برنامه‌ریزی برای بازبینی در شکل و شیوه مجوزهای سینمایی



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالان عرصه فرهنگ و هنر را تابلوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و تأکید کرد: ارتباط و تعامل خوب، تحمل و سعه صدر بالا، امانتداری و... این تابلو را ارزشمندتر می‌کند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در دیدار با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، این استان را سرزمینی دانست که علاوه بر ویژگی‌های خاص و سختی‌های مضاعفی همچون مسائل جوی و آب و هوایی، از ترکیب قومیتی و اقوام مختلفی برخوردار است که علاوه بر اینکه یک فرصت است، دغدغه‌ها و حساسیت‌های خود را می‌طلبد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شعار ایران تهران نیست اشاره کرد و گفت: در این راستا اگرچه منابع محدود است ولی باید این منابع به صورت ملی دیده شود، نه اینکه آن را تنها در مرکز هزینه کنیم و این نگاه به صورت جدی پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه در بودجه سال ٩٧ یکی از آیتم‌های جدی بحث برش‌های استانی است و سهم استان‌ها باید ارتقا یابد، عنوان کرد: باید توجه داشت منابعی که به استان‌ها اختصاص داده می‌شود تنها در مرکز استان هزینه نشود و شهرستان‌ها هم دیده شوند و از آن بهره ببرند و برنامه‌ها و بودجه‌ها در سراسر استان‌ها توزیع شود.
صالحی بر داشتن یک نقشه راه برای بیشتر از یک سال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد و ادامه داد: همچنین بحث ارتقای مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سطح ملی و هم استانی، موجب شده در سفرهای استانی با استانداری‌ها، تفاهمنامه‌هایی امضا کنیم. وی بیان کرد: در این راستا ارتقاهایی هم صورت گرفت و ترکیب آن‌ها رقم قابل توجهی به لحاظ عدد و رقم کارکردی است و توانستیم مبلغ خوبی را از منابع منطقه‌ای وارد این فضا کنیم. با این کار هم مرجعیت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ارتقا یافت و هم نقشه راه سه ساله در استان‌ها از سال ١٣٩٧ تا ١٤٠٠ در حوزه زیرساخت‌ها و برنامه‌ها تنظیم شده و تا حدودی چشم اندازها را ترسیم کردیم که کمک می‌کند همکاران فضای روشن تری داشته باشند.
موسیقی شوشتر منحصر به فرد و پرآوازه است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در دومین روز از سفر خود به خوزستان (شامگاه جمعه) درآیین نکوداشت ششمین سالگرد ثبت موسیقی مقامی شوشتر(٢٤ مقُوم) حضور پیدا کرد و با اشاره به ویژگی‌های موسیقی شهرستان شوشترخوزستان گفت: موسیقی این شهرستان یک موسیقی ترکیبی منحصربه فرد است.
سیدعباس صالحی بیان کرد: شوشتر ترکیبی ازدانش، ایمان و موسیقی است واین ترکیب‌ها که دربرخی از شهرها کمتر دیده می‌شود شوشتر را به نمایه‌ای تبدیل کرده که گاهی تصورآن ناممکن به نظر می‌رسد. وی با تأکید بر اینکه هویت ایران اسلامی ما، با این ترکیب‌ها هم ساز شده است، افزود: ایران اسلامی در چهارده قرن خود با این ترکیب‌ها همزیستی داشته است.
صالحی یادآور شد: موسیقی شوشتر پرآوازه است و شوشتر برخورداراز مقامات متنوعی است که فرصت‌های زیادی را برای دریچه‌های روحی انسانی باز می‌کند ودرواقع این تنوع مقامات، تنوع دریچه‌هاست چرا که از هر گوشه‌ای می‌توان به آسمان پرواز کرد و از هر پنجره‌ای می‌توان آسمانی را گشود. این موسیقی می‌تواند در مراسم سوگ، انسان را در خود فرو ببرد و در سرور، انسان را به پرواز درآورد. وی اظهار کرد: موسیقی شوشتر فرصتی برای این است که انسان در غم‌ها راحت بگرید و در شادی راحت پرواز کند.  صالحی گفت: موسیقی شوشتر به واسطه بستر قومیتی این اقلیم گوشه‌ای از موسیقی اقوام عرب، فارس، بختیاری و لر را با خود دارد و ترکیبی از موسیقی‌های مختلف را در خود هضم کرده است.
