پارلمان ترکیه در میان نزاع نمایندگان تغییرات در قوانین انتخاباتی را تصویب کرد مقدمه چینی برای توسعه قدرت اردوغان

پارلمان ترکیه تغییرات در قوانین انتخاباتی این کشور را که منتقدین می‌گویند هدفش کمک به رجب طیب اردوغان برای تحکیم قدرت است و ممکن است به تقلب انتخاباتی بینجامد، تایید کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در این خصوص گزارش داد: این تغییرات روز گذشته پس از جلسه‌ای طولانی که به درگیری لفظی شدید میان قانونگذاران ناسیونالیست و اصلی‌ترین احزاب اپوزیسیون انجامید، تایید شد. ترکیه سال آتی با انتخابات روبروست و رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه به ۵۱ درصد آراء برای ماندن در قدرت نیاز دارد. این تغییرات به حزب حاکم اردوغان اجازه می‌دهد تا رسما وارد ائتلاف با این حزب ناسیونالیست شود و در واقع اجازه می‌دهد تا این حزب کوچکتر حتی اگر نتوانست آستانه ۱۰ درصد انتخاباتی لازم را به دست آورد، کرسی پارلمانی بگیرد. در عوض، اردوغان هم حمایت ادامه‌دار از ناسیونالیست‌ها را تضمین می‌کند. اپوزیسیون ترکیه همچنین نگران است سایر اصلاحاتی که امروز به تایید رسید، راه را برای تقلب انتخاباتی هموار کند.
این در حالی است که بررسی لایحه تغییرات در قانون انتخابات و همچنین ائتلاف احزاب با یکدیگر برای انتخابات سال آینده به سوژه اصلی این روزهای مقامات، فعالان و کارشناسان سیاسی در رسانه های تبدیل شده است. تحرکات احزاب بسیار زودتر از موعد آن برای انتخابات 2019 آغاز شده و با توجه به وضعیت تشکل های سیاسی این کشور، راهکار ائتلاف به چاره ای برای بعضی از تشکیلات های سیاسی ترکیه تبدیل شده است.
پروفسور زکی قلیچ آصلان از اعضای ارشد حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در برنامه زنده تلویزیونی سی.ان.ان ترک اظهار کرد: ماهیت احزاب و قدرت آنها با رای مردم مشروعیت می یابد و خواست مردم باید در صدر برنامه های احزاب قرار گیرد. وی گفت: در حال حاضر ائتلافی میان حزب جمهوری خواه خلق(ج.ح.پ) و حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) صورت نگرفته اما اگر منافع مردم در میان باشد، احتمال ائتلاف میان این دو حزب وجود دارد. وی اضافه کرد: متاسفانه حزب حاکم ترکیه در سال های گذشته با نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) مصالحه کرد اما خود امروز ائتلاف با حزب دموکراتیک خلق ها را به مفهوم حمایت از تروریست های پ.ک.ک توصیف می کند.


نگرانی حزب عدالت و توسعه از عدم موفقیت در انتخابات آینده
آمار منتشره موسسات نظرسنجی ترکیه حاکی از شکست حزب حاکم در انتخابات های پیش رو است و این وضعیت موجب نگرانی در راس تصمیم گیران این حزب شده است. حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی با حمایت از اردوغان در آغاز عملیات عفرین و نیز جدایی مرال آکشنر به شدت دچار ریزش آراء در میان حامیان خود شد و نگرانی این حزب را از ماندن در زیر حد نصاب 10 درصدی انتخابات تشدید کرد.
وحشت حزب حاکم در خصوص از دست دادن قدرت و نگرانی حزب حرکت ملی از کسب آراء کمتر از 10 درصد، موجب نزدیکی این دو حزب و تشکیل ائتلافی به نام جمهور شد.
مرال آکشنر عضو ارشد جدا شده از حزب حرکت ملی، اواخر سال گذشته میلادی با تاسیس حزب نیک به رهبری این حزب رسید و بنا بر اعلام رسانه های ترکیه در آن زمان، سران این حزب جدید در ابتدا اشتیاق به ائتلاف با سایر احزاب مخالف حزب حاکم داشتند اما با گذشت زمان و افزایش محبوبیت حزب متبوع خود، امروز از عدم ائتلاف با سایر احزاب سخن می گویند به طوری که مرال آکشنر روز گذشته در سخنانی ائتلاف با تشکیلات سیاسی دیگر از جمله حزب جمهوری خواه خلق، دموکراتیک خلق ها و سعادت را رد کرد.
