نمایندگان علیه آخوندی، آخوندی علیه انحراف

گروه مسکن- طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی با اعلام وصول هیات رییسه مجلس وارد فاز اجرایی شده است و تا اواخر هفته انجام می‌شود. استیضاح آخوندی این بار به دلیل بروز حوادث هوایی و جاده‌ای به جریان افتاده اما سوالات نمایندگان استیضاح‌کننده با دو استیضاح ناموفق قبلی تفاوت زیادی ندارد. یکشنبه هفته گذشته، آخوندی برای گفت‌و‌گو با نمایندگان خواهان استیضاح در کمیسیون عمران حاضر شد؛ تصاویری که از این جلسه منتشر شده نشان می‌دهد در مورد استیضاح آخوندی نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی از نمایندگان خواهان استعفا شده بودند اما آخوندی می‌گوید که برای جلوگیری از یک «انحراف» استعفا نداده است.
حامد مظاهریان، معاون آخوندی که یکی از حاضران در این جلسه بوده است در روایت خود از این جلسه می‌نویسد: «تعدادی از نمایندگان مستدلانه از عملکرد صنعت هوایی کشور و وزارتخانه دفاع کردند و با ذکر اتفاقات مثبتی که در صنعت هوانوردی کشور در سال‌های اخیر صورت گرفته خواهان درک تحولات صورت گرفته شدند. یکی از نمایندگان هم تعجب خود را از قانع نشدن ۱۱ نفر از استیضاح‌کنندگان اظهار کرد و انتقاد داشت که چرا اجازه نمی‌دهند اول تحقیقات کامل شود.»
در سوی دیگر نماینده‌های خواهان استیضاح قرار دارند. محمدعلی وکیلی، اهل یاسوج و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی که یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح است در این جلسه از وضعیت مدیریت حمل‌ونقل کشور به شدت انتقاد کرد. مظاهریان در مورد صحبت‌های او می‌گوید: «در این گفت‌وگوها وزیر راه‌و‌شهرسازی با اعتماد به‌نفس بالا، مسلط و مستدل ظاهر شدند به طوری که نماینده محترم تهران دکتر وکیلی که به نمایندگی از دیگر نمایندگان امضاکننده استیضاح صحبت می‌کرد در پایان سوالات بر توانایی دکتر آخوندی اذعان کرده و صراحتا فرمودند: اعتقاد دارم ایشان یک سر و گردن از دیگر وزرا هم در نظر و هم در مدیریت اجرایی بالاتر هستند. در انتها نیز ایشان استدلال کرد که در راستای برقراری سنت پاسخگویی مدیران، خواهان استعفا و یا طرح استیضاح در صحن علنی هستیم.»
استعفا نمی‌دهم تا از انحراف جلوگیری شود


وزیر راه‌و‌شهرسازی تاکنون دو بار از جلسه استیضاح موفق بیرون آمده است؛ موفقیت سوم آخوندی نیز دور از ذهن نیست اما با قاطعیت نمی‌توان از احتمال گرفتن رای اعتماد او صحبت کرد چراکه به نظر می‌رسد نسبت به دوره‌های قبلی افراد بیشتری خواهان استیضاح او هستند. آخوندی پیش از این در واکنش به برخی از نمایندگان مجلس که خواهان استعفا بودند ضمن یادآوری حادثه قطار مشهد به تهران گفته است که در آن زمان استعفا دادم و مشکلی نیز با این موضوع نداشته‌ام و ندارم اما اکنون تنها برای روشن شدن چگونگی حادث شدن واقعه، جلوگیری از انحراف در دلیل حادثه و پایمال نشدن حق و حقوق دست‌اندرکاران و زحمتکشان صنعت هوایی کشور، مقاومت کرده و استعفا نمی‌دهم تا حقیقت پایمال نشود. این سخنان نشان می‌دهد آخوندی برای روز استیضاح دست پری دارد و می‌توان روی چرخش بخشی از آرا به نفع هم حساب کرد.نگاهی به برخی اظهارات نمایندگان مجلس درخصوص استیضاح وزیر راه‌و‌شهرسازی از فضای دوقطبی میان حامیان و مخالفان او حکایت می‌کند. برخی از طراحان استیضاح که سقوط هواپیمای یاسوج را دلیل ناکارآمدی آخوندی می‌دانند خود از مخالفان اصلاحات آخوندی در صنعت هوانوردی و نوسازی ناوگان بوده‌اند و همین مساله فضای عمومی مجلس را دوقطبی کرده است.
