توافق موردی آمریکا و اروپا برای اصلاح برجام

دویچه‌وله- دیپلمات‌های آمریکایی از پیشرفت موردی مذاکرات اصلاح برجام با دیپلمات‌های اروپایی خبر می‌دهند‌. رهبران آلمان و فرانسه و بریتانیا برای متقاعد کردن رییس‌جمهور آمریکا به حفظ برجام راهی واشنگتن خواهند شد‌.
آسوشیتدپرس دیروز به نقل از دو دیپلمات آمریکایی نوشته است مذاکرات نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان برای «اصلاح» برجام پیشرفت‌هایی داشته است‌. دیپلمات‌های اروپایی از هفته گذشته مشغول مذاکره با وزارت خارجه آمریکا هستند تا راهی برای برطرف کردن ایرادهای برجام پیدا کنند‌. این ایرادها از سوی دونالد ترامپ مطرح شده است‌.
رییس‌جمهور آمریکا به‌طور مشخص چهار خواست دارد؛ محدود کردن برنامه موشکی ایران و مقابله با رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه که ارتباطی با برجام ندارد و دسترسی کامل بازرسان بین‌المللی به تمامی سایت‌های هسته‌ای و نظامی ایران و همچنین تغییر بندی در برجام به نام مقررات غروب خورشید که به ایران اجازه می‌دهد پس از چند سال غنی‌سازی اورانیوم را بدون محدودیت از سر گیرد‌.
دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی هفته گذشته در چهارمین دیدار خود برای گفت‌وگو در مورد این خواست‌ها به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده‌اند‌. دیپلما‌ت‌های ‌آمریکایی و دو مشاور خارج از مجموعه کارمندان دولت آمریکا به آسوشیتدپرس گفته‌اند که طرف‌های مذاکره‌کننده در مورد برنامه موشکی و بازرسی از تاسیسات ایران به توافق نزدیک شده‌اند اما هنوز در مورد تغییر سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران اختلاف نظر وجود دارد‌.


مقابله با رفتار بی‌ثبات‌کننده تهران که به‌طور مشخص از نظر آمریکا شامل حمایت از بشار اسد، حمایت از حزب‌الله لبنان و شیعیان حوثی یمن است در جلسه جداگانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته اما به گفته دیپلمات‌های آمریکایی به نتیجه نرسیده است‌.
هنوز روشن نیست که جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ و مایک پمپئو، وزیرخارجه احتمالی او تا ۱۲ می در مورد برجام چگونه موضع‌‌گیری خواهند کرد‌. جان بولتون و مایک پمپئو هر دو مخالف برجام بوده‌اند‌. مایک پمپئو که قرار است جانشین رکس تیلرسون شود، پنجشنبه گذشته در کمیته روابط خارجی سنا گفت که از حساسیت کشورهای اروپایی در مورد برجام آگاه است و تاکید کرد که خواست او اصلاح برجام با همکاری متحدان اروپایی آمریکاست‌. دیپلما‌ت‌های اروپایی خواستار حفظ برجام هستند‌. به عقیده دیپلمات‌های اروپایی ایرادهای برجام باید در مذاکراتی فراتر از این توافق برطرف شوند‌.
سفر رهبران اروپایی به واشنگتن
در راستای تلاش برای حفظ برجام، رییس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان هفته آینده در دو سفر جداگانه برای دیدار با دونالد ترامپ راهی واشنگتن خواهند شد‌. زمان سفر ماکرون ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) و زمان سفر مرکل ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت) اعلام شده است‌. از طرفی گفته می‌شود که نخست‌وزیر بریتانیا نیز به زودی سفر غیرمنتظره‌ای به واشنگتن خواهد داشت‌. آسوشیتدپرس این سفرها را آخرین تلاش‌های دیپلماتیک رهبران اروپایی برای نجات برجام در دقیقه 90 خوانده است.