همکاری تجاری و سرمایه گذاری در پروژه‌های مشترک در ایران است. لودریان با اشاره به اراده فرانسه برای تداوم‌ روابط محکم و دوستانه با ایران اظهار داشت: اروپا به ویژه فرانسه متعهد و علاقه‌مند به اجرای برجام با وجود فشارهای آمریکاست. ما درباره همکاری‌های بانکی اقدامات خوبی را شروع کردیم و سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران پس از برجام رشد چشمگیری داشته است که ضمانت‌های صادراتی و گشایش خطوط اعتباری از جمله نشانه‌های این همکاری است.


توان نظامی ایران برای دفاع از کشور و بازدارندگی است
وزرای امور خارجه ایران و فرانسه همچنین در این دیدار درباره مهم‌ترین مسایل و تحولات منطقه‌ای به‌ویژه سوریه و یمن گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه کشورمان درباره تحولات منطقه، به تلاش‌ها و پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران‌های منطقه اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی طرف‌ها اراده‌ای برای حل و فصل سیاسی بحران‌های منطقه ندارند. ما فکر می‌کنیم که اروپا می‌تواند دوستان منطقه‌ای خود را متقاعد به در پیش گرفتن راه‌حل‌های سیاسی در این مشکلات و بحران‌ها کند. اگر اروپا واقعا به دنبال پایان دادن به فاجعه‌های انسانی در منطقه است می‌تواند در این زمینه از تبادل‌نظر با ایران استفاده کند ولی اگر هدف، تبلیغات و یا راضی کردن آمریکاست ما در این بازی وارد نمی‌شویم. ظریف در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره توان موشکی ایران، ضمن تشریح مذاکرات برجام و تبیین مستدل این واقعیت که موضوع موشکی ایران خارج از برجام و حتی قطعنامه ۲۲۳۱ است تاکید کرد: آمریکا و دیگر کشورهایی که منطقه ما را با فروش سلاح به انبار باروت تبدیل کرده‌اند باید این اقدامات را متوقف کنند. ایشان افزود: توان نظامی ایران برای دفاع از کشور و بازدارندگی است و ایران با توجه به تجربه تلخ جنگ تحمیلی آموخته است که برای دفاع از شهروندان خود به توان بازدارندگی خود متکی باشد.
سیاست نادرست اروپا در امتیازدهی به آمریکا برای باقی ماندن در برجام
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره راهکارهای گسترش مناسبات دوجانبه و مسایل منطقه‌ای و امنیت بین‌الملل با وی گفت‌وگو کرد. شمخانی در این دیدار با استقبال از گسترش روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور بر ضرورت تسریع در رفع موانع باقیمانده در مسیر مبادلات بانکی در فضای پسابرجام تاکید کرد و اظهار داشت: منطق هر نوع توافق بین‌المللی صیانت همه طرف‌ها و جامعه جهانی از آن بوده و درخواست پایبندی از یک طرف و بی‌تفاوتی نسبت به نقض تعهدات طرف دیگر قابل قبول نیست. دریابان شمخانی با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای کامل تعهدات طرف‌های اروپایی در برجام افزود: عدم موفقیت توافقنامه برجام منجر به شکست اعتبار توافقات بین‌المللی و منطق گفت‌وگو برای حل مسایل جهانی خواهد شد. نماینده مقام معظم رهبری عنوان داشت: سیاست اروپا در امتیازدهی به آمریکا برای باقی نگه داشتن این کشور در برجام نادرست و به معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی ترامپ است. وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه واقعی با تروریسم در عراق و سوریه تاکید کرد: عدم مقابله پرهزینه جمهوری اسلامی ایران با تروریسم می‌توانست تصاعد غیرقابل کنترل این بحران و توسعه ناامنی‌ و بی‌ثباتی به اروپا از جمله فرانسه را رقم بزند. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حضور و فعالیت آزادانه گروه‌های تروریستی معارض جمهوری اسلامی ایران در فرانسه اظهار داشت: عدم مقابله پاریس با گروه‌های تروریستی حاضر در این کشور که در ترور هزاران نفر از مردم بی‌گناه کشور ما دست داشته‌اند با مسوولیت بین‌المللی فرانسه در مقابله با تروریسم مغایرت داشته و به‌طور قطع مقوم روند رو به توسعه روابط دو کشور نخواهد بود.
توان دفاعی ایران تهدید‌کننده هیچ کشوری نیست
دریابان شمخانی تقویت توانمندی دفاعی ایران به‌ویژه قدرت موشکی کشوررا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در مسیر اجرای سیاست بازدارندگی عنوان کرد و افزود: توان دفاعی ایران تهدید‌کننده هیچ کشوری نبوده و توسعه آن بدون تاثیرپذیری از مولفه‌های سیاسی، تابعی از نیازمندی‌های امنیتی و تهدیدات بالقوه کشور است. دبیر شورای عالی امنیت ملی قطعنامه اخیر پیشنهادی برخی کشورهای اروپایی در مورد یمن را ناامید‌کننده و علامت بی‌تفاوتی کشورهای غربی به نسل‌کشی و نقض حقوق بشر در یمن و فجایع انسانی در این کشور عنوان کرد و اظهار داشت:چشم پوشیدن از محاصره شدید مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن و بی‌تفاوتی نسبت به شیوع گسترده قحطی و بیماری در این کشور شائبه ترجیح منافع اقتصادی حاصل از پشتیبانی از عربستان سعودی و امارات را ایجاد کرده و بیانگر استاندارد دوگانه و قابل معامله بودن جان انسان‌ها در نظر مقامات برخی کشورهای اروپایی و آمریکاست. وی دستاوردهای سیاسی و میدانی اخیر در سوریه را حاصل استقرار و فعالیت دولت قانونی در این کشور عنوان کرد و افزود: در صورت توقف رویکرد حمایتی از معارضان و تروریست‌های مسلح و پیگیری مسیر گفت‌وگوهای سوری- سوری، ثبات و آرامش به این کشور بازخواهد گشت.
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی در خصوص سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی کشورمان اظهار داشت: با تاریخ، قدرت و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران به خوبی آشنا هستیم و معتقدیم که در فضای پسابرجام چشم‌انداز روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و فرانسه بسیار روشن است. وزیر خارجه فرانسه با قدردانی ازبرخورد فعال جمهوری اسلامی ایران با توافقنامه برجام و اجرای کامل تعهدات گفت:دولت فرانسه ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی طرف‌های امضا‌‌کننده برجام به تعهدات خود، مواضع آمریکا راموجب شکنندگی این توافقنامه بین‌المللی می‌داند و با آن مخالف است.
لودریان با اشاره به اقداماتی که از سوی فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به منظور تسهیل مراودات بانکی با ایران در جریان است اظهار داشت: به زودی راهکارهای جدیدی به منظور ایجاد گشایش‌های جدی در روابط پولی و بانکی میان ایران و فرانسه اعلام خواهد شد.