توپ خالي مجلس

آرمان- علی زمانی: بحث تحقیق و تفحص از دو باشگاه محبوب پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس طی سال‌های گذشته چندین بار مطرح شده، اما هر بار طی مراتبی از دستور کار خارج شده است. طرح تحقیق و تفحص یک بار دیگر هم مطرح شده اما در آخرین روزهای سال و قبل از تعطیل شدن مجلس برای تعطیلات. باید سوال کرد آیا همین نشان نمی‌دهد که مطرح شدن این طرح از عمق برخوردار نیست؟ آیا مطرح شدن طرحی با چنین اهمیت تا این اندازه باید بی‌پشتوانه لازم باشد؟ نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را در دستور کار جلسه علنی روز یکشنبه خود دارند. گرچه عنوان می‌شود که دو باشگاه مذکور زیان‌ده شده‌اند و باید مصارف آنها مورد بررسی قرار گیرد و این تفحص می‌تواند موجب شود تا این بحث برای همیشه تمام شود اما انگار توپ مجلس خالی است. پیش از این نیز برخی نمایندگان نظرات موافق و مخالف خود را بیان کرده بودند. این در حالی است که چندی پیش رئیس فدراسیون فوتبال تحقیق و تفحص از این دوباشگاه را فرصتی طلایی دانسته بود.
تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها
چندى پیش جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی با حضور سلطانی فر و تاج درباره تحقیق و تفحص از عملکرد ۱۰ ساله دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار شد و مسئولان در این باره به بحث و گفت‌وگو پرداختند و در نهایت بحث تحقیق و تفحص از این ۲ باشگاه را به تصویب رساندند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ با هماهنگى‌هاى لازم قرار است این امر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گیرد و اگر طرح مورد نظر رای آورد، هیات یا کمیته‌ای برای تحقیق و تفحص از این ۲ باشگاه شکل گیرد. باتوجه به اینکه مجمع عمومی پرسپولیس و استقلال از سوی وزارت ورزش و دولت شکل می‌گیرد و آن‌ها از کمک‌های دولتی بهره مند می‌شوند باید میزان درآمدها، مبالغی که از حامیان مالی کسب می‌کنند، میزان هزینه‌ها، روند تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری مدیران باشگاه‌ها، دلیل فراهم نشدن بستر‌های خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال و موارد این چنینی تحقیق و بررسی شود. به همین دلیل کمیسیون فرهنگی پس از توضیحات وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال جلسه فوری تشکیل داد و بحث تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها را به تصویب رساند تا این موضوع در صحن علنی مجلس بررسی شود. همچنین در این میان کمیسیون گزارش خود را به صحن علنی ارائه داده و قرار بود بحث تحقیق و تفحص از ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس خارج از دستور در صحن علنی مطرح شود که در همین راستا شنیده می‌شود مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال را در دستور کار جلسه علنی روز یکشنبه خود قرار داده است.
عقیم کردن تفحص


طرح تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس در حالی قرار است روز یکشنبه در دستور کار مجلس قرار گیرد که شائبه‌های بسیاری مبنی بر وجود اراده‌ای برای رای نیاوردن این طرح مهم به‌وجود آمده است. برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که رای‌گیری برای تحقیق و تفحص از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در روزی که مجلس بیش از ۷۰ نماینده غایب دارد ناشی از وجود لابی‌های قدرتمندی است که تمایل دارند این طرح در روز پایانی سال و پیش از تعطیلات دو هفته‌ای کشور، در روز خلوت مجلس ناکام و بی‌فرجام بماند. به ویژه آنکه اعلام یکباره تشکیل جلسه علنی مجلس در روز یکشنبه با چنین دستور مهمی پس از آن صورت گرفت که نماینده‌های بسیاری مرخصی خود را اعلام کرده بودند. شاید این تمهیدی است تا تحقیق و تفحص از دو باشگاه تهرانی هم به همان سرنوشتی دچار شود که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در واپسین جلسه سال قبل مجلس دچار شد. موکول کردن تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس به بعد از تعطیلات عید و با حضور پرتعداد نمایندگان مجلس انتظاری‌ است که می‌تواند نگرانی‌های فعلی را پاسخ دهد
ارائه طرح در صحن علنی
در این باره یکى از نمایندگان مجلس اظهار داشت: در صورت زمان کافى و ارائه این طرح در جلسه روز یکشنبه احتمال رسیدگى وجود دارد، اما بعید مى‌دانم این امر امسال رخ دهد چرا که جلسه روز یکشنبه آخرین جلسه علنى مجلس شوراى اسلامى خواهد بود و فکر کنم بررسى تحقیق و تفحص به سال آتى موکول شود چرا که این مساله باید به تصویب برسد و باید دید آیا اعضا به طرح مورد نظر راى مى‌دهند یا خیر. زهرا سعیدى نماینده تهران در مورد بحث تحقیق و تفحص از ٢ باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: یکشنبه هفته آینده آخرین جلسه مجلس برگزار مى‌شود. تا پنجشنبه بررسى تحقیق و تفحص از سرخابى‌ها به دست ما نرسید و باید در ابتدا ببینیم این طرح در دستور کار قرار گرفته باشد. از طرفى با توجه به اینکه بحث تحقیق و تفحص در کمیسیون مطرح و از این کمیسیون به هیات رئیسه ارجاع شد به این ترتیب باید منتظر ارائه این طرح به جلسه علنى باشیم. بنابراین باید ابتدا بحث تحقیق و تفحص به صحن علنى مجلس بیاید و ببینیم آیا نمایندگان موافق یا مخالف آن هستند. عضو فراکسیون امید مجلس خاطر نشان کرد: با تمام شرایطى که اعلام کردم به طور حتم رسیدگى به این طرح به سال آینده موکول خواهد شد. ارائه بحث تحقیق و تفحص باید مراحل خود را طى کند و مطمئنا به این زودى انجام نمى‌شود.