ارتش سوریه کنترل «مسرابا» را در دست گرفت



گروه جهان/ ارتش سوریه در ادامه حملات خود در غوطه شرقی، بزرگ‌ترین منطقه‌ای که تا سه هفته پیش معارضان و تروریست‌ها در آن جولان می‌دادند، موفق به در دست گرفتن کنترل شهر «مسرابا» شدند. شهری استراتژیک که ارتش سوریه با استیلا بر آن، غوطه شرقی را به سه پاره تقسیم کرده و شکافی مؤثر بین تروریست‌های این منطقه ایجاد کرده‌است. ورود ارتش سوریه به مسرابا، یک پیروزی استراتژیک برای دمشق محسوب می‌شود. برخی منابع سوری نیز از احتمال آزادسازی غوطه شرقی طی روزهای آینده خبر دادند.
به‌گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری «الجزیره»، گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه عصر دیروز با اعلام ورود ارتش سوریه به «مسرابا» در 10 کیلومتری حومه شرقی دمشق و در دست گرفتن کنترل آن، محاصره دو شهر «دوما» و «حرستا» را کلید زد. گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که پایگاه آن در لندن است، تأکید کرد، بنابر اعلام تلویزیون سوریه، به این ترتیب با توجه به موقعیت استراتژیک «مسرابا» که در مرکز منطقه واقع شده، راه ارتباطی مخالفان و تروریست‌های حاضر در غوطه شرقی با یکدیگر قطع شد. در همین حال باشگاه خبرنگاران جوان نیز به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه گزارش کرد، ارتش سوریه در پی در دست گرفتن کنترل «مسرابا»، حدود ۶۰ غیر نظامی از جمله کودکان و زنان را که در این منطقه به‌عنوان سپرهای انسانی در بازداشت تروریست‌ها بودند، آزاد کردند. این شبکه تلویزیونی همچنین از احتمال آزادسازی کامل غوطه شرقی طی روزهای آتی خبر داد.


در شرایطی که پیشروی‌های ارتش سوریه در غوطه شرقی ادامه دارد، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد، گروه‌های تروریستی در غوطه شرقی دمشق برای یک نمایش دروغین جهت بمباران با سلاح‌های شیمیایی و نسبت دادن این حملات به ارتش سوریه مقدمه‌چینی می‌کنند. وی تأکید کرد: انجام حمله شیمیایی در غوطه شرقی ممکن است ۱۱ مارس رخ دهد و پیش‌بینی می‌شود که این حمله به منطقه مزارع الاشعری کشیده شود. وی گروه‌های تروریستی و حامیان آنها را کاملاً مسئول استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه خواند و از سازمان‌های بین‌المللی ذیربط نیز خواست تا به صورت حرفه‌ای و صادقانه در خصوص این پرونده فعالیت کنند.
این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز روز گذشته در گفت‌و‌گو با شبکه ان بی‌سی امریکا اعلام کرد: اخبار به‌کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه جعلی و ساختگی است و عناصر رادیکال و تروریست‌ها این جنایت‌ها را مرتکب می‌شوند تا حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را متهم کنند.