بازدید از منزل علامه شیخ شوشتری در خوزستان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر جمعه با حضور در منزل علامه شیخ محمدتقی شوشتری در شوشتر خوزستان از کتابخانه و آثار شخصی وی دیدن کرد. شیخ محمدتقی شوشتری معروف به علامه شوشتری از علمای بزرگ شیعه و رجال شناس (فهرست نویس و شرح حال نویس) نامی شیعه در قرن چهاردهم شمسی و صاحب آثار بسیاری همچون قاموس الرجال، قضاء امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب(ع)، بهج‌الصباغه، الاخبار الدخیله، رسالة فی تواریخ النبی و الآل و... است.  منزل شخصی علامه شیخ شوشتری پس از رحلت وی، وقف کتابخانه آستان قدس رضوی شده است.
احداث خانه فرهنگ در اهواز
در سفرروز شنبه عملیات اجرایی خانه فرهنگ اهواز طی مراسمی با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در حاشیه این مراسم به ایرنا گفت: برای اجرای این طرح ٥٠ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافته که نیمی از آن امسال و نیم دیگر آن سال آینده تأمین خواهد شد. محمد جوروند افزود: خانه فرهنگ اهواز با کاربری فرهنگی و اداری در کنار ساختمان فعلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار طبقه و ٢ هزار متر مربع زیربنا احداث می‌شود.
خیابان‌های فرهنگ و هنر از سال آینده در شهرها ایجاد می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس طرحی که مقدمات آن در نوروز آینده کلید می‌خورد، خیابان‌های فرهنگ و هنر در شهرها و کلانشهرهای کشور ایجاد می‌شود. سیدعباس صالحی روز شنبه در نشست با اهالی فرهنگ و هنر خوزستان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در اهواز اظهار کرد: نخستین خیابان فرهنگ و هنر در آغاز سال نو در شهر یزد کلید می‌خورد و پس از آن در 2 شهرستان خوزستان به شکل آزمایشی اجرا می‌شود. در طرح خیابان‌های فرهنگ و هنر، هدف امکان عرضه محصولات فرهنگی و هنری و ایجاد اشتغال است.
امسال 120 سینما در کشور ساخته شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال بیش از 120سینما در کل کشور ساخته شده که بسیاری از آنها در پردیس‌ها است ،گفت: افزایش پردیس‌های سینمایی به منظور فرصت دیده شدن پدید آورندگان در برنامه ماست تا از این طریق به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک شود. صالحی درباره فعالان فرهنگی و هنری نیز اظهارکرد: اگر زیرساخت‌ها ،بخش سخت افزاری فرهنگ و هنر باشند، فعالان فرهنگی و هنری بخش نرم افزاری آن محسوب می‌شوند که جان مایه و موتور حرکت این حوزه هستند. وی با بیان اینکه پروژه تسهیل فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر نیز در دست پیگیری است، گفت: به سمت کاهش مجوزها و بازبینی آنها در حرکت هستیم و در نظر داریم محیط کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر را روانتر از گذشته کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وام اشتغال برای حوزه فرهنگ و هنر نیز هم‌اکنون در جریان است و اصحاب فرهنگ و هنر خودشان باید پیگیر آن باشند تا بتوانند از این وام کم بهره استفاده کنند. وی ادامه داد: در بحث کپی رایت نیز نشست‌هایی با معاونان قوه قضائیه و نیروی انتظامی، داشته‌ایم تا در داخل کشور قانون مالکیت معنوی جدی‌تر گرفته شود و با آن برخورد شود.