حجتی وزیر ماند

آرمان: مجلس چهارشنبه نیز همچون سه‌شنبه روز شلوغ و پررفت و آمدی داشت. کار مجلس از ساعت 8:30 صبح جلسه علنی مجلس به ریاست علی لاریجانی آغاز و استیضاح محمد حجتی وزیر جهادکشاورزی مطرح شد. گرچه همانطور که انتظار می‌رفت مثل دو استیضاح روز قبل باز هم این اصلاح‌طلبان مجلس در قالب فراکسیون امید بودند که میدان‌داری کردند و صحنه را به گونه‌ای پیش بردند که استیضاح کنندگان محمود حجتی نیز ناکام بمانند. در این راستا هر یک از فراکسیون‌های مجلس در مورد استیضاح موضع گیری کردند. سخنگوی نمایندگان ولایی گفت: «این فراکسیون درباره استیضاح وزیر کشاورزی موضع فراکسیونی ندارد و هر نماینده بنا به تشخیص خود رای داد.» همچنین نایب رئیس فراکسیون مستقلین نیز اظهار داشت: «این فراکسیون درباره استیضاح وزیر جهادکشاورزی موضعی ندارد.» البته سخنگوی فراکسیون امید مجلس طی موضعی متفاوتی نسبت به دیگر فراکسیون‌ها «از اعلام مخالفت این فراکسیون با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.» گرچه پس از اظهارات مخالفان، موافقان و شخص وزیر نمایندگان با ۱۰۵ رای موافق، ۱۱۷ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ رای ماخوذه، با استیضاح حجتی مخالفت کردند و وی در وزارت جهادکشاورزی ابقا شد.
موافقان
ابتدا موافقان استیضاح وزیر به ایراد سخن پرداختند که در این راستا نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه به عنوان موافق استیضاح وزیر کشاورزی اظهار داشت: وزیر کشاورزی هیچ کاری برای حل مشکلات مردم انجام نمی‌دهد. به گزارش ایسنا وی گفت: کشاورزی تعطیل شده و وزارت جهادکشاورزی تبدیل به وزارت واردات و زمین‌خواری شده است. محسن کوهکن دیگر موافق استیضاح بود که گفت: وزیر کشاورزی برنامه‌ای برای حل مشکلات در این حوزه ندارد. از سوی دیگر مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز حجتی را مسئول رواج سونامی سرطان در کشور دانست و عنوان کرد: ایشان سونامی سرطان را در کشور رواج داده است و درصد آلودگی از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.
مخالفان


حبیب‌ا... نیکزادی نماینده بم نخستین نماینده‌ای بود که در حمایت از وزیر سخن گفت. وی اظهار داشت: در مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر گفت: ایشان یک وزارتخانه ورشکسته را که هرکدام از کارکنانش در جایی مشغول بودند تحویل گرفت و به‌رغم بی‌تدبیری که ایجاد شده بود، وزارتخانه را سروسامان دادند و اکنون همه در جای مشخصی مشغول به کار هستند. ایشان یک وزارتخانه را از نابودی نجات دادند. غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت نیز در مخالفت با استیضاح بیان کرد: اگر بتوانیم آقای حجتی را کمک کنیم به خودکفایی خواهیم رسید. وی گفت: زمانی که آقای حجتی از دولت قبل رفت مجبور شدیم سالیانه ۶ میلیون تن گندم وارد کنیم و مجدد در سال ۹۲ بر روی غلتک افتادیم.
کوچک‌ترین خطا
پس از سخنان موافقان و مخالفان استیضاح نوبت به وزیر رسید تا سخن بگوید. وزیر جهاد کشاورزی با دفاع از عملکرد شش سال گذشته خود ابراز امیدواری کرد که ضعف‌ها و نارسایی‌هایش در پی تذکرات و صحبت‌های نمایندگان در جلسه استیضاح به مرور زمان رفع شود. محمود حجتی اظهار داشت: سخنان امروزم به منزله نبود ضعف و نارسایی در عملکردم نیست و امیدوارم با تذکرات نمایندگان بتوانم به مرور زمان آنها را رفع کنم. وی گفت: موفقیت‌هایی که در حوزه کشاورزی حاصل شده است و مقام معظم رهبری ما را مورد لطف قرار داده و به آنها اشاره کردند، به لطف همکاری مجلس و دولت و زحمتکشان عرصه کشاورزی به دست آمده است. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از گرفتاری‌های کشاورزان آگاهم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با درک عمیق ضرورت برنامه‌ریزی از سفره تا مزرعه و تامین نهاده‌های کشاورزی مسئولیت سنگین اجرای قانون تمرکز وظایف را پذیرفت و تولید را با بازار گره زد و کارهای بزرگی را از طریق پروژه‌های مختلف رقم زد. وی تاکید کرد که تلاش تمام کارخانه‌ها پرداخت بدهی کشاورزان است. بر اساس آخرین گزارشی که از رئیس سندیکا گرفتم، ‌بیش از ۷۰ درصد طلب کشاورزان پرداخت شده است. حجتی با تاکید بر اینکه از کوچک‌ترین خطایی نمی‌گذرد، گفت: اگر مواردی وجود دارد باید در مراجع صالحه مورد بررسی قرار گیرد. وزیر جهاد کشاورزی از بی‌رغبتی‌اش برای قرار گرفتن در پست‌های مدیریتی سخن گفت و افزود: در طول دوران خدمتم دنبال گرفتن هیچ مسئولیتی نرفته اما وقتی باری بر دوشم گذاشته شد، از مسئولیتم کم نگذاشته‌ام و با تمام توانم انجام وظیفه کرده‌ام.
در حاشیه
در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس نام یکی از چهره‌های مطرح فراکسیون امید در میان استیضاح کنندگان قرائت شد و هنگامی که عضو هیات رئیسه نام محمود صادقی را برای قرار گرفتن در پشت تریبون مجلس برای اعلام نظر درباره موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد، وی از عدم آمادگی‌اش برای سخنرانی صحبت کرد و از طرح مباحثش در موافقت با استیضاح محمود حجتی انصراف داد. از سوی دیگر در هنگام سخنرانی، نادر قاضی‌پور در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی محمود صادقی، محسن کوهکن، حسین مقصودی و مهرداد لاهوتی در محل استقرار اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس با محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید رایزنی کردند. در جریان اظهارنظر موافقان استیضاح محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و تعداد دیگری از معاونان دستگاه‌های اجرایی در جلسه استیضاح حضور یافته و در کنار جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، عیسی کلانتری، محمود حجتی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نشستند.
چه کسی شام خورده؟
جعفرزاده نماینده رشت در مجلس در بخشی از سخنانش با اشاره به برخی تهمت‌ها، گفت: یکی از همکاران‌مان در صفحه اینستاگرامش گفته که دولت شام داد تا وزیرانش باقی بماند، آقای لاریجانی چه کسی این شام را خورد؟ چرا شأن مجلس را با این اظهارات تنزل می‌دهید، بنده معتقدم زمان مناسبی برای استیضاح انتخاب نشده است. ساعت ۱۱:۴۵ صحبت‌های نهایی وزیر جهادکشاورزی پایان یافت و با خارج شدن اعضای دولت از صحن علنی مجلس، کارت‌های رأی‌گیری بین نمایندگان توزیع شده که از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه ۱۰۵موافق، ۱۱۷مخالف و ۷ رای ممتنع با استیضاح محمود حجتی مخالفت کردند