برائت از رفتار نامتعارف گشت ارشاد


گروه اجتماعي: ميانه‌هاي روز پنجشنبه 30 فروردين ماه بود که فيلمي‌چند دقيقه‌اي از برخورد خشن يک مأمور پليس زن گشت ارشاد با يک دختر تبديل به داغ‌ترين سوژه فضاي مجازي شد. اين فيلم به نظر مي‌رسد که مربوط به صبح همان روز (پنجشنبه 30 فروردين ماه) و در يکي از پارک‌هاي پايتخت بوده است. دست به دست شدن اين فيلم طي چند ساعت موجب شد تا واکنش‌ها نسبت به آن آغاز شود. در مدت زماني کمتر از يک روز يک وزير، دو معاون وزير، چند نماينده مجلس و حتي مسئولان بازرسي و سخنگوي ناجا در رابطه با اين کليپ نظرات خود را مطرح کرده و وعده پيگيري آن را داده‌اند. هرچند پيش از اين نيز شاهد کليپ‌ها و فيلم‌هايي از اين دست بوده‌ايم، اما اين مرتبه شرايط متفاوت با گذشته است. تبديل شدن اين فيلم به يکي از موضوعات داغ شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي موجب شده تا در قدم اول بسياري از مسئولان مرتبط با اين حوزه و حتي مجموعه نيروي انتظامي‌از حرکت خشن نيروهاي پليس براي برخورد با موضوع بدپوشي اعلام برائت کنند.
رفتارهاي خشن پليس مورد تأييد نيست
واکنش‌ها به رفتار عجيب پليس زن گشت ارشاد در برخورد يک دختر جوان ساعتي بعد از انتشار اين کليپ در فضاي مجازي آغاز شد. در يکي از اولين اظهار نظرهاي صورت گرفته پس از انتشار فيلم ضرب و شتم يک دختر جوان توسط ماموران گشت ارشاد در فضاي مجازي، دفتر سخنگوي ناجا ضمن ابراز تأسف از اتفاق صورت گرفته اعلام کرد: پليس به هيچ وجه چنين رفتارهايي را تأييد نمي‌کند. دفتر سخنگوي ناجا همچنين اعلام کرده بود که بررسي‌هاي اوليه حکايت از وقوع اين اتفاق در يکي از پارک‌هاي تهران دارد که فيلم پخش شده بخشي از کل اتفاق است در حال حاضر بازرسي پليس تهران در حال بررسي موضوع است و نتيجه متعاقباً اعلام مي‌شود. انتطار مي‌رود همه دختران و بانوان جامعه نيز شئونات اجتماعي را رعايت کنند.
واکنش دو زن عضو کابينه دولت
شهيندخت مولاوردي، دستيار رئيس جمهور در امور حقوق شهروندي و معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري دو عضو زن کابينه دولت دوازدهم بودند که همان روز پنجشنبه به کليپ برخورد خشن پليس زن گشت ارشاد با يک دختر در يکي از پارک‌هاي تهران واکنش نشان دادند. هرچند واکنش‌هاي اين دو عضو کابينه تنها معطوف به فضاي مجازي و انتشار چند توييت مرتبط با اين موضوع بود، اما همين واکنش‌ها نشان دهنده اهميت اين موضوع براي دولت در حمايت از حقوق شهروندان در مقابل برخوردهاي نادرستي است که هرچند وقت تکرار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري‌ها شهيندخت مولاوردي، معاون سابق امور زنان و خانواده رياست جمهوري و دستيار فعلي او در امور حقوق شهروندي در واکنش توييتري خود به برخورد ماموران نيروي انتظامي‌با دختران بدحجاب نوشت: «انتشار کليپ نحوه برخورد ماموران پليس زن با مقوله بدپوششي و شيوه ارشاد آنها!، بيش از پيش ضرورت تغيير رويکرد نهادهاي فرهنگي و انتظامي‌از «بايد» به «باور»، از «تبليغ» به «تعميق»، از «ظاهر» به «معنا» و از «فعاليت محوري» به «اثربخشي» که از برنامه‌هاي فرهنگي دولت يازدهم بود».
