زنان آهنین!



حامد جیرودی



قهرمانی و مدال آوری؛ این آرزویی است که حالا دختران وزنه‌برداری ایران در سر دارند. در نگاه اول شاید کمی عجیب به‌نظر برسد اما بانوان ورزشکار ایرانی بارها ثابت کرده‌اند که خواستن توانستن است و حالا دختران وزنه بردار ایرانی می‌خواهند ثابت کنند دست کمی از ستاره‌های این رشته در رده آقایان ندارند و می‌توانند همانند آنها افتخار آفرینی کنند.
استارت این مهم حالا زده شده است. اسفندماه سال گذشته بود که‌ فدراسیون وزنه‌برداری توانست مجوز آموزش‌ وزنه‌برداری به بانوان را بگیرد. خردادماه سال‌جاری هم کار وزنه‌برداری زنان با آموزش آغاز شد اما قرار بر این شد تا زمانی که وزارت ورزش مجوز رسمی برای فعالیت زنان صادر نکند، فدراسیون هم اقدامی انجام ندهد.‌ اما بعد از کلاس‌های آموزشی، کم‌ کم راه برای وزنه‌برداری بانوان باز شد و 16 بهمن ماه، دختران وزنه‌برداری در سالن وزنه‌برداری مجموعه آزادی گرد هم آمدند و در رکوردگیری شرکت کردند. و حالا یک سال بعد از استارت ماجرا، نخستین اردوی این تیم آغاز شده است. دخترانی که الگوهایی مثل حسین رضا‌زاده، بهداد سلیمی، سهراب مرادی، کیانوش رستمی، محمد نصیری، حسین توکلی و شاهین نصیری نیا دارند و می‌خواهند مانند آنها روزی به اوج قله المپیک برسند. مراسم افتتاح نخستین تمرین ملی‌پوشان بانوی وزنه‌برداری کشورمان در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان، با حضور نماینده وزارت ورزش و جوانان، علی مرادی رئیس فدراسیون و مسئول وزنه‌برداری بانوان کشورمان، روز 12 اسفند در کمپ تیم‌های ملی وزنه‌برداری برگزار شد و الناز باجلانی (کردستان)، نگین ولیان (خراسان رضوی)، مهدیه کلالی و سیده نرگس میرزکی (تهران)، پارمیدا محمودیان (گلستان)، نیوشا مرادی (فارس)، مریم یارمحمدی و زهرا قدسی (آذربایجان شرقی) و پریا حاجی علی اکبری (همدان) در رده سنی نوجوانان و ندا قادری (خراسان رضوی)، مریم زارع و فاطمه قدمی (فارس)، فاطمه رضا نژاد(گلستان)، حدیثه حاجی کناری (مازندران) و مریم قاره (زنجان) در رده سنی جوانان، ملی پوشانی هستند که در حال حاضر اردوهای خود را زیر نظر مربیان خود مریم امرالله از تهران و معصومه امانی از گیلان آغاز کرده‌اند. در مراسم افتتاحیه، مرادی ضمن خیرمقدم به دختران وزنه بردار، برای آنها آرزوی موفقیت کرد و خطاب به آنها گفت: «شما به‌طور حتم آینده وزنه‌برداری کشورمان هستید و باید دستورات فنی مربیان خود را بخوبی در این رشته به کار بگیرید تا در مسابقات آینده، بین مدال آوران کشورمان باشید و این موفقیت دور از دسترس نخواهد بود. اینجا خانه شما و متعلق به خودتان است و ما هم کنار کادر فنی شما را حمایت می‌کنیم. بحث اصلی و بسیار مهم برای فدراسیون، رعایت نظم و انضباط است. این نخستین مرحله اردوهای تیم ملی بانوان است و قطعاً اردوهای بعدی که شکل خواهد گرفت، امیدوارم از این شرایط و امکانات به نحو مطلوب استفاده کنید و به شایستگی که لیاقت شماست در رقابت‌های بین‌المللی دست پیدا کنید.»
