امنیت و رفاه ایران و عراق به هم گره خورده است




سفر سه روزه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به عراق دیروز و با حضور وی در شهرهای مقدس کربلا و نجف به پایان رسید. جهانگیری در این سفر با رئیس جمهوری، نخست‌وزیر، رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهوری و دبیرکل حزب اسلامی عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد.


برنامه‌های معاون اول رئیس جمهوری در عراق صبح روز پنجشنبه با دیدار ایاد سامرایی رئیس اسبق پارلمان عراق و دبیرکل حزب اسلامی این کشور آغاز شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، سامرایی با حضور در محل اقامت معاون اول رئیس جمهوری در خصوص آخرین وضعیت عراق و همکاری‌های دو جانبه گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد. معاون اول رئیس جمهوری در این دیدار با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوران بازسازی عراق در کنار مردم این کشور بوده و خواهد بود گفت: امیدوارم با هماهنگی و انسجام میان اهل سنت، شیعه واکراد حرکت بزرگی در بازسازی عراق شکل بگیرد و این ملت بزرگ بتواند نقش تاریخی خود را در منطقه بخوبی ایفا کند. جهانگیری تصریح کرد: با اطمینان می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران در کنار برادران اهل سنت و شیعه و اکراد در عراق قرار دارد و پیروان مذاهب و اقوام مختلف همان‌طور که در مبارزه با داعش موفق شدند و یکپارچگی عراق را حفظ کردند امروز نیز می‌توانند کشورشان را بازسازی کنند. ایاد سامرایی نیز در این دیدار با قدردانی از دیدگاه‌های مثبت جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر برای کمک و بازسازی این کشور گفت: عراق امروز از دو چالش بزرگ بیرون راندن اشغالگران امریکایی و اخراج تروریست‌ها عبور کرده است و مهم‌ترین مأموریت امروزش جذب سرمایه‌گذاری برای بازسازی عراق است. رئیس اسبق پارلمان عراق با تأکید بر اینکه ایران در این زمینه می‌تواند بزرگترین شریک ما در عرصه اقتصادی و سیاسی باشد گفت: ما می‌خواهیم به همت مردم روابط عراق در منطقه و جهان را توسعه دهیم.
مهم‌ترین پیش نیاز یکپارچگی عراق انسجام داخلی است
معاون اول رئیس جمهوری بعد از این ملاقات با همتای عراقی خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد. اسحاق جهانگیری صبح روز پنجشنبه در دیدار نوری المالکی معاون اول رئیس جمهوری عراق که در محل اقامت معاون اول رئیس جمهوری کشورمان انجام شد اظهار داشت: مسائل عراق پس از داعش پیچیدگی‌هایی دارد و انتظارات و مطالبات مردم نیز افزایش یافته و مردم توقع دارند که هرچه سریعتر مشکلات مرتفع شود و بازسازی عراق سرعت بیشتری پیدا کند و عراق به جایگاه اصلی خود که یکی از کشورهای قدرتمند جهان اسلام بوده بازگردد. معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اهمیت انسجام داخلی و سیاسی عراق و ضرورت پیشگیری از آسیب رسیدن به انسجام داخلی این کشور گفت: مهم‌ترین پیش نیاز یکپارچگی عراق انسجام داخلی است چرا که بدون انسجام و همگرایی شاهد دخالت بیگانگان در امور این کشور خواهیم بود. معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه عراق ظرفیت‌های مهمی دارد و از مؤلفه‌های قدرت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: مردم عراق مردمی با فرهنگ و ریشه دار هستند و مرجعیت دینی این کشور نفوذ کلام و تأثیرگذاری بالایی دارد.
