تدوین و ابلاغ ضوابط جدید معامله و حواله ارز

با گذشته حدود یک هفته از ابلاغ و اجرای سیاست هاس جدید ارزی که مسئولان دولتی آن‌ها را به معنای تک‌نرخی کردن ارز می‌دانند، اتخاذ تصمیمات جدید برای انجام فعالیت‌های ارزی ازسوی بانک مرکزی ادامه دارد. در تازه‌ترین این تصمیمات، معامله اسکناس و حواله ارزی توسط صرافی‌ها ممنوع اعلام شده که به معنای تعطیلی عملی صرافی‌ها است.
خرید و فروش اسکناس ارزی در صرافی‌ها ممنوع شد
در همین حال بنا بر اعلام بانک مرکزی از این پس، صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی، ممنوع خواهد بود و همچنین بانک‌ها ملزم به خرید اسکناس خرد افراد هستند و صرافی‌ها نمی‌توانند خرید و فروش اسکناس انجام دهند.
معاون ارزی بانک مرکزی، مهم‌ترین موضوع در بازار ارز را جلوگیری از خروج سرمایه و تامین مالی قاچاق دانست و گفت: درحال حاضر تراز ارزی کشور ما بسیار مطلوب است و هیچ گونه مشکلی در تامین نیازهای کشور نداریم اما نباید شرایط به گونه‌ای باشد که منجر به خروج سرمایه از کشور شود.


سید احمد عراقچی با اشاره به اینکه در پی تصمیم اخیر ستاد اقتصادی دولت، تجارت از حالت بی‌نظمی خارج می‌شود، گفت: فرآیند واردات بدون ثبت سفارش براساس مصوبه هیات دولت، ممنوع اعلام شده و هرگونه واردات که نیاز به تخصیص ارز دارد با ثبت سفارش انجام می‌شود.
این مقام مسئول بانک مرکزی درخصوص روش انجام ثبت سفارش تصریح کرد: ثبت سفارش کالاهای وارداتی الزاما با روش بانکی خواهد بود و این روش به شفافیت بیشتر در واردات منجر می‌شود.
به گفته عراقچی، براساس ضوابط جدید تامین ارز برای واردات از دو طریق قابل انجام است: در وهله اول، بانک با بهره گیری از مراودات بانکی خود، ارز مورد نیاز را تامین می‌کند و در غیر این صورت، بانک می‌تواند از طریق صرافی‌های مجاز برای تامین ارز اقدام کند.
معاون ارزی بانک مرکزی افزود: از این پس، صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی، ممنوع خواهد بود.
عراقچی درخصوص واردات بدون انتقال ارز نیز گفت: این موضوع طبق ضوابط قبل انجام خواهد شد و واردکنندگان باید اظهارنامه مالیاتی داشته باشند.
معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به نحوه عمل درخصوص ارز صادرکنندگان، گفت: صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را از طریق سامانه نیما به سیستم بانکی یا صرافی‌های مجاز بفروشند و این ارز نیز به مصرف واردات مورد نیاز کشور می‌رسد.
عضو هیات عامل بانک مرکزی عنوان کرد: طبق ضوابط جدید بانک‌ها ملزم به خرید اسکناس خرد افراد هستند و صرافی‌ها نمی‌توانند خرید و فروش اسکناس انجام دهند.
عراقچی درباره سپرده پذیری ارزی نیز گفت: بانک مرکزی این تضمین را به تمام سپرده گذاران ارزی می‌دهد که با سود مقرر در سررسید، به این افراد، همان اسکناس سپرده‌گذاری شده را بازپس دهد.
پرداخت‌های مربوط به قراردادهای فاینانس با دلار 4200 تومان
بانک مرکزی اعلام همچنین اعلام کرد تمام پرداخت‌های مربوط به قراردادهای فاینانس (اعم از پیش پرداخت، بازپرداخت هزینه‌ها و غیره) از امروز براساس نرخ جدید (درحال حاضر بر مبنای هر دلار 42000 ریال یا معادل آن به سایر ارزها) انجام خواهد شد.
بر همین مبنا:
1. تمام پرداخت‌های مربوط به قراردادهای فاینانس (اعم از پیش پرداخت، بازپرداخت هزینه‌ها و غیره) از این تاریخ براساس نرخ جدید (درحال حاضر بر مبنای هر دلار 42000 ریال یا معادل آن به سایر ارزها) انجام خواهد شد.
