دست به دامان اورانیوم

اگر این دانش هسته‌ای و توانمندی کشور در غنی‌‌سازی اورانیوم 20 درصدی بود که سال 92، اعضای 1+5 را پای میز مذاکره با ایران نشاند و در نهایت برجام را با تمام کم و کاستی‌هایش رقم زد، حالا در فاصله یک ماه تا پایان ضرب‌الاجل ترامپ برای تغییر برجام، باز هم همان دانش هسته‌ای ابزار دولت حسن روحانی شده تا به کمک آن بتواند برای آمریکا و تروئیکای اروپایی حاضر در برجام خط‌ونشان بکشد. حسن روحانی به کشورهایی که به دنبال نقض توافق هسته‌ای هستند هشدار داد اگر نقض پیمان کنند در عرض کمتر از یک هفته آثارش را خواهند دید. او به دستور 2 سال گذشته خود در موضوع پیشران‌‌های هسته‌ای در واکنش به نقض برجام از سوی دولت سابق آمریکا نیز اشاره کرد و تلویحا پیشرفت‌‌های هسته‌ای و غنی‌‌سازی مجدد را اصلی‌‌‌‌‌ترین پاسخ‌های ایران به خروج از برجام عنوان کرد. به‌گزارش «وطن‌امروز»، هر چند تصمیم ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام هنوز اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد، بازگشت به غنی‌‌سازی حداقل 20 درصدی بخش اصلی این پاسخ خواهد بود. این موضوعی است که روز یکشنبه علی‌اکبر صالحی، معاون حسن روحانی و رئیس سازمان انرژی اتمی پس از حضور در جلسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد. او گفت: ما در طول مذاکرات منتهی به برجام این امر را مد نظر داشتیم که چنانچه از سوی طرف مقابل خلف وعده صورت گیرد، تمهیدات لازم را بیندیشیم و این کار نیز انجام شده است. چنانچه مسؤولان ارشد نظام در بحث غنی‌سازی دستور بازگشت به ۲۰ درصد را بدهند، ما می‌توانیم در فردو غنی‌سازی ۲۰ درصد را ظرف ۴ روز آغاز کنیم. براساس این گزارش، حسن روحانی دیروز دوشنبه در روز ملی فناوری هسته‌ای در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای گفت: این دستاوردها برای برخی دوستانی که گاهی بدون دقت حرف می‌زنند بسیار پیام روشنی دارد. وی ادامه داد: بعضی فکر می‌کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای ما کند شده است و سانتریفیوژهای ما نمی‌چرخد یا کند می‌چرخد، من می‌خواهم به ملت بزرگ ایران با صراحت و شفافیت عرض کنم صنعت هسته‌ای ما با توان بیشتر، دقت بیشتر و محاسبه دقیق‌تر امروز نسبت به دیروز سرعت بیشتری دارد. رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: پارسال بیش از 40 پروژه افتتاح و دستاوردهای آن را مشاهده کردیم، امسال 83 پروژه افتتاح شده است، این نشانگر آن است که ما در مسیر فناوری علمی راه خودمان را ادامه دادیم و ادامه خواهیم داد. وی افزود: دانشمندان بزرگ و جوانان ایثارگر ما، در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، دستاوردهای بزرگی را به دست آوردند و شما می‌بینید که بیش از 120 دستاورد مهم در طول 2 سال گذشته بعد از برجام داشته‌ایم. پس برجام حرکت ما را کند نخواهد کرد.
می‌خواهند برجام را به دست خودمان تخریب کنند
روحانی در ادامه به موضوع توافق هسته‌ای برجام نیز اشاره‌ای داشت. وی گفت طرف‌‌‌هایی که به دنبال نقض عهد در برجام هستند باید هزینه آن را نیز پرداخت کنند. رئیس قوه مجریه از پیش‌بینی برای همه فروض برجام گفت و تاکید کرد ‌برجام باشد، برجام نباشد، برجام بی‌آمریکا، برجام با آمریکا همه جوره‌اش را فکر کرده‌ایم.  روحانی در این زمینه گفت: ما ملتی هستیم که فرهنگ و دین‌مان به ما یاد داده اگر با کسی عهد و پیمانی بستیم و توافقی انجام دادیم، ما آغازگر نقض آن پیمان و آن توافق نخواهیم بود. خیلی تحریکات در طول این 2 سال بعد از برجام انجام دادند که برجام را به دست خودمان تخریب کنند، این هم از سادگی آنها بود. نمی‌دانستند ملت ایران، هوشیارتر از این حرف‌هاست. وی با بیان اینکه اگر شما می‌خواهید نقض عهد کنید، برابر نقض عهد باید بهای آن را خودتان پرداخت کنید، تصریح کرد: نخواهید با بهای ملت ایران شما نقض عهد کنید. روحانی ادامه داد: 15 ماه است این آقای جدیدی که در آمریکا سر کار آمده و ادعاهای بسیار زیادی دارد و فراز و نشیب فراوان در کلام و سخن و عملش وجود دارد تلاش می‌کند برجام را بشکند. حالا ظاهراً می‌گویند تازه فهمیدیم در برجام کلاه سرمان رفته است. می‌گویند در این 15 ماه فهمیده‌‌‌‌‌ایم کلاه رفته، قبلا نفهمیده بودیم البته این را اگر کسی ادعا کند، ادعای دقیق و درستی نیست.  