عضو ارشد اندیشکده مرکز مطالعات سیاست اروپا: اروپا برای تداوم برجام آمریکا را تهدید کند

«استیون بلاکمنز» عضو ارشد اندیشکده مرکز مطالعات سیاست اروپا، در یادداشتی، با تاکید بر امکان تداوم برجام بدون حضور آمریکا نوشت: اروپا باید پا پیش گذاشته و واشنگتن را در سازمان تجارت جهانی تهدید کند.
این یادداشت که در تارنمای خبرگزاری سی.ان.ان منتشر شده است، با اشاره به احتمال اقدام تلافی‌جویانه واشنگتن علیه شرکت‌های اروپایی می‌افزاید: اتحادیه اروپا باید یک نظامِ مقابله به مثل تدارک ببیند تا زیانی را که این شرکت‌ها در آمریکا متحمل خواهند شد، از طریق دارایی‌های دولت این کشور در اروپا جبران کند.
نویسنده ادامه می‌دهد: این اقدام باید با طرحی قانونی همچون مورد سال 1996 میلادی همراه شود که سرمایه‌گذاران اروپایی را از پیروی از قانون هلمز – برتون برای اعمال تحریم‌ها علیه کوبا، ایران و لیبی، بازداشته بود.
در ادامه یادداشت آمده است: تجربه‌های گذشته به اتحادیه اروپا آموخته است که با استفاده از چنین راهبردی، می‌تواند از منافعش محافظت و همزمان از درگیری تجاری با کاخ سفید جلوگیری کند.


نویسنده معتقد است: کشورهای اروپایی می‌توانند به خوبی از گذشته درس گرفته، با حرکت در مسیر منافع راهبردی مشترک و برای حفاظت از دستاورد دیپلماتیک برجسته خود، موضعی یکسان و مستقل از آمریکا اتخاذ کنند.
وی در انتها می‌افزاید: اروپا باید با چین و روسیه و دیگر کشورهایی همراه شود که برجام را ارج می‌نهند. اگر اتحادیه اروپا و اعضای 1+5 موفق شوند تهران را متقاعد به تداوم پایبندی به برجام کنند، این توافق شانس نجات یافتن را خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که بارها در جریان رقابت‌های انتخاباتی، وعده تغییر یا لغو برجام را داده بود، تاکنون موفق به جلب رضایت دیگر طرف‌ها برای مذاکره مجدد برسر این توافق نشده است.
وی به تازگی برخی از اعضای معتدل تیم دیپلماسی و امنیت ملی خود از جمله «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه را کنار گذاشته و به جای آن‌ها، سیاستمداران تندرویی همچون «مایک پمپئو» و «جان بولتون» را گماشته و این موضوع موجب شکل گیری موضعی ضدایرانی در کاخ سفید شده است.
ترامپ قرار است 12 مه (22 اردیبهشت) برای ماندن یا نماندن در برجام تصمیم‌گیری کند. در صورتی که آمریکا تصمیم به خروج از این توافق بگیرد، تهران گزینه‌های مختلفی از جمله تداوم غنی سازی با درصد بالا و یا ادامه اجرای برجام با همکاری چین، روسیه و اروپا را در اختیار دارد.
سایر اخبار این روزنامه
تدوین و ابلاغ ضوابط جدید معامله و حواله ارز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با اشاره به حمله موشکی به سوریه: روسای جمهور آمریکا، فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس جنایتکارند تولید ماهانه نفت ایران افزایش یافت مدیرعامل شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور: برای تامین آب شرب در حوزه آبریز زاینده رود باید بدنبال منابع جایگزین بود دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور سوریه: مسئولیت تبعات تجاوز نادرست اخیر، با سه کشور غربی و حامیان این تجاوز است جنایتکاران دروغگو اتحادیه اروپا زیر بار تحریم ایران نرفت عضو ارشد اندیشکده مرکز مطالعات سیاست اروپا: اروپا برای تداوم برجام آمریکا را تهدید کند روحانی به الهام علی اف تبریک گفت سازمان تعزیرات حکومتی؛ با سودجویان و برهم زنندگان آرامش بازار ارز قاطعانه برخورد می‌شود معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: روابط دولت با مجلس کماکان خوب است شکست ماجراجویی ترامپ و محکومیت بین‌المللی تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه دبیرکل حزب‌الله لبنان: اقدامات هالیوودی ترامپ محور مقاومت را نمی‌ترساند دکتر جهانگیری در اجلاس عمومی شورای عالی استان ها: راه حل بسیاری از چالش‌های کشور گفتگوی ملی، انسجام ملی و تقویت امید مردم به آینده کشور است