خلف وعده در رفع حصر

آرمان: چندی است دولت و برخی نمایندگان مجلس دنبال حل مساله حصر هستند و در این راه تلاش‌هایی کرده‌اند، تلاش‌هایی که به‌نظر می‌آید در صورت همراهی دستگاه‌ها و موافقت مسئولان ذیربط در آینده می‌تواند به سرانجام برسد. در فراکسیون امید و برای دنبال کردن همین موضوع کمیته‌ای تشکیل شد. سپس حل موضوع تا سال جدید مطرح شد که البته تنها از سوی چند نفر از نمایندگان مطرح شده بود و اینکه وعده‌هایی مبنی بر پایان آن داده شده است. ضمن اینکه به‌دلیل برخی مسائل مطرح شده به‌نظر نمی‌رسد تا نوروز امسال موضوع فیصله پیدا کند. در حال حاضر که در روزهای پایانی سال هستیم، علامت ویژه‌ای که نشان‌دهنده چنین موضوعی باشد، دیده نشده است.
رفع حصر تا نوروز؟
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم و از چهره‌های شاخص اصولگرا آبان‌ماه به دیدار یکی از محصورین رفت. هرچند از جزئیات و محتوای دیدار ذوالنور و مهدی کروبی صحبتی به میان نیامد اما به‌نظر می‌رسد دیدگاه بخش موثری از اصولگرایان هم نسبت به حل موضوع منفی نباشد. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، آذرماه اعلام کرد تصمیم اتخاذ شده در خصوص ایجاد گشایش در وضعیت به‌صورت تدریجی در حال انجام است. در همین احوال بود که غلامرضا حیدری نماینده تهران و عضو کمیته فراکسیون امید، در توئیتر خود نوشت: «طبق آخرین جلسات و مذاکراتی که با سران محترم قوا داشته‌ایم، استنباط ما این بوده است که گشایش برای ملاقات‌ها ایجاد و ان‌شاءا... تا عید رفع مساله صورت می‌گیرد».
آخرین وضعیت


با رسیدن به روزهای پایانی سال، شواهد نشان می‌دهد اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. علی ‌مطهری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت اعلام کرد: «به ما قول داده بودند که تا پیش از پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز مشکل مرتفع شود. واقعیت آن است که آن‌چنان امیدوار نیستم ولی مسئولان چنین قولی داده‌اند و اگر این امر مهم صورت نگیرد، خلف وعده کرده‌اند. این وعده از سوی برخی نهادها مطرح شد که نمی‌خواهیم نامی از فرد یا نهادی بیاوریم.» نماینده تهران در مجلس دهم در واکنش به پرسشی مبنی بر تکذیب اظهارات بعضی نمایندگان مجلس درخصوص وعده مسئولان برای حل مساله تا پیش از تعطیلات نوروز یادآور شد: «مساله این است که این وعده از جانب مقام‌های ارشد امنیتی مطرح شده و احتمالا کسانی که تکذیب کرده‌‌اند، خبر ندارند.»
پیگیری در سال آینده
هرچند به‌نظر می‌آید حل موضوع تا پایان امسال ممکن نشود اما تلاش دولت و نمایندگان مجلس در سال آتی شاید این موضوع را به سرانجام برساند. مطهری درخصوص پیگیری این پرونده در سال آتی اظهار داشت: «درصورت عدم تحقق وعده، موضوع را در سال جدید پیگیری می‌کنیم. در این مورد باید ببینیم بعد از تعطیلات می‌توانیم چه کاری انجام دهیم. قاعدتا همچنان پیگیری‌های خود را انجام خواهیم داد.»