پیشگویی های بدلي!

در آینده نزدیک و کمتر از 20 روزديگر تلگرام فیلتر خواهد شد؛ این بخشی از ادعای نماینده ای است که این روزها در رسانه‌ها زیاد حضور دارد. مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی این صحبت را نزدیک به 20 روز پیش در رسانه ها مطرح کرده بود. او گفته بود که به طور قطع با توجه به ابعاد خسارات استفاده از تلگرام ، در آینده نزدیک و کمتر از 20روز تلگرام فیلتر خواهد شد. بعد از انتشار این صحبت، اظهار نظر ها درباره فیلتر کردن پیام رسان تلگرام بالا گرفت و حتي برخی از نمایندگان نیز با برداشت از صحبت های ذوالنور تاریخ های دیگری را برای این کار ارائه می دادند. اما قطعی ترین تاریخی که از سوی این افراد مطرح می شد اول اردیبهشت بود. برخی از نمایندگان با شادی و خوشحالی از این توقیف خبر می‌دادند و برخی دیگر نیز این این اظهار نظر ها را به باد انتقاد می‌گرفتند. اما در نهایت روز گذشته تقویم برگه اول اردیبهشت خود را هم گذراند و از فیلترینگ تلگرام خبری نبود.
موافقان فیلترینگ، کانال داران مجازی
از ابتدای سال 97 بحث فیلترینگ تلگرام به یکی از داغ ترين بحث های روز تبدیل شده بود. در این فضا تعدادی از نمایندگان مجلس نیز جزو افرادی بودند که پیگیر فیلترکردن این پیام‌رسان بودند. داستان تا جایی پیش رفت که بعد از حواشی پیش آمده مبنی بر فیلترینگ تلگرام «درآینده ای نزدیک» مجلس شورای اسلامی جلسه ای غیر علنی با حضور مسئولان دولتی برگزار کرد تا جوانب اعلام این خبر و تصمیمات اتخاذ شده در کشور را بسنجد. جلسه ای که به نظر نتایج خوبی را با خود به همراه نداشت و بعد از آن کمی اظهار نظر ها درباره این تصمیم محتاطانه تر شده بود. اما در این میان نمایندگانی همچون ذوالنور، ابوترابی، کریمی قدوسی، سالک و نمایندگانی از یک طیف سیاسی خاص بیشتر به دنبال طرح موضوع فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین بودند. در آخرین اظهار نظر ها جواد کریمی قدوسی نماینده نزدیک به جبهه پایداری مجلس که هنوز کانال تلگرامی خود را حذف نکرده به خانه ملت گفته است:« من در حال حاضر از سروش استفاده می کنم اما قبلا از تلگرام استفاده می کردم و البته هنوز هم کانال تلگرامم فعال است. اما بعد از فیلتر شدن اخیر آن، تلگرامم را قطع کردم و به روابط عمومی‌ام هم اعلام کرده ام که کاملا آماده باشند؛ چرا که حداکثر مهلت آن پایان فروردین است.» کریمی قدوسی نیز همراستا با ذوالنور تاریخ فیلترینگ تلگرام را آخر فروردین اعلام می کند.