جهانگیری اضافه کرد: با توانمندی‌های فراوانی که در عراق وجود دارد علی رغم میل برخی کشورها که می‌خواهند عراق به جایگاه واقعی خود بازنگردد، عراق مسیر توسعه و پیشرفت را طی خواهد کرد. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به برخی اختلاف‌ها که درمیان گروه‌های مختلف کشور عراق وجود دارد افزود: نقش مرجعیت در حل اختلافات بسیار مهم و کارآمد است و درمواقع اختلاف می‌تواند کارساز و تعیین‌کننده باشد. معاون اول رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد روابط
دو جانبه تهران ـ بغداد همواره رو به توسعه باشد و ایران بتواند در بازسازی عراق در کنار دولت و ملت این کشور نقش پر رنگ تری را بر عهده بگیرد. معاون اول رئیس جمهوری عراق نیز در این دیدار با اشاره به انتخابات پیش رو در این کشور، بر اهمیت و حساسیت این انتخابات تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم اوضاع را بخوبی کنترل کنیم چرا که بروز اختلافات می‌تواند به ساختار سیاسی کشور آسیب وارد کند. نوری المالکی با تأکید بر اهمیت اتحاد و همدلی میان گروه‌های شیعه، سنی و کردهای عراق خاطرنشان کرد: اگر همدلی در میان گروه‌های عراقی نباشد شاهد طایفه گری و توطئه‌های خارجی در عراق خواهیم بود چرا که برخی کشورهای منطقه به‌دنبال توطئه در عراق هستند. وی با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از عراق تصریح کرد: اگر موضع‌گیری و حمایت‌های تهران نبود، رؤیا و آمال برخی از کشورهای منطقه در عراق محقق می‌شد اما ایران همواره و در همه حال در کنار دولت و ملت عراق بوده و امیدوارم این حمایت‌ها در رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در عراق نیز نمود پیدا کند.
امنیت و رفاه عراق امنیت و رفاه ایران است
برنامه بعدی اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه دیدار با فواد معصوم رئیس جمهوری عراق بود. جهانگیری در دیدار با فؤاد معصوم با بیان اینکه نقش عراق در جهان اسلام و منطقه و در عرصه بین‌المللی ممتاز است گفت: دولت و ملت عراق با تکیه بر مرجعیت دینی، رهبری با درایت سیاسی و قانون اساسی مترقی خود موفق شدند به فضل الهی از بحران‌ها با سربلندی عبور کنند. وی افزود: همه اقوام و مذاهب و جریانات سیاسی به‌دنبال وحدت و یکپارچگی عراق هستند و این عامل مهم‌ترین محرک در پیشرفت عراق و نابودی تروریسم است. معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه مهم‌ترین رمز پیروزی عراق بر مشکلات همین وحدت و یکپارچگی ملی است گفت: باید از این وحدت در چارچوب قانون اساسی حفاظت شود. جهانگیری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مواقع سختی و پیروزی در کنار دولت و ملت عراق بوده است، اظهار داشت: در مبارزه ملت عراق با داعش نشان دادیم جمهوری اسلامی ایران از عراق جداشدنی نیست و امروز نیز که بحث بازسازی عراق مطرح است آمادگی داریم در کنار دولت و ملت عراق باشیم زیرا ما امنیت و رفاه عراق را امنیت و رفاه ایران می‌دانیم. وی با اشاره به افزایش مناسبات فی مابین در حوزه اقتصادی و به‌طور مشخص در بخش نفت، گاز و برق و نیز تبادل فرهنگی و سفر میلیون‌ها زائر از دو کشور گفت: باید تلاش کنیم تا سطح مبادلات اقتصادی از 7 میلیارد دلار عبور کند. معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: حل برخی موانع اداری و مسائل بانکی می‌تواند در این زمینه اثربخش باشد. خوشبختانه اراده سیاسی در بالاترین سطح وجود دارد تا بستر برای همکاری جدی‌تر بخش خصوصی با یکدیگر مهیا شود. جهانگیری با اشاره به اینکه روابط ایران و عراق در بالاترین سطح قرار دارد و می‌تواند به‌عنوان یک الگوی موفق در منطقه مطرح شود گفت: ما خواستار تعامل و همکاری همه کشورهای منطقه هستیم و معتقدیم کشورهای مسلمان منطقه می‌توانند مشکلاتشان را با گفت‌و‌گو حل کنند. وی در این نشست با ابلاغ سلام رئیس جمهوری کشورمان به رئیس جمهوری عراق از نقش و شخصیت مرحوم جلال طالبانی در توسعه مناسبات تهران ـ بغداد به نیکی یاد کرد. رئیس جمهوری عراق نیز در این دیدار با تأکید بر روابط تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور ایران و عراق گفت: ما حمایت ایران از عراق در مقابله با گروه‌های تروریستی و داعش را فراموش نکرده و امروز نیز در دوره بازسازی نیازمند این همکاری هستیم. فؤاد معصوم با اشاره به زمینه‌های بسیار برای همکاری اقتصادی دو کشور گفت: عراق از سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی استقبال می‌کند و خواهان ایفای نقش پر رنگ‌تر بخش خصوصی ایران در این زمینه است. وی همکاری با کشورهای دوست و همسایه را اولویت بغداد توصیف و تأکید کرد: روابط دو کشور براساس منافع مشترک بنا شده است و اطمینان می‌دهیم که عراق در هیچ اقدامی علیه همسایگانش مشارکت نخواهد کرد. رئیس جمهوری عراق با اشاره به مذاکرات انجام شده در حوزه مسائل اقتصادی، ‌بانکی و آب و هوا گفت: ما خواهان استفاده از تجربیات ایران برای حل مشکلات هستیم.