روحانی خاطرنشان کرد: این ساختمان، ساختمانی نبوده است که چند روزه با قدرت یک کشور و فریاد ایجاد شود. شما دیدید میلیاردها پول خرج کردند تا این ساختمان را بلرزانند. حرف‌های فراوان زدند و چقدر توئیت کردند و فکر کردند با توئیت این ساختمان می‌لرزد. تا امروز نتوانسته‌اند و اگر روزی  هم بتوانند به برجام لطمه بزنند، ما در افکار عمومی دنیا به عنوان پیروز هستیم و به عنوان ملتی هستیم که به عهدمان وفادار و پایدار هستیم و اگر آنها عقب‌نشینی کنند معنایش این است که به پیمان‌های‌شان وفادار نیستند و آبرو و حیثیت خودشان را در صحنه جهانی لکه‌دار کرده‌اند. رئیس قوه مجریه گفت: ما برای همه فروض پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم،‌ برجام باشد، برجام نباشد، برجام بی‌آمریکا، برجام با آمریکا همه جوره‌اش را فکر کرده‌ایم. مشکلی نه برای فناوری ما و نه برای زندگی ملت ما پیش نخواهد آمد. وی تاکید کرد: ما در نقض پیمان آغازگر نیستیم اما آنها حتما بدانند اگر نقض پیمان کنند پشیمان خواهند شد. آمادگی ما بیشتر از آن مقداری است که آنها فکر می‌کنند و خواهند دید اگر نقض پیمان کنند در عرض کمتر از یک هفته آثارش را خواهند دید. آنها دیدند من پارسال دستور دادم راجع به پیشران هسته‌ای اقدامات و تحقیقات را شروع کنند. نخستین دستاورد در پیشران هسته‌ای را امروز شاهدش بودیم و دیدیم که چگونه اولین قدم را در این زمینه برداشتیم.
دیوار بی‌اعتمادی همچنان پابرجاست


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به دستاوردهای هسته‌ای کشور، به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 پرداخت. او که از توانایی بازگشت به غنی‌‌سازی 20 درصد در کمتر از 4 روز پس از خروج آمریکا از برجام گفته بود، واکنش به نقض برجام را براساس اصول سه‌گانه سیاست خارجی کشورمان دانست. صالحی در این زمینه گفت: متاسفانه تا امروز برخی طرف‌های مقابل به‌رغم صراحت متن برجام در باب پذیرش تعهدات خود در مسیر بدعهدی حرکت کرده و در نتیجه دیوار بی‌اعتمادی همچنان پابرجاست.
صالحی اضافه کرد: بزرگان ما بر این امر تأکید دارند که همگان باید از منافع و دستاوردهای برجام بهره‌مند شده و به طور همزمان وظایف خود را به انجام برسانند. از این رو برای ما به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست که هزینه‌های اجرایی این توافق تاریخی متوجه یکی از طرف‌ها شود و در مقابل برخی کشورهای حاضر در این میدان، از انجام کامل تعهدات خود سر باز زنند. وی تصریح کرد: ما به پیروی از فرمان جاودان قرآن کریم، همچنان به عهد و پیمان خود استوار می‌مانیم، ولی چنانچه دیگران پرده بگردانند و نوایی دیگر ساز کنند، جمهوری اسلامی ایران براساس اصول سه‌گانه سیاست خارجی خود تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و بر پایه صلاحدید تصمیم‌گیران نظام اسلامی از منافع خود صیانت خواهد کرد.
۲ روزه غنی‌سازی ۲۰ درصد را احیا می‌کنیم
یک روز پس از اظهارنظر رئیس سازمان انرژی اتمی درباره بازگشت به غنی‌‌سازی 20 درصد در 4 روز، سخنگوی سازمان انرژی اتمی این زمان را 2 روز اعلام کرد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ظهر دیروز در حاشیه دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس دومای دولتی روسیه، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال تسنیم درباره اینکه آقای علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است در صورت نیاز در 4 روز به غنی‌سازی 20 درصد بازمی‌گردیم، آیا این امکان وجود دارد؟ گفت: بله! این امکان وجود دارد، ما حتی طی 2 روز می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما آقای صالحی گفته است، طی 4 روز که صددرصد باشد. وی درباره اینکه برخی پس از صحبت‌های آقای صالحی گفتند این کار امکانپذیر نیست و صحبت‌های رئیس سازمان انرژی اتمی اغراق‌آمیز است، ادامه داد: این حرف‌هایی که آنها می‌زنند، گزافه‌گویی است، به دلیل اینکه ما بیش از 1600 سانتریفیوژ در فردو داریم که فعال هستند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: این ماشین‌هایی که در فردو هستند، بدون اینکه به آنها گاز تزریق شود، فعال هستند و این ماشین‌ها مثل خودرویی هستند که روشن است و کافی است آن را به حرکت درآوریم. کمالوندی اضافه کرد: اگر ما بخواهیم تصمیم بگیریم غنی‌سازی 20 درصد داشته باشیم، باید مخزن‌ها را بیاوریم و به آنها وصل و شروع به کار کنیم. وی با بیان اینکه در فردو 2 بال داشتیم که یک بال را اصلا به آن دست نزدیم، اظهار داشت: اگر بخواهیم غنی‌سازی 20 درصد انجام دهیم می‌توانیم در همان یک بال غنی‌سازی را انجام دهیم.