دست‌هایی برای حمایت از یگانه و حنانه







یوسف حیدری
دست‌های مهربان مردم و مسئولان این بار هم برای کمک به دو دختربچه زابلی به هم گره خوردند تا پایانی باشند برای کابوس زندگی آنها. یگانه و حنانه دو دختر خردسال زابلی که بیش از یک ماه است همراه با پدر و مادر در چاله‌ای زندگی می‌کنند تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند تا با فراهم شدن شرایط و کمک‌های فرمانداری و بهزیستی بتوانند به زندگی عادی بازگردند.
با چاپ گزارش «چال خوابی دخترکان معصوم زابلی» در صفحه زندگی روزنامه ایران در روز یکشنبه (13 اسفند)  بازهم شاهد سیل محبت مردمی بودیم که برای کمک‌رسانی به این دو دختر و نجات آنها از این وضعیت داوطلب شدند. همزمان با مردم، مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری در تماس با فرماندار زابل خواستار پیگیری این موضوع شدند . فرماندار زابل نیز به‌ عنوان نماینده دولت با حضور در محل زندگی این خانواده ضمن بررسی وضعیت آنها دستور داد تا این دو کودک به بهزیستی منتقل و تحت حمایت قرار گیرند.
هوشنگ ناظری، معاون استاندار و ‌ فرماندار  ویژه زابل در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه زندگی روزنامه ایران ضمن تشکر از روزنامه ایران در چاپ این گزارش و توجه ویژه به وضعیت زندگی مردم با فرهنگ زابل گفت: پس از چاپ این گزارش برای بررسی موضوع به محل زندگی آنها رفتم. همچنین از بهزیستی درخواست کردم که به شکل جدی وارد عمل شود. متأسفانه این خانواده گرفتار مواد مخدر هستند و از یک ماه قبل در این زمین و به این شکل زندگی می‌کنند. در فاصله 300 متری محلی که آنها در چاله زندگی می‌کردند گرمخانه یا شلتر قرار دارد که افراد بی‌خانمان شب‌ها در آن اسکان می‌یابند و امکاناتی از جمله غذا و جای خواب و غیره در اختیارشان قرار می‌گیرد اما متأسفانه این خانواده به این گرمخانه مراجعه‌ای نداشتند و پدر خانواده نیز می‌گفت که از وجود این گرمخانه اطلاعی نداشته است. این خانواده قبلا در روستای دهکول شهرستان هامون ساکن بوده و پدر در میدان تره و بار زابل مشغول بکار بود اما اعتیاد او باعث ایجاد معضلات بعدی برای خانواده اش شد. متأسفانه پدر و مادر این خانواده هر دو گرفتار مواد مخدر هستند و حتی یک بار نیز پدر خانواده در مرکز ترک اعتیاد «نیاتک» که تحت نظارت فرمانداری زابل و بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد نگهداری شده بود اما پس از رهایی از افیون بازهم به دام‌اعتیاد افتاد.
فرماندار زابل در ادامه گفت: با حضور اورژانس اجتماعی و بررسی وضعیت این خانواده هردو کودک به بهزیستی منتقل شدند. متأسفانه مشخص شد که این دو کودک نیز به نوعی به مواد‌مخدر معتاد شده بودند. پدر این خانواده مجدداً به کمپ ترک اعتیاد معرفی شد و از آنجایی که مرکز ترک اعتیاد بانوان و کودکان در زابل وجود ندارد این مادر به همراه دو دخترش برای به دست آوردن سلامتی دوباره به یکی از مراکز ترک اعتیاد زاهدان منتقل شدند.
همچنین در بررسی‌ها مشخص شد پدر این خانواده در قطعه زمینی در محله شهرک پالیز در حال ساخت خانه‌ای بوده اما به دلایلی نیمه کاره رها شده است و ما تلاش خواهیم کرد بعد از بهبودی این خانواده از دام اعتیاد خانه نیمه کاره آنها را تکمیل و در اختیارشان قرار بدهیم. همچنین زمینه ادامه تحصیل یگانه و حنانه را فراهم می‌کنیم.  برای اشتغال سرپرست این خانواده بعد از ترک اعتیاد او را به شرکت و تعاونی‌هایی که با آموزش مهارت‌هایی مانند تراش سنگ، تولید علوفه و... زمینه اشتغال گروه‌های آسیب پذیر یا معلولان را فراهم می‌کنند معرفی خواهیم کرد.
هوشنگ ناظری‌ با اشاره به اینکه پوشاک و کفش و اسباب بازی در اختیار این کودکان قرار گرفته است ادامه داد: متأسفانه چند سالی است که تعدادی از افراد آسیب دیده و معتاد در قبرستان متروکه‌ای در اطراف زابل ساکن هستند. 5 سال قبل ما موضوع گورخوابی در این منطقه را اعلام کردیم و عکس‌های آن را نیز منتشر کردیم اما هیچ گاه به اندازه‌ای که به گورخوابی در حاشیه پایتخت پرداخته شد به اینجا توجهی نشد. ما برای اینکه حداقل شرایط زندگی را برای این افراد تأمین کنیم مرکز ترک اعتیاد و همچنین گرمخانه ساخته ایم  اما همه این اقدامات کافی نیست و با روحانیون در ارتباط با تخریب این گورستان متروکه رایزنی انجام داده‌ایم تا بتوانیم مجوز تخریب بگیریم.
وی ادامه داد: ما تلاش کرده‌ایم معتادانی که اعتیاد را کنار می‌گذارند به حال خودشان رها نکنیم. این افراد در مراکز خاصی نگهداری می‌شوند و با کمک خیرین برای آنها شغل ایجاد می‌کنیم و حتی در صورت فراهم بودن شرایط، زمینه ازدواج و جهیزیه آنها را تأمین می‌کنیم و با توجه به محدودیت‌های اعتباری و امکانات، اقدامات خوبی تاکنون در این زمینه انجام داده‌ایم و باید حمایت‌های لازم در این زمینه انجام گیرد تا مسأله اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی که رهبر معظم انقلاب بر حل آن تأکید دارند را بتوانیم با اقدامات لازم در زمینه فرهنگی و فعالیت‌های خیرین و مؤسسات مردم نهاد و تشکل‌های اجتماعی و اقتصادی حل کنیم.