2. در رابطه با فاینانس‌های مربوط به طرح‌های دولتی، ضروری است تمهیدات و هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه ذیربط برای انجام پرداخت‌ها براساس نرخ فوق به عمل آید.
3. در رابطه با طرح‌های ارز آور، مجری طرح موظف به تامین ارز مربوطه برای انجام پرداخت‌ها می‌باشد.
بانک مرکزی ضوابط تامین ارز کالاهای وارداتی را نهایی کرد
بانک مرکزی، روز جمعه در ادامه تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به سیاست جدید یکسان سازی نرخ ارز،‌ ضوابط تامین ارز کالاهای وارداتی ‌را نهایی کرد.
در جلسه‌ای که با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت و«مجتبی خسروتاج» رئیس سازمان توسعه تجارت در دفتر «ولی اله سیف» رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، مقرر شد صادرکنندگان غیرنفتی، ارز خود را از طریق سامانه «نیما» (نظام یکپارچه مدیریت ارزی) به سیستم بانکی یا صرافی‌های مجاز بفروشند که این ارز نیز به مصرف واردات مورد نیاز کشور می‌رسد.
در همین حال، معاون ارزی بانک مرکزی در نشست مدیران بین الملل و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور اعلام کرد، براساس تصویب نامه هیات وزیران، تمام واردات کالا و خدمت به کشور منوط به ثبت سفارش نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
«سید احمد عراقچی» تاکید کرد، بر این اساس واردات کالا و خدمت حتی در مناطق آزاد تجاری نیز نیازمند ثبت سفارش است.
وی درخصوص تغییر عمده مقررات واردات کالا و خدمت به کشور نسبت به گذشته اعلام کرد: براساس تصویب نامه هیات وزیران، تامین ارز مورد نیاز واردات به کشور باید از طریق سیستم بانکی صورت گیرد و واردکنندگان برای تامین نیازهای خود باید به بانک‌ها مراجعه کنند.
معاون ارزی بانک مرکزی درخصوص نحوه تامین ارز واردات به سرزمین اصلی نیز گفت: ثبت سفارش واردات در سرزمین اصلی از گذشته الزامی بوده و این روند ادامه پیدا می‌کند.
وی اظهار کرد، نحوه تامین ارز آن از طریق بانکی و خرید از بانک مرکزی، بدون انتقال ارز، مطابق ماده 38 آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات و یا منابع خود مشتری نزد بانک خواهد بود.
عراقچی گفت: در صورتی که بانک‌ها امکان انتقال وجه نداشته باشند می‌توانند از خدمات صرافی خود یا صرافی‌های مجاز استفاده کنند.
بخشنامه‌های مرتبط با ارز مسافری، دانشجویی و درمانی در روزهای اخیر به شبکه بانکی ابلاغ شده و موضوع مربوط به تامین ارز مورد نیاز بخش واردات نیز، نهایی و از روز یکشنبه هفته آتی قابل اجرا خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
تدوین و ابلاغ ضوابط جدید معامله و حواله ارز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با اشاره به حمله موشکی به سوریه: روسای جمهور آمریکا، فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس جنایتکارند تولید ماهانه نفت ایران افزایش یافت مدیرعامل شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور: برای تامین آب شرب در حوزه آبریز زاینده رود باید بدنبال منابع جایگزین بود دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور سوریه: مسئولیت تبعات تجاوز نادرست اخیر، با سه کشور غربی و حامیان این تجاوز است جنایتکاران دروغگو اتحادیه اروپا زیر بار تحریم ایران نرفت عضو ارشد اندیشکده مرکز مطالعات سیاست اروپا: اروپا برای تداوم برجام آمریکا را تهدید کند روحانی به الهام علی اف تبریک گفت سازمان تعزیرات حکومتی؛ با سودجویان و برهم زنندگان آرامش بازار ارز قاطعانه برخورد می‌شود معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: روابط دولت با مجلس کماکان خوب است شکست ماجراجویی ترامپ و محکومیت بین‌المللی تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه دبیرکل حزب‌الله لبنان: اقدامات هالیوودی ترامپ محور مقاومت را نمی‌ترساند دکتر جهانگیری در اجلاس عمومی شورای عالی استان ها: راه حل بسیاری از چالش‌های کشور گفتگوی ملی، انسجام ملی و تقویت امید مردم به آینده کشور است