رسانه های ترکیه روز گذشته در خبری اعلام کردند که لایحه تغییرات در قانون انتخابات توسط حزب حرکت ملی و حزب حاکم ترکیه تهیه شده بود، در مجلس ملی این کشور با اکثریت آراء تصویب شد. کارشناسان سیاسی نزدیک به احزاب مخالف حزب حاکم ترکیه معتقدند که این تغییرات به اردوغان کمک می کند تا با تغییر نظام حکومتی ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری، همچنان در قدرت باقی بماند. حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به عنوان بزرگترین حزب مخالف حزب عدالت و توسعه، تصویب لایحه تغییرات قانون انتخابات را تهدیدی جدی علیه انتخابات آزاد و عادلانه خوانده است.
بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، در جریان تصویب لایحه تغییر قانون انتخابات در مجلس ترکیه، تشدید مجادله لفظی نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق و حزب حرکت ملی ترکیه بر سر لایحه تغییر قانون انتخابات این کشور به درگیری فیزیکی کشیده شد. به نوشته روزنامه خبر تورک، اوزگور اوزل رئیس فراکسیون نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق در مجلس اظهار کرد: همگرایی حزب حرکت ملی با حزب حاکم نمی تواند آرای لازم را برای ماندن در قدرت به دست آورد. وی مدعی شد: همه تلاش اردوغان و باغچه لی برای یافتن راهی است که بتوانند اقتدار خود را حفظ کنند اما اتحاد آنها به سختی 45 درصد آراء انتخابات را کسب خواهد کرد و این موضوع حتمی است.
برخی از کارشناسان سیاسی و یا اعضای ارشد احزاب، اردوغان را به سوء استفاده از عملیات عفرین متهم می کنند که می توان در این خصوص به سخنان تند تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت اشاره کرد که چندی پیش در سخنانی استفاده ابزاری از اقدام ارتش ترکیه در عفرین سوریه را جفا در حق ملت و کشور ترکیه قلمداد کرد. به باور مخالفان حزب حاکم، اردوغان و اطرافیان وی می‏دانند که وضعیت رضایت بخشی در آرای انتخاباتی ندارند و به همین دلیل با بزرگ جلوه دادن خطر تروریست ها و عملیات عفرین سعی در ایجاد بار روانی به جامعه و گرفتن ماهی از آب گل آلود دارند. انتخابات محلی ترکیه با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای 81 استان در ماه مارس 2019(اسفند 1397 ـ فروردین 1398) برگزار می شود. به گزارش ایرنا، بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی اخیر به تصویب و تایید مردم این کشور رسید، انتخابات بعدی ریاست جمهوری و سراسری ترکیه نیز در روز سوم نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار خواهد شد و اگر مجلس ملی ترکیه تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام بگیرد، هر دو انتخابات در یک روز انجام می شود.
سایر اخبار این روزنامه
پارلمان ترکیه در میان نزاع نمایندگان تغییرات در قوانین انتخاباتی را تصویب کرد مقدمه چینی برای توسعه قدرت اردوغان دونالد ترامپ علاوه بر تمدید وضعیت فوق‌العاده علیه ایران،رئیس سیا را جایگزین رکس تیلرسون کرد ظریف در نشست خبری با رسانه‌های پاکستان: ایران آمادگی خود را برای مذاکره با عربستان اعلام کرده است محمدصادق جنانصفت کاش حتی یک رویای خوب داشتیم «ابتکار» از حضور پررنگ کالاهای چینی در بازار اقلام سنتی، فرهنگی وآیینی ایران گزارش می دهد فعالان سیاسی در گفت‌وگو با «ابتکار» مهم ترین موضوعات سیاسی سال آینده را بررسی کردند سومین دوره رویداد هنری «بهارستان» در سطح پایتخت برگزار می‌شود لباس بهاری بر تن تهران حواشی استعفای رسول خادم از فدراسیون کشتی و ماجرای عدم مقابله با ورزشکاران اسرائیلی ادامه دارد چرخش یکباره شورای شهر از کارگر شمالی به خیابان فرعی کوتاه یکطرفه «نفت» «مصدق» شد «ابتکار» از روند استیضاح 2 وزیر در یک روز گزارش می دهد رای ناپلئونی ربیعی و ماندن آخوندی در راه