لاهوتی: مخالفان خرید هواپیماهای جدید از ضعف در نوسازی ناوگان حرف نزنند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حذف وزیر راه‌و‌شهرسازی در آستانه سفرهای نوروزی تبعات سنگینی درپی دارد، می‌گوید: کسانی که در دوران انعقاد قرارداد خرید هواپیماهای نو مخالفت و سنگ‌اندازی می‌کردند امروز نباید از ضعف در نوسازی ناوگان هوایی حرف بزنند و آخوندی را مقصر بدانند.مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن بیان اینکه در این شرایط استیضاح وزیر راه‌و‌شهرسازی را منطقی نمی‌دانم، می‌گوید: مخالفان و منتقدان آقای آخوندی باید بگویند نقش وزیر راه در سانحه سقوط هواپیمای آسمان چه بوده است؟وی تاکید می‌کند: وزیر راه‌و‌شهرسازی موفق‌ترین عضو کابینه دولت در استفاده از شرایط پس از برجام بوده و نوسازی ناوگان هوایی را با وجود موانع داخلی و خارجی متعدد کلید زد.عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه همه ملت ایران از وقوع سانحه هواپیما آسمان متاثر هستند اما راهکار جلوگیری از این سوانح کنار گذاشتن وزیری که تلاش خود را برای نوسازی ناوگان کرده نیست، می‌گوید: وزارت راه‌و‌شهرسازی پس از امضای تفاهمنامه برجام توانست با سه کمپانی قدرتمند غربی سازنده هواپیما قرارداد خرید هواپیما منعقد کند و چندین فروند هواپیما هم وارد کشور شد.لاهوتی معتقد است: کسانی که آن روزها منتقد خرید هواپیماهای نو و مدعی بودند خرید هواپیما نباید در اولویت باشد چرا امروز از ضعف در نوسازی ناوگان هوایی حرف می‌زنند و وزیر راه را مقصر عدم نوسازی ناوگان می‌دانند؟وی ادامه می‌دهد: قبل از دولت یازدهم صنعت هوایی کشورمان در تحریم بود و تمام هواپیماهایی که خریداری می‌شد هواپیماهای فرسوده شرقی بودند اما با تلاش‌های تیم وزارت راه‌و‌شهرسازی دولت یازدهم قرارداد خرید ۲۰۰ هواپیمای جدید غربی منعقد شد که البته افرادی هم در داخل کشور در مسیر خرید هواپیماهای نو سنگ‌اندازی کردند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در آستانه شروع سفرهای نوروزی نباید وزیر راه استیضاح و چنین وزارتخانه‌ای با سرپرست اداره شود، می‌گوید: در مهم‌ترین ایام کاری وزارت راه‌و‌شهرسازی، کنار گذاشتن مدیر این وزارتخانه می‌تواند تبعاتی را به دنبال داشته باشد.
استیضاح رای نمی‌آورد
لاوتی تاکید می‌کند: از سوی دیگر هنوز اطلاعات خروجی از جعبه سیاه نهایی و جمع‌بندی نشده است چرا قبل از مشخص شدن علت سانحه باید وزیر راه را استیضاح کنیم. استیضاح وزیر راه قبل از پی بردن به علت اصلی سانحه کاملا غیرمنطقی است. وی ادامه می‌دهد: معتقدم جلسه استیضاح وزیر راه باید به بعد از مشخص شدن علت سانحه هواپیمای آسمان و بعد از انجام سفرهای نوروزی برگزار شود. هرچند که معتقدم نمایندگان مجلس در جلسه استیضاح روز سه‌شنبه به کنار گذاشتن آقای آخوندی رای نمی‌دهند.
رضایی: استیضاح در آستانه سفرهای نوروزی به صلاح نیست
رییس کمیسیون عمران مجلس نیز در این‌باره می‌گوید: استیضاح وزیر راه در آستانه انجام سفرهای نوروزی به صلاح نیست. محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با ایلنا درباره استیضاح وزیر راه‌و‌شهرسازی می‌گوید: برگزاری جلسه استیضاح وزیر راه‌و‌شهرسازی در دستور کار روز سه‌شنبه هفته آینده مجلس قرار دارد اما معتقدم این تاریخ باید به بعد از انجام سفرهای نوروزی موکول شود. او می‌گوید: تا کمتر از دو هفته دیگر سفرهای نوروزی شروع می‌شود که وزارت راه‌و‌شهرسازی به عنوان متولی شقوق حمل‌ونقلی مسوولیت مدیریت سفرهای نوروزی را برعهده دارد و به طور قطع استیضاح وزیر راه‌و‌شهرسازی در این شرایط به صلاح نیست.رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در آستانه سفرهای نوروزی مسوولیت کنترل و نظارت جابه‌جایی‌ها و تردد مسافران زمینی، هوایی، دریایی و ریلی با وزارت راه‌و‌شهرسازی است، می‌گوید: این ایام مهم‌ترین روزهای کاری وزارت راه‌و‌شهرسازی است و نباید در روند انجام وظایف خللی ایجاد شود بنابراین معتقدم زمان برگزاری جلسه استیضاح وزیر باید تغییر کند.
کارنامه آخوندی قابل قبول است
رضایی کوچی با اشاره به عملکرد وزیر راه‌وشهرسازی در زمینه نوسازی ناوگان هوایی می‌گوید: آقای آخوندی بلافاصله پس از امضای تفاهمنامه برجام اقدام به نوسازی ناوگان هوایی و زمینی و ریلی کرد که قراردادهای قابل توجهی هم با کشورهای صاحب برند در حوزه تولید هواپیما و واگن منعقد شد.وی ادامه می‌دهد: همزمان با نوسازی ناوگان هوایی اقدامات نوسازی ناوبری فرودگاه‌ها هم انجام شد و ورود هواپیماهای کوچک به ناوگان هوایی باعث رونق فرودگاه‌های شهرهای کم‌برخوردار هم شد. این نماینده مجلس می‌گوید: کارنامه وزیر راه‌و‌شهرسازی در نوسازی ناوگان شقوق حمل‌ونقلی قابل قبول است و در مدت زمان کوتاه پسابرجام توانست اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام دهد.