ابهام در فیلترینگ تلگرام


هرچند برخی نمایندگان از رویاهای خود برای فیلتر این پیام رسان در ابتدای اردیبهشت سخن می‌گفتند، نمایندگان نزدیک به دولت اما اعلام هر تاریخی برای فیلترینگ این پیام رسان توسط دولت را نا درست و غیر واقعی خواندند. هر چند دولتی‌ها نفس فیلتر شدن این نرم افزار را نه تایید و نه تکذیب کردند اما بنا به گفته های رییس جمهور و وزیر ارتباطات، عده‌ای خواب فیلترینگ را در سر می پرورانند. در این میان اما برخی از چهره‌های بهارستان بر لزوم کمیسیونی جامع برای بررسی فضای مجازی در مجلس تاکید کردند. حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان این نکته که کمیسیون جامعی برای بررسی فضای مجازی در مجلس وجود ندارد، از بررسی راه اندازی این کمیسیون در صحن علنی مجلس خبر داد. وی در توضیح درخواست برخی از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی به خانه ملت گفت: امروزه فضای مجازی از زوایای مختلف اهمیت بسیاری دارد؛ از یک سو این موضوع بحثی کاملا تخصصی است و از سوی دیگر هنوز در کشور بین پدیده‌ها جایگاه اثرگذار و جامعیت نداشته است. نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: در این شرایط در صورتی که مساله‌ای مربوط به فضای مجازی ایجاد ‌شود موضوع به کمیسیون‌های فرهنگی، صنایع و اقتصادی ارجاع می‌شود که هیچ یک از این کمیسیون‌ها جامع‌نگری لازم را در این حوزه ندارند و نمی‌توانند تصمیم‌گیری درست و جامعی داشته باشند.
فضایی که دیگر مجازی نیست
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: براساس مطالب مذکور پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی ارائه داده شد؛ باید در حوزه فضای مجازی به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تهدیدات امنیت ملی و بسیاری از موارد دیگر توجه شود.حاجی دلیگانی با بیان اینکه امروزه فضای مجازی، فضایی واقعی شده است، اظهار کرد: امروزه این فضاي حاکم در سراسر دنیا، در بين تشکل‌های سنتی شکل گرفته و اتحادیه‌ها و دیگر تشکل‌های صنفی و غیرصنفی را تهدید می‌کند؛ نیاز است برای رسیدگی به این موضوعات کمیسیون ویژه‌ای وجود داشته باشد تا مسائل خود را همگام با دولت، درست، تخصصی و جامع و معقول پیش برد.عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پایان افزود: این پیشنهاد چاپ شده و مقرر است به زودی در صحن علنی به رای گذاشته شود. این پیشنهاد حاجی دلیگانی براساس ماده ۴۴ آيین‌نامه داخلی مطرح می‌شود که بنا بر آن درصورت تصویب مجلس امکان تشکیل کمیسیون‌های ویژه وجود دارد و اعضای آن با رای نمایندگان در صحن تعیین می‌شوند.
فیلترینگ تصمیم نظام یا گروه های سیاسی؟
با نگاهی به فعالیت های نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی در فضای مجازی به ویژه تلگرام می‌توان فهمید که حضور در این فضا به دلیل اجتماع عمومی ایرانیان و جمعیت 40 میلیونی ایرانی عضو در این پیام رسان اهمیت ویژه ای دارد. اما بنا بر آنچه در کشور اتفاق افتاده و از سویی مناسبات سیاسی و اجتماعی که در کشور رخ داده است هیچ گاه اصولگرایان به ویژه طیف تندرو این جریان در بهره برداری از این فضا موفق نبوده‌اند. به طوري که با نگاهی به تعداد اعضای کانال های نمایندگان و فعالان سیاسی این جریان می توان به این نکته رسید که شانس تاثیر گذاری این جریانات بر مردم و مناسبات سیاسی رخ داده شده در تلگرام میزان بسیار پایینی دارد.
اما نکته جالب اینکه هفته گذشته بعد از بخشنامه دولت مبنی بر خروج دستگاه های دولتی از تلگرام، تعدادی از مسئولان و نمایندگان مجلس از این تصمیم تبعیت کردند و به شکل عجیبی موافقان توقف فعالیت تلگرام در ایران همچنان کانال‌های‌شان در تلگرام فعال است و از سویی رسانه های این جریان هم هنوز نتوانسته‌اند عطای تلگرام و اعضای کانال های‌شان را به لقایش ببخشند. در ادامه نحوه برخورد برخی از نمایندگان و رسانه های جریان اصولگرا را با دستور توقف فعالیت در تلگرام مشاهده می‌کنید.