ارشاد گشت

هنوزتب واكنش به برخوردتندمامورپليسي كه دريكي ازشهرهاي جنوبي كشوربا ضرب و شتم قصدتوقيف موتورسيكلت جوان٢٠ ساله‌اي را داشت يا كتك خوردن راننده کامیون افغانستانی از دست مامور راه فروكش نكرده است كه فيلمي از زد وخورد ديگري از سوي يكي ازماموران پليس دريكي ازبوستان‌هاي تهران منتشر شد.مامور زن گشت ارشاد با ديالوگ‌هاي دور از شأن يك پليس،زن جواني را به باد كتك مي‌گيرد تا جايي كه اين زن بي‌هوش مي‌شود!
اين كليپ كوتاه آنقدر تلخ و غم انگيز است كه هيچ جايي براي توجيه ندارد. تصاوير نشان مي‌دهد مامور پليس قصد بازداشت زني را دارد كه به گفته‌ او پوشش مناسبي ندارد و وقتي با مقاومت وي مبني بر اينكه اين پوشش ايرادي ندارد رو‌به‌رو مي شود، پس از درگيري لفظي، فراتر از قانون عمل مي‌كند و متوسل به زور می‌شود.
با انتشار اين تصاوير در فضاي مجازي و واكنش بسياري از كاربران به رفتار خشن مامور زن، سخنگوي نيروي انتظامي ضمن ابراز تاسف از اين اتفاق عنوان مي‌كند به هيچ وجه چنين رفتارهايي را تاييد نمي‌كند و بازرسي پليس تهران در حال بررسي اين موضوع است. حال سوال اينجاست كه آيا ناجا در رفتارهای پيشين ماموران متخلفش، نتيجه بررسي و برخوردهای انضباطی‌اش را به اطلاع مردم رسانده است؟ پاسخ منفي است.
سوال بعدي را اين طور مطرح مي‌كنم كه مگر ذات و رسالت پليس حفظ امنيت و آرامش جامعه نيست، پس چرا حوزه‌ عفاف و حجاب كه بايد چندين نهاد و سازمان ديگر در آن تعامل و همكاري داشته باشند نيروي انتظامي يك‌تنه وارد شده و برخورد سفت و سختي دارد؟ مگر قرار نبود كه در اين زمينه اقدامات فرهنگي صورت بگيرد و برخورد پليس هم ايجابي باشد نه سلبی، پس چرا شاهد چنین برخوردهای تند و خشنی هستيم؟


كلاه‌مان را كمي بالاتر بگذاريم و با چشم باز ببينيم؛ بروز چنين رفتارهايي از عده بسيار محدود ي از پليس‌هایي که تخلف می‌کنند و پا فراتر از قانون می‌گذارند خواسته یا ناخواسته بر افكار عمومي تاثيرگذار است و متاسفانه تاثير منفي در اذهان جامعه دارد. تا جايي كه مي‌دانم در آموزشگاه‌ها و دانشكده‌هاي نيروي انتظامي آموزش‌هايي تحت عنوان «منش انتظامي» براي درجه داران و افسران پليس تدريس مي‌شود، آموزش‌هايي در قالب آداب معاشرت، خوردن و نوشیدن و رفتار در محیط‌های عمومی و رفتار با ارباب رجوع است. آيا معاونت اجتماعي يا معاونت آموزش نيروي انتظامي تحقيقي كرده‌اند كه چقدر در اينگونه آموزش‌ها موفق بوده‌اند ؟ البته بايد اشاره كنم نمي‌شود تلاش و فداكاري بسياري از نيروهاي پليس را در حفظ امنيت و آرامش كشور ناديده گرفت ولي رفتار متخلفانه همین تعداد انگشت شمار است كه تصويری مخدوش از پلیس در اذهان مردم به جامی‌گذارد.
اگر قرار است اقدام در حوزه عفاف و حجاب اینگونه و با رفتارهای تند و فیزیکی صورت گیرد پس چه نیازی به فرهنگ‌سازی و تذکر و توصیه است، یگانی رزمی وارد گود کنیم که با فنون و مهارت‌های رزمی مردم را متقاعد کنند چگونه بپوشند و رفتار کنند!
من که تجربه سال‌هافعالیت در حوزه پلیس دارم،به سخنگوی نیروی انتظامی که درمعاونت‌شان دفتری به عنوان دفتر تحقیقات کاربردی دارند،پیشنهاد می‌کنم یک‌بار هم شده در مناطق مختلف تهران پرسشنامه‌ای توزیع کنند که آیامردم از رفتار و نحوه برخورد ماموران پلیس راضی هستند؟ و اگر خواستند گامی بلندتر بردارند و از ماموران زیر مجموعه‌شان بپرسند، آیا در طول این سال‌ها گشت ارشاد موفق بوده یا نه؟