نوبرانه های 97 بازار خودرو

سال 96 برای اولین بار شاهد آگهی پیش فروش برخی خودروهای جدید بودیم. سایپا کوییک، هایما اس 5، رنو تالیسمان، جک اس 3، ساینا اتوماتیک، پژو 508، دنا پلاس توربو شارژ و... خودروهایی بودند که خودروسازان داخلی تولید آن ها را برای نخستین بار برای بازار داخل کلید زدند. برخی از این خودروها مونتاژی بودند اما برخی دیگر با میزان داخلی سازی بیشتر، پا به بازار خودروی کشور گذاشتند. هم اینک نیز که کمتر از دو هفته به پایان سال شمسی مانده است، اظهارات مدیران شرکت های خودروسازی حاکی از ورود برخی خودروهای نوبرانه در سال آینده است. در این میان برخی کاملاً جدید هستند، بعضی از آن ها سابقه عرضه به صورت وارداتی دارند و بعضی دیگر هم به صورت وارداتی اما محدود قبلا به بازار عرضه شده اند.
 
ورود سایپا-سیتروئن با سیتروئن C3 به بازار
آذر امسال بود که شرکت مشترک سایپا- سیتروئن، به طور رسمی از سیتروئن C3 رونمایی کرد. یک خودروی کراس اور مانند، اما جمع و جور که با ظاهری نسبتاً متفاوت و جوان پسند، جذابیت و شیک بودن خاص خود را داراست. یکی از ویژگی های ظاهری و منحصر به فرد این خودرو که آن را بیش از پیش برای استفاده شهری مناسب می سازد، ضربه گیرهای بزرگ مشکی رنگ روی درها با نام Airbump است. این خودرو از موتور چهار سیلندر توربو با حجم 1.6 لیتر بهره می گیرد که می تواند 165 اسب بخار قدرت را تولید کند. مصرف سیکل ترکیبی این خودرو در حدود 6.1 لیتر است. نیروی موتور نیز توسط جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو انتقال می یابد. گفته می شود که این خودرو، بهار 97 به بازار عرضه خواهد شد و با احتساب دلار 4700 تومانی، قیمتی در حدود 110 میلیون تومان خواهد داشت.
 


دیگر خودروهای جدید
غیر از ایران خودرو و سایپا، دیگر خودروسازان نیز از ورود خودروهای جدید خود به بازار در سال آینده خبر دادند. به عنوان مثال، کارمانیا با توجه به رونمایی از خودرو BYD S7 در آذر امسال، قرار است از مرداد سال آینده اولین سری این محصول را وارد بازار کند. از طرف دیگر، خبرهایی از حضور مجدد خودروی مینی بعد از دوری 40 ساله از بازار ایران به گوش می رسد و گویا پرشیا خودرو قصد دارد این خودروی انگلیسی و البته لوکس را از اوایل سال آینده با قیمتی البته بین 275 تا 475 میلیون تومان عرضه کند. از آرین موتور نیز خبر می رسد که این شرکت قصد دارد مدل های جدیدی از جیلی را تابستان آینده به بازار بفرستد. کرمان موتور هم در حال مذاکره با هیوندای برای تولید هیوندای النترا و توسان در سال 97 در ایران است. از دیگر خودروهایی که می توان انتطار ورود آن ها را در سال جدید به بازار داشت، سانگ یانگ رکستون G4 توسط رامک خودرو، لوکسژن اس 5توسط آرمان موتور کویر و هاوال اچ 6توسط بهمن موتور است. از طرفی تولید داخلی رنو داستر و رنو سیمبل در شرکت مشترک ایدرو و رنو و نیز تولید (مونتاژ) محصولات سواری بنز در ایران نیز از دیگر مواردی است که برای تحقق آن ها باید منتظر سال آینده ماند.
 
301، سدان جدیدی از پژو
پژو 301 یکی از خودروهای پسابرجامی است که قرار است سال آینده توسط ایکاپ (شرکت مشترک پژو و ایران خودرو) وارد بازار شود. اگر چه این خودرو امسال به صورت محدود وارد و با قیمتی در حدود 94 میلیون تومان عرضه شد، با این حال مسئولان ایران خودرو، وعده داده اند که تابستان سال آینده با داخلی سازی 50 درصدی آن را روانه بازار کنند. پژو 301 با کابینی که اندکی از پژو 206 صندوق دار بزرگ تر است، در مجموع یک سدان خانوادگی جمع و جور و اقتصادی به حساب می آید. موتور 1600 سی سی این خودرو با توان 114 اسب بخار، قدرتمندتر از 206 صندوق دار است. این خودرو به رغم بهره مندی از استاندارد آلایندگی یورو 6، مصرف سوختی تقریباً برابر با 206 صندوق دار دارد. وزن 1190 کیلویی، آن حدود 100 کیلو از SD 206 بیشتر است و شاید همین هم موجب صفر تا صد 12.1 ثانیه ای اش شده که مقداری کندتر از 206 اس دی است.
 
لباس جدید برای ام وی ام 110
در کنار خودروهای گران قیمت، سال آینده بازار شاهد ورود نسخه های جدیدی از خودروهای ارزان قیمت تر خواهد بود که تغییراتی را نسبت به مدل های قبلی خود داشته اند. از جمله این خودروها، ام وی ام 110 است که قرار است با ترکیب رنگ دوگانه و اسپرت، به بازار بیاید. بدین ترتیب طرفداران خودروهای جمع و جور، ارزان و کم مصرف، یکی از خودروهای مطلوب خود را با ظاهری جدید در بازار خواهند یافت. مدیران خودرو قیمت این خودرو را 39 میلیون و 900 هزار تومان اعلام کرده است. از دیگر خودروهای این چنینی می توان به عرضه سمند سورن با ظاهر جدید در سال آینده اشاره کرد.
 
پژو 2008 و اتمام یک تکلیف ناتمام
پژو 2008 را تکلیف ناتمام ایکاپ در سال 96 باید دانست. این خودرو امسال با قیمتی  درحدود 103 میلیون تومان عرضه شد، اما استقبال مشتریان و البته تاخیر در تحویل، قیمت آن را در بازار تا 130 میلیون تومان هم رساند. با این حال از شواهد پیداست که ایران خودرو می خواهد در سال 97، این تکلیف نیمه تمام را به سرانجام برساند و این خودرو را وارد چرخه تولید انبوه کند. پژو 2008 یک خودروی خانوادگی چندکاره در کلاس شاسی بلندهای جمع و جور است و طبق ادعای ایران خودرو بهترین پژویی است که از نظر موتور و سیستم پیشرانه و انتقال قدرت تاکنون در ایران تولید شده است. این خودرو از یک موتور 1600 سی سی توربو شارژ بهره می گیرد که توانی معادل با 163 اسب بخار و مصرف سوختی معادل با 6.7 لیتر در 100 کیلومتر را دارد. سیستم انتقال قدرت پژو 2008 اتوماتیک شش دنده است.