محدودیت‌ بازار ارز تقاضا را بیشتر کرد

گروه اقتصادی: یک ماه پس از آنکه حسن روحانی به مجری تلویزیون توصیه کرد وسط دعوا نرخ ارز را تعیین نکند و قیمت دلار را 4750 تومان اعلام نکند، نرخ دلار به بیش از 4900 تومان رسید!
به گزارش «وطن‌امروز»، قیمت دلار در 3 ماه اخیر با نوسانات شدید مواجه شد و مسؤولان روش‌های مختلفی را برای کاهش التهابات ارزی آزمودند. بانک مرکزی ابتدا سود بانکی را از 15 درصد به 20 درصد افزایش داد اما فقط کسانی که حساب 15 درصدی باز کردند به خرید اوراق مشارکت 20 درصدی مبادرت کردند. به عبارت بهتر مردم از این جیب به آن جیب کردند و پول چندانی از بازار ارز به بانک‌ها سرازیر نشد تا همچنان تقاضا در بازار آزاد زیاد باشد. بانک مرکزی برای اینکه نشان دهد قیمت ارز پایین آمده چند صرافی را نشان کرد و دلار 4500 تومانی را در اختیار آنها قرار داد اما پدیده صف دلاری به وجود آمد و خریداران می‌توانستند با تهیه 1000 دلار 4500 تومانی چند صرافی بالاتر دلار را به قیمت 4700 تا 4800 بفروشند! حباب 200 تا 300 تومانی، صف‌های خرید دلار را ملتهب‌تر کرد تا اینکه مشخص شد اگر کسی قصد خرید دلار بدون صف دارد باید دلار را با قیمت 4900 تومان تهیه کند. بانک مرکزی برای کاهش التهاب تصمیم گرفت فقط دلار 4500 تومانی را در اختیار افرادی قرار دهد که مسافر خارج کشور هستند. بدین ترتیب دلار 4500 تومانی و رانت 400 تومانی برای کسانی که قصد دارند به خارج کشور بروند به وجود آمد. عدم توانایی کنترل بازار ارز موجب شد کارشناسان و نمایندگان مجلس به عملکرد دولتی‌ها اعتراض کنند حتی امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی به مسؤولان توصیه کرد اگر توان مبارزه با التهاب بازار ارز را ندارند کنار بروند.
ارز چندنرخی بازار سیاه ایجاد کرده است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد در حال حاضر نمی‌توان دلار براحتی با قیمت ۵هزار و ۲۰۰ تومان نیز خریداری کرد. کاظم دلخوش در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به وضعیت بازار ارز، اظهار داشت: اعتقاد دارم با اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، نمی‌توان مشکلات این بازار را رفع کرد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر واردات ارز بیش از صادرات آن است، بیان داشت: در شرایطی که واردات ارز بیش از صادرات است، کمبود ارز در بازار داخلی قابل قبول نیست، دولت باید مدیریت قوی‌تری در زمینه بازار ارز داشته باشد. نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ارز باید تک‌نرخی شود، عنوان کرد: اگر ارز تک‌نرخی نشود باعث فساد در اقتصاد کشور می‌شود، در حال حاضر ارز با 2 تا 3 نرخ خرید و فروش می‌شود و همین باعث شده بازار سیاهی در این باره شکل بگیرد. وی تاکید کرد: راهکارهای بانک مرکزی از جمله بازداشت 20 نفر چاره کار بازار ارز نیست، مگر تنها مشکل ارز در تهران بود، ارز در تمام نقاط کشور مشکل دارد و باید آن را مدیریت کرد. دلخوش در ادامه گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه نرخ دلار پایین نیامده است، اظهار داشت: در حال حاضر می‌گویند دلار4800 تومان است اما در زمان خرید نمی‌توانید آن را 5200 تومان هم دریافت کنید بنابراین نباید صورت مساله را پاک کرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار می‌رود دولت بازار ارز را در فصولی چون عید  و کریسمس مدیریت کند، گفت: ارزش پول کشور از دست رفته است باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و نباید به دنبال حواشی باشیم در عوض باید با برنامه‌ریزی ثبات ایجاد کنیم. وی بیان داشت: بخشنامه بانک مرکزی برای ارز مسافرتی در واقع شکستن حرمت مردم است، نباید به سمت کارهایی برویم که حرمت مردم شکسته شود، بهترین راهکار این است که ارز مسافرتی را در سفارتخانه‌ها به متقاضیان ارائه دهیم.
