خبر

سبد معیشت کارگران تعیین شد
عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران گفت: شورای عالی کار در نشست امروز مجموع هزینه سبد معیشت یک خانوار 3/3 نفری برای امسال را 26 میلیون و 450‌هزار ریال تعیین کرد. علیرضا فتحی شامگاه دوشنبه اعلام کرد: طبق بررسی امروز شورای عالی کار و براساس استانداردهای مشخص شده، این مبلغ شامل هزینه مسکن، بهداشت، آموزش و خوراکی و آشامیدنی می‌شود. وی ادامه داد: سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 9/25درصد تا 1/27 درصد بر سبد دستمزد 1397 تاثیرگذار است. به گفته وی، این میزان درصد برای خانوار3/3 نفر براساس سال 1395 است که پارسال 3/5 نفر بود. وی میزان تاثیر سبد خوراکی‌ها بر دستمزد 1397 را 9/25 درصد برای خانوار3/3 نفر خواند و گفت: هر سه گروه حاضر در شورای عالی کار (نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان) همه تلاش خود را می کنند که دستمزد 1397 در نشست فردا نهایی شود. وی ابراز امیدواری کرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه استیضاح مجلس شورای اسلامی که فردا برگزار می شود، رای دوباره نمایندگان را بگیرد تا شورای عالی کار تشکیل شود. در نشست نوزدهم اسفندماه شورای عالی کار درباره تعیین دستمزد 1397 که با 2 هفته تاخیر تشکیل می شد، سبد مواد خوراکی کارگران به روز رسانی شد. شورای عالی کار موضوع تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال 1397 را در دست بررسی دارد. بر اساس ماده 41 قانون کار، حداقل دستمزد بر اساس نرخ تورم که از سوی مراجع رسمی اعلام می شود و همچنین سبد هزینه خانوار چهار نفره تعیین می‌شود.
 
مسئولان به فكر مناطق آسيب‌پذير باشند


آيت‌الله مکارم شيرازي گفت: مسئولان به فکر مناطق آسيب‌پذير باشند.وی در ديدار استاندار کرمانشاه اظهار داشت: مسئولان دولتي بايد به فکر مناطق آسيب‌پذيري مانند کرمانشاه باشند، بناهاي فرسوده بلاي بالقوه هستند که بايد در تمام ايران فکري براي آن کرد. وي افزود: جريان زلزله کرمانشاه نبايد فراموش شود، گاهي در ابتداي حوادث رسانه‌ها به مسأله مي‌پردازند، اما بعد از مدتي گردوغبار فراموشي بر موضوع مي‌نشيند، مانند حادثه پلاسکو که بعد از مدتي به فراموشي سپرده شد، نبايد مسائل حادي مانند زلزله مشمول مرور زمان شود بلکه بايد تا پايان موردنظر باشد.آيت‌الله مکارم شيرازي ادامه داد: در زمان وقوع حوادثي مانند زلزله هرکس وظايفي دارد که بايد آن را انجام دهد، طلاب و مبلغان نيز در اين حوادث وظايفي دارند که بايد حضور پيدا کرده و به سهم خود فعاليت کنند؛ طلاب وظيفه سنگيني بر عهده دارند و بايد به‌گونه‌اي کار کنند که رضايت الهي را در پي داشته باشد.
 
مرگ روزانه 33 ایرانی
در تصادفات رانندگی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: ۵۰ درصد تصادفی‌ها در مسیر بیمارستان و درمانگاه‌ها جان خود را از دست می‌دهند و 7/6 درصد تولید ناخالص ملی کشور به خاطر تصادفات جاده‌ای از بین می‌رود. تقی مهری با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان، هزینه فوتی‌های سوانح است، افزود: روزانه در کشور ۴۳ نفر در اثر تصادفات فوت می‌کنند و ۹۱۰ نفر مجروح می‌شوند که برای کاهش باید کار اموزش و فرهنگ سازی انجام شود. وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای ترافیک در هنگام سفر مهم است ، بیان کرد: بیشتر از ۷۵ درصد از مردم در شهرها زندگی می‌کنند و به همین دلیل منتظر فرصتی برای مسافرت هستند. از این رو باید، زیر ساخت‌ها در زمینه حمل و نقل زمینی گسترش پیدا کند چرا که گرایش مردم به داشتن وسیله شخصی افزایش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه در نوروز سال گذشته ۷۳ درصد از تصادفاتی که منجر به فوت و جرح شده بود مربوط به سواری شخصی بوده است، ادامه داد: بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ بیشترین میزان تصادفات رخ داده است که ۲۰ درصد آن به دلیل سرعت‌های غیر مجاز و ۴۰ درصد مربوط به عدم توجه به جلو و خواب آلودگی راننده است.