 معیارهای انتخاب وزنه برداران
اما شروع رسمی اردوهای تیم‌های وزنه‌برداری بانوان باعث شد تا به سراغ ریحانه طریقت نایب رئیس بانوان فدراسیون وزنه‌برداری برویم و با وی صحبت کنیم. وی در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار «ایران» داشت، در خصوص این اردو چنین توضیح داد:«این اردو، نخستین اردوی رسمی ما بعد از رکوردگیری است که داشتیم. البته انتخاب آنها تنها بر اساس رکوردگیری نبوده و بر اساس توانایی و وزن بدن‌شان هم انتخاب شده‌اند. فعلاً استارت کار را زده‌ایم و اردو را تشکیل دادیم تا بچه‌ها تشویق شوند و کارشان را دنبال کنند.» وی درباره مربیان تیم هم گفت:«ما دو مربی خانم داریم. خانم امرالله و خانم امانی که در 8، 7 ماه گذشته آموزش دیده‌اند و برنامه‌ای را که کادرفنی تیم ملی آقایان نوشته را اجرا می‌کنند و در واقع مربیان تیم ملی آقایان هم به‌عنوان مشاور به تیم بانوان کمک می‌کنند.» طریقت یادآور شد: «این تیم از 15 وزنه بردار در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان تشکیل شده که برای مسابقات قهرمانی آسیا که اواخر فروردین ماه در تاجیکستان برگزار خواهد شد، آماده می‌شوند. خوشبختانه ریاست فدراسیون هم حمایت خوبی از این تیم داشته و امیدواریم که بتوانیم در آینده به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.» وی درباره شرایط لباس بانوان هم توضیح داد:«در خصوص لباس تاکنون چند جلسه با خانم محمدیان، معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان گذاشته شده است. ایراداتی هم وارد شده بود که حتماً آنها را برطرف می‌کنیم.»
از والیبال تا کشتی و وزنه برداری
یکی از وزنه برداران حاضر در این اردو مهدیه کلالی از تهران است که اصالتا مشهدی است و 16 سال دارد. وی در خصوص حضورش در رشته وزنه‌برداری چنین صحبت کرد:«من از بچگی ورزش می‌کردم و والیبال را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کردم اما چون قدم کوتاه بود، به این نتیجه رسیدم که نمی‌توانم پیشرفت زیادی در این رشته داشته باشم. بعد هم با تشکیل تیم‌های کشتی بانوان می‌خواستم این رشته را دنبال کنم که به خاطر احتمال شکستگی گوش پدرم اجازه نداد اما پس از تشکیل تیم وزنه‌برداری و با مشورتی که با خانم طریقت داشتم، جذب این رشته شدم و زیر نظر خانم امرالله در سالن کبکانیان تمرین می‌کردیم. او که الگویش در وزنه‌برداری رضا‌زاده است، به آینده وزنه‌برداری بانوان بسیار امیدوار است: «دختران ایرانی با غیرتی که دارند خیلی زود می‌توانند به موفقیت برسند و بدرخشند. البته در این چند ماه باید حسابی تمرین کنیم. قطعاً با راهی که باز شده، می‌توانیم به‌شرایط بهتری دست پیدا کنیم.»
پدر و عموی ورزشکار حاجی کناری
حدیثه حاجی کناری که 18 ساله است و در رده سنی جوانان وزنه‌برداری فعالیت می‌کند، به خانواده ورزشکاری که دارد اشاره کرد:«من اهل مازندران هستم. پدرم خودش قبلاً وزنه بردار بود و در حال حاضر هم در رشته پاورلیفتینگ فعالیت می‌کند. ضمن اینکه عموی من هم عباس حاج کناری کشتی گیر سابق تیم ملی است.» وی ادامه داد:«من چون در یک خانواده ورزشی بوده‌ام، خودم هم ورزش می‌کردم و قبلاً در رشته‌های ژیمناستیک و تکواندو فعالیت داشتم. ضمن اینکه به‌کشتی و وزنه‌برداری هم علاقه داشتم و مردد بودم که کشتی را شروع کنم یا وزنه‌برداری که در نهایت وزنه‌برداری را انتخاب کردم.» حاجی کناری یادآور شد: «خوشبختانه در این مدت حمایت خوبی از ما شده و امیدوارم این حمایت‌ها ادامه داشته باشد تا در آینده بتوانیم برای کشور افتخار آفرینی کنیم.»
امیدواری به مدال‌آوری بانوان
اما فاطمه سلیمی، معاون ورزش بانوان استان تهران، درباره وضعیت وزنه‌برداری بانوان استان گفت: «تقریباً حدود 7 ماه است که ما در بخش وزنه‌برداری فعالیت می‌کنیم. خوشبختانه بانوان ما که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، در رشته‌های ورزشی مختلف توانمند هستند. یکی از رشته‌های ورزشی که زنان توانایی خود را نشان داده‌اند، وزنه‌برداری است. ما در مسیری که می‌خواهیم حرکت کنیم با سختی‌های زیادی روبه‌رو خواهیم شد، زیرا تا به اکنون این رشته در اختیار آقایان بوده و هنوز بانوان در مسابقات وزنه‌برداری خودی نشان نداده‌اند و هر چه بوده در سالن تمرین بوده است اما خوشبختانه استان تهران در این رشته در شرایط بسیار خوبی بسر می‌برد. به نظر من رشته وزنه‌برداری یکی از رشته‌های خیلی خوب و مدال آور ما در بخش بانوان خواهد شد.»