بخشنامه‌ها مردم را بیشتر به بازار ارز می‌کشد
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد بخشنامه‌های محدودکننده بانک مرکزی نتیجه عکس دارد و مردم را بیشتر به بازار ارز می‌کشد. ولی داداشی  با اشاره به نوسانات بازار ارز در چند ماه اخیر بیان داشت: تلاطم تنها در بازار ارز نیست و شاهد رکود و نوسان در دیگر بازارهای اقتصادی هستیم. در ماه‌های اخیر در بازار مسکن رکود را تجربه کردیم و تولیدکنندگان نتایج خوبی در بازار نگرفتند. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره دلیل رو آوردن مردم به بازار ارز اظهار داشت: از آنجایی که توجه به تولید بی‌نتیجه مانده است، مردم سرمایه‌های خود را به سمت بازار ارز و سکه برده‌اند، چرا که این بازار از ثبات و نتایج بهتری برخوردار است.
نماینده مردم آستارا در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: مردم ترجیح می‌دهند پول و سرمایه خود را در بازاری ببرند که ثبات و سود بیشتری دارد به همین جهت با کاهش سود بانکی شاهد سرازیر شدن سرمایه‌های مردم به بازار ارز بودیم. وی تاکید کرد: سرازیر شدن سرمایه‌ها به سمت بازار ارز تا جایی پیش رفت که باعث کمیابی ارز و افزایش نرخ آن شد و دولت نشان داد در زمینه مدیریت بازار ارز ضعیف است و بدون برنامه به آن وارد شد. داداشی در ادامه گفت‌وگو با خانه ملت، به دلایل دیگر افزایش نرخ ارز اشاره کرد و گفت: علاوه بر ضعف مدیریت دولت در بازار ارز، نباید تاثیر تحریم‌ها و فضای حاکم بر اقتصاد دنیا را نادیده گرفت. با این وجود عملکرد بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز قابل قبول نیست. این نماینده مجلس به اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار اشاره کرد و اظهار داشت: بانک مرکزی اوراق با سود سپرده 20 درصد ارائه کرد و برخی دلالان ارز را دستگیر کرده و محدودیت‌هایی را برای صرافی‌ها در نظر گرفتند با این حال این اقدامات تاثیر قابل قبولی در بازار ارز نداشت. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی درباره ارز مسافرتی و ارائه مدارک بیشتر، گفت: این بخشنامه‌ها محدودکننده است و باعث تحریک مردم برای حضور در بازار ارز و تهیه ارز مورد نیاز به صورت غیرقانونی می‌شود. حباب ۱۳۳ هزار تومانی قیمت سکه
بر اساس دلار 4850 تومانی و اونس 1316 دلاری در پنجشنبه گذشته، تفاوت ارزش ذاتی و بازاری قیمت سکه طرح جدید به 133 هزار تومان، نیم‌سکه 29 هزار تومان، ربع سکه 106 هزار و 500 تومان و سکه گرمی 136 هزار و 300 تومان رسید. به گزارش «وطن امروز» هر سکه بهار آزادی طرح جدید یک‌میلیون و 630 هزار تومان، طرح قدیم یک‌میلیون و 596 هزار تومان، نیم‌سکه 800 هزار تومان، ربع‌سکه 502 هزار تومان، سکه گرمی 341 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 152 هزار و 232 تومان فروخته شد. همچنین هر دلار آمریکا 4865، یورو 5905 و پوند 6903  تومان فروخته شد.