فؤاد معصوم بر حفظ وحدت ملت عراق در برهه کنونی تأکید کرد و آن را عاملی مهم برای عبور از مشکلات و حفظ یکپارچگی عراق دانست.
مخالفت‌ها با ایران و عراق به خاطر ساختار مردمی و دموکراتیک آنهاست
بعدازظهر پنجشنبه هم نوبت دیدار معاون اول رئیس جمهوری کشورمان با رئیس مجلس عراق بود. اسحاق جهانگیری در دیدار با سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق گفت: اهتمام و تدابیر صحیح دولت و مجلس عراق برای حفاظت ازیکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور ارزشمند است و دولت و ملت عراق می‌توانند با اتکا به مؤلفه‌های قدرتی که در اختیار دارند نه تنها بر مشکلات غلبه کرده بلکه دوره و مسیر جدیدی برای پیشرفت باز کنند. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به برگزاری انتخابات در عراق در آینده نزدیک گفت: دولت عراق یکی از کشورهای مردمی و دموکراتیک منطقه است که نمایندگان و دولت برآمده از آن با رأی مردم انتخاب می‌شوند آن هم در منطقه‌ای که مردم بخش‌هایی از آن قرن‌ها است آرزوی دیدن صندوق رأی را برای انتخاب یا برکنارکردن مسئولان خود دارند.
جهانگیری افزود: بعضی از دشمنی‌ها و مخالفت‌ها با کشورهایی نظیر ایران و عراق به خاطر ساختار دموکراتیک این دو کشور است که رأی و نظر مردم امری تعیین‌کننده است. سلیم الجبوری نیز با مبارک و مثبت خواندن این سفر در مناسبات آتی دو کشور گفت: پیام سفر جنابعالی در این برهه حساس دوستی و گسترش مناسبات است. وی با بیان اینکه پارلمان عراق حامی توافق‌های دو کشور در همه زمینه هاست گفت: ما برای ثبات نیازمند بهبود اوضاع اقتصادی کشور هستیم و برای رشد اقتصادی نیازمند همکاری با همه کشورها بویژه جمهوری اسلامی ایران می‌باشیم. وی با اشاره به شرایط دشوار عراق در زمان حضور تروریست ها گفت: مهم‌ترین عامل موفقیت دولت و ملت عراق در برابر مشکلاتی نظیر تروریسم، افراطی گری و تجزیه و تقسیم اتحاد و یکپارچگی بوده است.
اسحاق جهانگیری پس از دیدار با رئیس مجلس این کشور در بغداد وارد نجف شد و از سوی استاندار نجف مورد استقبال قرار گرفت. وی شامگاه پنجشنبه پس از ترک بغداد و ورود به نجف، بلافاصله به کربلای معلی عزیمت کرد و تا ساعتی پس از بامداد جمعه در حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) به اقامه نماز و راز و نیاز پرداخت. جهانگیری همچنین در سومین روز از سفر خود به عراق، صبح روز جمعه با حضور‌ در نجف اشرف، حرم مطهر و ملکوتی امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) را زیارت کرد. علاوه بر این جهانگیری همچنین از طرح توسعه حرم مطهر علوی مزین به نام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) بازدید کرد و در جریان آخرین پیشرفت‌های اجرایی این طرح و برنامه زمانبندی تکمیل آن قرار گرفت و پس از آن عراق را به مقصد تهران ترک کرد.
معاون اول رئیس جمهوری کشورمان روز چهارشنبه در نخستین روز سفر خود به بغداد با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز دیدار کرد. جهانگیری در آن دیدار درباره موضوعات مختلف از جمله مناسبات بانکی، اتصال خطوط راه آهن دو کشور و نیز مسأله ریزگردها رایزنی و تأکید کرد که ایران در مرحله سازندگی و عمران در کنار عراق قرار خواهد داشت. العبادی نیز پس از آن دیدار گفت که زمینه‌های توافق بین جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار گسترده و بزرگ است.