همچنين براساس اين گزارش معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري نيز در توييتي نوشت: «فيلمي‌در فضاي مجازي از برخورد در موضوع حجاب منتشر شده که به گشت ارشاد منتسب مي‌شود. اين رفتار چه توجيهي دارد؟ دايره عمل يک مأمور حتي در صورت اهانت به وي، تا کجاست؟ به شدت اين برخورد را محکوم و پيگيري مي‌کنم. اين رفتارهاي خشن و غيرديني درشان هيچ انساني نيست.» يک ساعت بعد معصومه ابتکار با انتشار توييتي ديگر از دستور وزير کشور براي بررسي اين موضوع خبر داد و نوشت: «دستور وزير کشور در پي انتشار فيلمي‌از رفتار نادرست مأمور گشت ارشاد با يک خانم؛ دکتر رحماني فضلي دستور بررسي جامع و ارائه گزارش آن تا روز شنبه را صادر کرد».
واکنش وزير کشور به رفتار گشت ارشاد
براساس گزارش خبرگزاري‌ها به دنبال انتشار فيلمي‌از نحوه برخورد نامتعارف مأمور نيروي انتظامي‌«گشت ارشاد» با يکي از بانوان که متظاهر به عدم رعايت قانون بود، وزير کشور دستور بررسي جامع و ارائه گزارش آن تا روز شنبه را صادر کرد. بنابر اعلام وزارت کشور، لازم به توضيح است فيلمي‌در رسانه‌ها منتشر شد که در آن دختر خانمي‌در مقابل تذکر مأمور نيروي انتظامي‌به رعايت قانون اقدام به فحاشي کرد، اما با برخورد غير سازماني مأمور نيروي انتظامي‌(گشت ارشاد) مواجه شد.


واکنش سخنگوي ناجا به فيلم مورد نظر
روز پنجشنبه همچنين سردار محمدسعيد منتظرالمهدي، سخنگوي ناجا با ابراز تأسف از فيلم پخش شده در يکي از پارک‌هاي پايتخت که موجب آرزدگي خاطر ببيندگان آن شد، گفت: به هيچ وجه چنين رفتاري از ماموران مورد تأييد پليس نيست. وي ادامه داد: هرچند فيلم پخش شده قطعي از واقعيت است لکن براي انجام و فرجام بهينه مأموريت‌هاي پليسي که مبتني بر قانون است هماره ماموران مورد آموزش‌هاي لازم واقع مي‌شوند. سخنگوي ناجا خاطر نشان کرد: به ماموران درباره کنترل هيجانات و افزايش سعه صدرشان در مقابل با بي اعتنايي و قانون گريزي برخي افراد در مناسبت‌هاي اجتماعي تذکرات لازم داده مي‌شود. سردار منتظرالمهدي خاطرنشان کرد: رفتار ماموران همواره مورد نظارت و قضاوت دستگاه‌ها و سيستم‌هاي نظارتي ما قراردارد. در اين خصوص نيز بازرسي پليس تهران در حال بررسي موضوع است. انتظار مي‌رود همه دختران و بانوان جامعه شئونات اجتماعي را رعايت کنند.
ورود نمايندگان زن مجلس به موضوع
واکنش‌ها به برخورد خشن پليس زن گشت ارشاد با يک دختر در يکي از پارک‌هاي تهران در روز پنجشنبه تنها به مسئولان نيروي انتظامي‌و اعضاي هيات دولت محدود نبود. همان روز پنجشنبه پروانه مافي، نماينده تهران و عضو فراکسيون زنان مجلس دهم در توييتي نوشت: «با انتشار فيلم کتک زدن يک دختر توسط پليس، وقت آن است که فرمانده نيروي انتظامي‌توضيح دهند تشکيل پليس امنيت اخلاقي، چه ثمرات مثبتي در حفظ امنيت اخلاقي جامعه داشته است؟ روشن شدن ابعاد موضوع را تا مجازات خاطيان، همراه با همکارانم در فراکسيون زنان و خانواده مجلس دنبال خواهيم کرد». همچنين فاطمه سعيدي، نماينده تهران و ديگر عضو فراکسيون زنان مجلس نيز در توييتي نوشت: «از وزارت کشور و نيروي انتظامي‌انتظار داريم هرچه سريع‌تر با عوامل برخورد شنيعي که توسط گشت ارشاد انجام شده است، برخورد شود».